FIELD OF TEACHER’S ASSISTANT IN SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES: PRACTICAL EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.3

Keywords:

teacher’s assistant, persons with disabilities, social, adaptation, overcoming barriers, society, needs, students

Abstract

Children and youth with disabilities will need weight, weight, medical care and social adaptation according to their individual abilities. The goal is to analyze social work with children and youth with disabilities in the city of Uman. Social isolation of children with disabilities increases if they belong to another vulnerable group. As an example, we can cite girls with bad external features, who, in the context of the current war in Ukraine, were deliberately taken out and buried and tried to beg for alms on the street. In this way, the process of forming the future teacher’s assistant’s readiness to work in the languages of inclusive education acquires a broader context. It is obvious that a modern teacher’s assistant must have a high level of professional, methodical and psychological readiness. The first of them covers systems of knowledge from the methodology of inclusive education and a high level of comprehensive pedagogical skills; the task consists in the teacher’s ownership of generalpedagogical and collection-developmental technologies; integrates the teacher’s own personal qualities (empathy, tolerance, emotional understanding of another person, flexibility, etc.). We conducted surveillance in one of the educational institutions of the city of Uman. The school team sees its first successes through inclusion in the results shown by the students. An interview was conducted with 23 students, specialty 231 «Social work» at the faculty of social and psychological education of the Uman Pedagogical University of Tychyna. This interview was conducted in the group after teaching the discipline «Teacher’s Assistant Preparation for Work in an Inclusive Classroom». For the analysis of the initial plan, we hope that the students at the beginning of the process will discard the necessary knowledge for work in mortgages with an inclusive orientation. Dane doslidzhennya does not exhaust all aspects of the aforesaid nutrition. Promising є further scientific development and practical activity in the sphere of development of inclusive tourism in Ukraine.

References

Благодійний Фонд «АІК». URL: www.аіk.uа/ru/аbоut/ (дата звернення: 17.06.2022).

Про затвердження Положення про Урядового уповноваженого з прав осіб з інвалідністю та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України: постанова Кабінету Міністрів України від 3 січня 2013 р. № 5 від 21 лютого 2017 р. № 125. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/125-2017 (дата звернення: 12.07.2022).

Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні: Закон України від 19.12.2017 р. № 2249-VІІІ. URL: httр://zаkоn3.rаdа.gоv.uа/lаws/shоw/1841-14 (дата звернення: 2.07. 2022).

Перфільєва М. В. Соціалізація неповносправних дітей в рамках інклюзивної освіти. Збірник наукових праць національного університету ім. Івана Огієнка. Серія соціально-педагогічна. 2009. Вип. 11. URL: httр://www.nbuv.gоv.uа/роrtаl/sоc_gum/znрkр/Sр/2009_11/13.рdf (дата звернення: 10.07.2022).

Факультет соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. URL: httрs://fsро.udрu.еdu.uа/%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%bа%d0%b0/%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%bа%d0%bе%d0%b2%d0%bе-%d0%b4%d0%bе%d1%81%d0%bb%d1%96%d0%b4%d0%bd%d1%96-%d1%86%d0%b5%d0%bd%d1%82%d1%80%d0%b8-2/%d0%b3%d0%b5%d0%bd%d0%b4%d0%b5%d1%80%d0%bd%d0%b8%d0%b9-%d1%86%d0%b5%d0%bd%d1%82%d1%80/ (дата звернення: 8.07.2022).

Холостова, Є. І., Дементьєва, Н. Ф. Соціальна реабілітація : навчальний посібник. К. : Вид.-торг. корп. «Дашков і К.», 2002. 340 с.

Хорошайло О. С. Виховання духовно-моральних цінностей у студентів з обмеженими фізичними можливостями : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Луганськ, 2008. 20 с.

Чайковський М. Є. Інклюзивна компетентність як складова професійної компетентності суб’єктів навчально-виховного процесу. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2012. № 2. С. 15–21.

Чернуха Н. М. Інтеграція виховних соціальних впливів суспільства у формуванні громадянськості учнівської молоді : автореф. дис. … докт. пед. наук : 13.00.05. Луганськ, 2007. 44 с.

Ярмошук І. На шляху до інклюзивного навчання. Математика в школі. 2010. № 1/2. С. 51–54.

Published

2022-11-15

How to Cite

ВОЙТОВСЬКА, А. (2022). FIELD OF TEACHER’S ASSISTANT IN SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES: PRACTICAL EXPERIENCE. Humanitas, (4), 16–21. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.3

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK