PROJECTIVE METHODS AS A MEANS OF FORMING FAMILY ATTITUDES IN ADOLESCENTS FROM ANTISOCIAL FAMILIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.2

Keywords:

family attitudes, projective methods, antisocial families, formation of family attitudes, social work with adolescents from antisocial families

Abstract

The article presents the experience of using projective techniques as a means of forming family attitudes in adolescents from antisocial families. The main purpose of the study was to study the peculiarities of the formation of family attitudes in adolescents from antisocial families using projective methods. The difficulty of social work with antisocial families is that the universality of the family way of life turns every problem of the individual into a family problem. Projective techniques are an effective psycho diagnostic tool for determining the characteristics of adolescents' views on the family and providing them with timely socio-psychological assistance and support. The differences of projective methods from standardized methods that need to be taken into account by social work specialists in the process of forming family attitudes in adolescents from antisocial families are revealed. The aim of the experimental study was to empirically study the relationship between family relationships and children's emotional health. The object of the study were family relationships, emotional behavior, emotional acceptance and emotional attitude of children who are in the Charitable Foundation "Living Hope" in Odessa. The main hypothesis of the study was that the characteristics of children's emotional well-being are related to the type of family relationship. To achieve this goal, two projective techniques were chosen: "Tree with men" and "House-Tree-Man". Analysis of the results showed that children's emotional health is best manifested in the best emotional contact with parents, which confirmed the hypothesis of the study. The parameters of emotional wellbeing, namely the emotional behavior of children and emotional acceptance by parents, are related to the type of family upbringing and emotional attitudes. The authors prove that the using of projective methods helps to develop social work on the formation of family attitudes and the consolidation of family values in adolescents from antisocial families.

References

Шевченко О.В. Сімейне неблагополуччя та його наслідки: кримінологічний аспект. Вісник кримінологічної асоціації України. 2015. № 2(10). С. 238–247.

Манохіна І.В. Соціально-педагогічна робота з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування: навчальний посібник. Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 88. 2012. 276 с.

Хархан Г.Д. Підготовка дітей-сиріт в умовах інтернатного закладу до сімейного життя: дис. … канд. пед. Наук : 13.00.05. Луганськ, 2011. 300 с.

Бурлачук Л.Ф. Словарь-справочник по психодиагностике. 3-е изд. Санкт-Петербург : Питер, 2008. 688 с.

Соколова Е.Т. Проективные методы исследования личности. Москва : Изд-во МГУ, 1987. 164 с.

Психологічна діагностика: навч.-метод. посібн. 2-е вид., доп. / В. А. Гузенко, Ю. В. Тодорцева. Одеса: видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2018. 268 с.

Технологія роботи з різними категоріями клієнтів центрів соціальних служб для молоді: методичний посібник / С.В. Толстоухова, О.О. Яременко, О.В. Вакуленко та ін. Київ : ДЦССМ, Державний ін-т проблем сім’ї та молоді, 2003. 88 с.

Формування сімейних цінностей в учнів загальноосвітніх навчальних закладів: посібник/ Л.В. Гончар, І.М. Мачуська, К.М. Павицька, А.В. Хижняк ; за заг. ред. Л.В. Гончар. Харків: «Друкарня Мадрид», 2016. 176 с.

Єрьоміна Л.Є. Формування готовності вихованців інтернатних закладів до сімейного життя: теоретичний аналіз соціально-педагогічних умов. Науковий вісник МДПУ. Педагогіка: Вид-во «Мелітопольський педагогічний університет імені Богдана Хмельницького». Мелітополь, 2015. С. 213–218.

Лобанова А.С., Калашнікова Л.В. Робота з підлітками-девіантами: соціологічний та психологічний аспекти: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Вид-во «Каравела», 2017. 470 с.

Психодіагностика особистості підлітка: Навчальний посібник із психологічної практики для студентів педагогічних і психологічних спеціальностей / За ред. О.Д. Кравченко, В.Ф. Моргуна. Полтава, 2008. 118 с.

Published

2022-05-05

How to Cite

БОДЕЛАН, М., & ТОДОРЦЕВА, Ю. (2022). PROJECTIVE METHODS AS A MEANS OF FORMING FAMILY ATTITUDES IN ADOLESCENTS FROM ANTISOCIAL FAMILIES. Humanitas, (1), 9–15. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.2

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK