SOCIO-CULTURAL ACTIVITY AS A LEVEL OF DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.5.6Keywords:
socio-cultural activity, children with special needs, leisure activities, game, artAbstract
The article actualizes the issue of socio-cultural activity as a level of development of children with special needs. The defining condition for the development of modern humane society is especially acute issues of social adaptation, integration of people with special needs and the formation of each of them socio-cultural activity. The most important problem of today is the reorientation of children and youth to independence, activity, personal responsibility, creating conditions for self-realization. The role and importance of cultural and leisure activities as an indispensable means of restoring the creative potential of the individual are also determined, its place in the socio-cultural sphere is analyzed. The effectiveness of cultural and leisure activities as a means of socio-cultural activity depends largely on the creation of conditions for the restoration and development of the most important forms of human life, the development of moral and value orientations; restoration and compensation of social ties; formation of socio-cultural experience; creative development of each pupil as a holistic personality. A significant reserve of socio-pedagogical work with such persons is the organization of various types and forms of cultural and leisure activities. In analyzing the most effective forms and methods of organizing cultural and leisure activities, researchers pay special attention to the game, which frees from many conventions of the daily manifestation of physical and intellectual forces, affects spiritual growth and personal uplift. During the game, a person seeks to get rid of unnecessary stress, dispel sadness, get rid of emotional overload, in an entertaining way to get cognitive information. Also no less important directions of cultural and leisure activities for children with disabilities is communication with art, which has many educational opportunities, as it actively influences the worldview, moral and aesthetic formation of personality. Understanding cultural and leisure activities as an indispensable means of activating the personality allowed to characterize it as a holistic, personality-oriented, value-oriented, cultural and creative pedagogical activity, which, if properly organized, can ensure maximum adaptation and integration of each pupil.
References
Барановский В. Духовность личности в системе современных общественных отношений. Київ : НВТ Правник-НАВСУ, 1998. 141 с.
Воловик А., Воловик В. Педагогіка дозвілля. Харків, 1999. 329 с.
Ворощук О. Інтеграція дітей з особливими потребами у загальноосвітній простір. Актуальні проблеми сучасної соціології, соціальної роботи та професійної підготовки фахівців: Матеріали доповідей та повідомлень Міжнародної науково-практичної конференції / За ред. проф. І. Козубовської, проф. Ф. Шандора. Ужгород, 2016. С. 38–40.
Ворощук О., Лемко Г. Розвиток дітей з інтелектуальними порушеннями в процесі гри. Технології забезпечення роботи практичного психолога з дітьми та молоддю з особливими освітніми потребами: Збірник наукових робіт учасників круглого столу та науково-методичного семінару (19 березня 2021 р., Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, лабораторія психології спілкування) / за наук. ред. Г.М. Бевз, І.В. Петренко, В.І. Юрченко. Вісник педагогіки і психології. 2021. Вип. 27. С. 30–34.
Гордеева А. Реабилитационная педагогика: от теории к практике : монография. Москва, 2001. 321 с.
Іванова І. Соціально-педагогічна робота з дітьми-інвалідами в системі соціальних служб для молоді : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Київський університет ім. Т.Г. Шевченка. Київ, 1998. 19 с.
Карпенчук С. Теорія і методика виховання : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 1997. 304 с.
Коваль Л., Звєрєва І., Хлєбік С. Соціальна педагогіка. Соціальна робота : навчальний посібник. Київ : ІЗМН, 1997. 392 с.
Культура жизни личности: Проблемы теории и методологии социально-психологических исследований / Отв. ред. Л.В. Сохань, В.А. Тихонович; АН УССР. Ин-т философии. Київ : Наукова думка, 1988. 192 с.
Луцан Н. Наукові підходи до організації навчання дітей з особливими освітніми проблемами. Науковий вісник МНУ імені В.О.Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 1 (64), лютий. С. 152–156. 11. Основные документы ВОЗ. Женева, ВОЗ, 1985. С. 5.
Реабілітаційна педагогіка на рубежі ХХІ століття : науково-методичний збірник у 2 ч. / І.Г. Єрмаков (наук. ред.) Київ : ІЗМН, 1998. Ч. 1. 320 с.
Реабілітаційна педагогіка на рубежі ХХІ століття : науково-методичний збірник у 2 ч. / І.Г. Єрмаков (наук. ред.) Київ : ІЗМН, 1998. Ч. 2. 328 с.
Сухомлинська О. Проблеми теорії виховання дітей і молоді в Україні. Педагогіка і психологія. 2005. № 4. С. 109–125.
Хохліна О. Значення поглядів Л.С. Виготського для розробки проблеми розвитку дитини з інтелектуальними порушеннями. Гуманізація навчально-виховного процесу : збірник наукових праць Донбаського державного педагогічного університету. 2017. № 1 (81). С. 64–74.