INTERACTION OF THE STATE AND CIVIL SOCIETY INSTITUTIONS IN WORKING WITH YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.10Keywords:
state; civil society institutions; youth; non-governmental organisation; interactionAbstract
The present article deals with the mechanism of interaction between the state and civil society institutions. It has been established that civil society is defined as a system of state and non-state institutions, which enables a person to assert their civil rights, various needs, interests and values of a member of society. The areas, forms and methods of partnership between the state and civil society institutions for work with youth are analysed. Particularly, participation in elections; public councils; local initiatives; creation of youth public organizations; youth projects; art festivals; trainings; camps; international programs; volunteering; international programs; business incubators; schools; participation in youth organizations etc. All these initiatives establish partnerships between youth and the state. The main legal documents that regulate the state youth work and promote the development of an active civil society are outlined. It is considered how a state policy promotes the effective development of civil society through the legislative consolidation of various forms of democratic participation and the provision of civil society institutions with state financial support. The principles of youth policy formation in the community and youth priorities are highlighted. The article states that the effective participation of young people in public life at the local and regional levels is important for a healthy, democratic society. Public organizations are important institutions of civil society. It is determined that due to the functioning of youth public organizations, young people gain positive social experiences, form socially significant attitudes, skills and abilities of prosocial behaviour. Among the activities of youth public organizations are distinguished volunteering, civic education, learning foreign languages, promoting youth entrepreneurship, social partnership, tourism, international exchange, folk art, ecology, national and patriotic education, cultural and artistic trends and more.
References
Алексєєв В.М., Липовська Н.А. Взаємовідносини держави та суспільства: навч. посіб. Дніпро : ГРАНІ, 2019. 172 с.
Боренько Я., Донець А. Демократія, права людини та участь молоді. Громадянська освіта для молодіжних працівників, посібник для тренерів: посіб. Київ, 2017. 120 с. URL: https://www.ua.undp.org/ (дата звернення: 07.03.2021).
Жодних рішень щодо нас без нас: посібник для молоді / упор. Л. Пильгун, А. Колобов, І. Єлєнєва. Київ, 2014. 40 с.
Iнститут громадянського суспільства. 2020. URL: https://engage.org.ua/instytut-hromadyanskoho-suspilstva/(дата звернення: 06.03.2021).
Мельник Л.А. Взаємодія держави та інститутів громадянського суспільства: основні поняття, проблеми та стратегічні напрями. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 2. DOI: 10.32702/2307-2156-2019.2.28.
Нідерландська модель профілактики соціально-небезпечних захворювань у молодіжному середовищі. 2021. URL: https://dismp.gov.ua/niderlandska-model-profilaktiki-socialno-nebezpechnih-zahvorjuvan-u-molodizhnomuseredovishhi/ (дата звернення: 08.03.2021).
Переглянута Європейська хартія участі молоді в громадському житті на місцевому і регіональному рівні. 2003. URL: http://humanrightsinukraine.org.ua/wp-content/uploads/2015/10/eu_charter_ukr.pdf (дата звернення: 07.03.2021).
Степаненко В.П. Громадянське суспільство: дискурси і практики. Київ: Інститут соціології НАН України, 2015. 419 с.