COMPETENCE-BASED APPROACH IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF SOCIAL WORK SPECIALISTS FOR WORKING WITH WAR VETERANS AND THEIR FAMILIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.5.16

Keywords:

competence-based approach, professional training, social sphere, social work specialist, war veterans, families of war veterans

Abstract

The article substantiates the relevance of applying the principles of the competency-based approach in the training of social work specialists for work with war veterans and their family members. The authors emphasize that contemporary social challenges related to providing psychological, social, and material support to veterans and their relatives require specialists to possess not only knowledge and skills but also well-developed competencies that integrate professional, social, and emotional aspects of activity. An analysis of scientific approaches to the concepts of “competence” and “competency” in psychological and pedagogical literature has been conducted. The approaches of both Ukrainian and foreign researchers to defining the content of competency are thoroughly examined. An important component of the study is the description of the conditions for organizing the training process of social work specialists focused on working with war veterans and their family members, taking into account current societal challenges and needs. Key factors for effective training are identified, including the integration of theoretical knowledge and practical skills, the development of interpersonal and communication competencies, the formation of emotional resilience, the ability to adapt under high psycho-emotional stress, and the ability to work in multidisciplinary teams. It is concluded that the competency-based approach allows for the formation of an integrated system of professional, social, and personal competencies capable of ensuring high-quality social work, meeting the requirements of the modern labor market, and developing a competitive specialist ready to face the challenges of wartime and post-war contexts, as well as effectively respond to the social, psychological, and emotional needs of veterans and their families.

References

Антонова О. Є., Маслак Л. П. Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 81–109.

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / За заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. 2-ге вид. Київ, Сімферополь : Універсум, 2013. 536 с.

Клочко О. О. Компетентнісний підхід у процесі підготовки майбутніх соціальних працівників до профілактики адиктивної поведінки підлітків «групи ризику». Педагогічні науки: теорія та практика. 2021. Вип. 2(3). С. 73–77. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-11

Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах : теорія та практика : монографія / Н. М. Авшенюк, Т. М. Десятов, Л. М. Дяченко, Н. О. Постригач, Л. П. Пуховська, О. В. Сулима]. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 280 с.

Краснощок А. В. Компетентнісний підхід до організації навчання як умова розвитку професійної самосвідомості майбутніх фахівців. Вісник національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. № 7. 2015. С. 1–5.

Михнюк С. В. Підготовка соціальних працівників до педагогічної взаємодії у процесі вивчення фахових дисциплін : дис. … д-ра філос. : 015. Київ: НУБІП, 2023. 405 с.

Поліщук В. А. Фундаменталізація професійної підготовки соціальних працівників у контексті глобалізаційних процесів. Professional education: methodology, theory and technologies. 2018. Vol. 8. С. 182–196.

Руденко Л. А. Формування комунікативної культури майбутніх фахівців сфери обслуговування у професійно-технічних навчальних закладах : монографія. Львів : Піраміда, 2015. 342 с.

Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників в інноваційному освітньому середовищі університету : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. 375 с.

Сидорчук Н. Г. Порівняльний аналіз понять «компетенція» та «компетентність» як складних психолого-педагогічних феноменів. Проблеми освіти: збірник наукових праць. Спецвипуск. Вінниця-Київ, 2015. С. 78–81.

Слозанська Г. І. Теорія і практика підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи у територіальних громадах : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.05. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. 687 с.

Сотніченко І. Готовність вчителя до реалізації компетентнісного підходу: правовий компонент. Народна освіта : електронне наукове фахове видання. 2016. Вип. № 2(29). С. 50–55.

Стамбульська Т. І. Формування культури мовлення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки :дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ: КНУ ім. В. Стефаника, 2018. 316 с.

Циган Н. В. Особливості формування професійної компетентності при підготовці фахівців для різних типів соціальних закладів. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій університету «Україна». 2017. № 13. С. 71–75.

Ягупов В. В. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти / Ягупов В. В., Свистун В. І. Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2007. Т. 71. С. 3–8.

Published

2025-12-12

How to Cite

YURKIV Я., & TOVSTUKHA О. (2025). COMPETENCE-BASED APPROACH IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF SOCIAL WORK SPECIALISTS FOR WORKING WITH WAR VETERANS AND THEIR FAMILIES. Humanitas, (5), 136–143. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.5.16

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK