MANAGEMENT OF SOCIAL EDUCATIONAL PROJECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.5

Keywords:

project, social project, social activity, project management, project activity, pedagogical project, educational environment, management system, sphere of education

Abstract

The article considers the implementation of social projects that are important for the development of regions, as they contribute to addressing a number of social, economic, material and spiritual needs of the population. The article highlights the prerequisites for the application of the project in pedagogy, its complex nature, the possibility of covering this form of work a wide range of different tasks, actions, as well as the inclusion of various humanities professionals, the creation of temporary teams to perform tasks and achieve certain goals comfort. Based on this analysis, the socio-pedagogical project is considered as an innovative form of organization of the educational environment, which is based on the complex nature of the temporary team of specialists in terms of active interaction with the environment. Such projects are aimed at fulfilling a specifically justified goal and a certain end result (changes), a plan of specific actions, limited to a specific period of time and material and financial resources. The peculiarities of the organization of the educational environment in the target Program of development of the capital education are considered. Management of educational projects at the regional level contributes to the concentration of efforts potentially capable of creative search activities of educators to break through in strategically important areas of the capital's education. In conclusion, it is necessary to consider the management of educational projects as the development (design) of an ideal model of management system, where its priority areas are concentrated.

References

Алейнікова О.В. Управління проєктами: вітчизняний і зарубіжний досвід: монографія / за ред. С. Чернова, В. Воронкової. Запоріжжя : РВВ ЗДІА, 2015. С. 95–116.

Боднар О.С. Аналітика та експертиза в освіті: проблеми, тенденції, можливі рішення. Нові технології навчання: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти. Київ, 2012. Вип. 74. С. 167–175.

Бредіхін В.М., Тарасенко С.І. Управління проєктами: проблеми та перспективи. Молодий вчений. 2017. № 4.4. С. 9–12.

Ващенко Л.М. Управління освітніми проєктами. Метод проєктів: традиції, перспективи, життєві результати: практико зорієнт. зб. Київ : Департамент, 2003. С. 34. URL: https://osvita.ua/school/method/technol/1411/ (дата звернення: 09.03.2021).

Довгань Л.Є. Управління проєктами: навчальний посібник. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. 420 с.

Драгомирецька Н.М. Методологія соціального проектування: сучасна світова практика Актуальні проблеми державного управління. 2015. Вип. 3 (cпец. вип.). С. 53–59. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apdyo_2015_3%28cpets.

Заруба Н.А. Управління проєктами в освіті: особливості закордонного та вітчизняного досвіду. № 3 (31). 2018. С. 15–27.

Мазур И.И., Шапиро В.Д., Ольдерогге Н.Г. Управление проектами: учебное пособие. 2-е изд. Москва : Омега-Л, 2004. 664 с.

Маслов В.І., Боднар О.С., Гораш К.В. Наукові основи та технології компетентного управління загальноосвітнім навчальним закладом: монографія. Тернопіль : Крок, 2012. 320 с.

Підласий І.П. Практична педагогіка або три технології: інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2004. 616 с.

Проєктний менеджмент для інноваційного розвитку освітніх організацій України: навчальний посібник / З.В. Рябова, А.Б. Єрмоленко, Т.А. Махиня та ін.; за заг. ред. академіка В.В. Олійника, маг. Ф. Фреха; НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти»; Культур Контакт Австрія. Київ, 2016. 118 с.

Фесенко Т.Г. Управління проєктами: теорія та практика виконання проєктних дій: навчальний посібник. Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. Харків : ХНАМГ, 2012. 181 с.

Цимбалару А. Педагогічне проєктування. Київ : Шкільний світ, 2009. 128 с.

Чернета С.Ю., Незбрицька О.В. Підходи до визначення сутності поняття «соціальний проект»: науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Випуск 24 (І том): збірник наукових праць. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2018. С. 228–236.

Published

2021-05-12

How to Cite

НЕЗБРИЦЬКА, О. (2021). MANAGEMENT OF SOCIAL EDUCATIONAL PROJECTS. Humanitas, (2), 30–35. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.5

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK