PREVENTION OF VANDALISM OF ADOLESCENTS IN TERMS OF SECONDARY SCHOOL ESTABLISHMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3.17

Keywords:

vandalism, adolescents vandalism, social prevention of adolescents vandalism, prevention strategies, prevention models, methods and forms of prevention.

Abstract

The article substantiates the importance of social prevention of vandalism in the adolescent environment. The purpose of the study was to determine the features of social prevention of adolescent vandalism in the conditions of a secondary education institution based on the analysis of the content of destructive personality behavior. To achieve the goal, theoretical methods were applied: analysis and synthesis of psychological-pedagogical, social-pedagogical, methodical sources to reveal the concept of vandalism and its content; comparison, generalization, specification to determine the features, essence and content of prevention of teenage vandalism. The essence of vandalism as an aggressive, illegal behavior of an individual in adolescence is revealed. Emphasis is placed on taking into account the age, psychological-pedagogical, and individual characteristics of teenagers when conducting preventive work in the conditions of a secondary education institution. Types of social prevention of adolescent vandalism are characterized. The expediency of using a behavioral model of prevention, as well as its implementation using both traditional and innovative methods and forms of work, has been proven. The scientific novelty of the study was the determination of the features of the prevention of adolescent vandalism in the conditions of a secondary education institution. The prospects of further scientific research aimed at clarifying the socio-pedagogical conditions of preventive work are outlined.

References

Алєксєєнко Т. Ф., Кушнарьов С. В. Ризикована поведінка : посібник. Вінниця : ТОВ Фірма Планер, 2013. 172 с.

Апреутес О. За останні роки в Україні вдвічі зменшилась кількість вандалів – ОГП. URL: https://apnews.com.ua/ua/ news/za-ostanni-roki-v-ukraini-vdvichi-zmenshilas-kilkist-vandaliv-ogp.2021

Безпалько О. В. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 208 с.

Бочарова К. А. Вандалізм як прояв агресивної протиправної поведінки. Юридичний вісник України. 2015, № 13. С. 16–27.

Вольнова Л. М. Профілактика девіантної поведінки підлітків. Київ : Ера, 2016. 188 с.

Доброскок А. Ю. Кримінологічна характеристика та запобігання вандалізму в Україні : дис. …канд. юрид. наук : 12.00.08. Київ, 2019. 324 с. URL: http://elar.naiau.kiev.ua/bitstream/123456789/14709/1/aref_Dobroskok_a.pdf

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь : Універсум, 2012. 536 с.

Енциклопедія сучасної України / редкол. : І. М. Дзюба та ін. Київ : КБ Енцикл. сучас. України НАНУ, 2005. Т. 4. В–Вог. 700 с.

Журавель Т. В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. Соціальна педагогіка : навч. посібник / за заг. ред. О. В. Безпалько. Київ : Академвидав, 2014. С. 85–101.

Любченко А. О., Савельєва Н. М. Соціальні проблеми і профілактика вандалізму : навч. посіб. для студ. і магістр. спец-тей «Соц. робота» і «Соц. педагогіка». Полтава : ПНПУ, 2018. 75 с.

Соціальна робота в Україні : навч. посіб. / за заг. ред.: І. Д. Звєрєвої, Г. М. Лактіонової. Київ : Науковий Світ, 2003. 233 с.

Тюптя Л. Т., Іванова І. Б. Соціальна робота: теорія і практика : навч. посіб. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : Знання, 2008. 574 с. 13. Юридична енциклопедія : в 6 т. / редкол. Ю. С. Шемшученко та ін. Київ : Українська енциклопедія, 1998. Т. 1 : А–Г. 672 с.

Published

2022-09-02

How to Cite

КОНОНЧУК, А., & РИЖЕНКО, Н. (2022). PREVENTION OF VANDALISM OF ADOLESCENTS IN TERMS OF SECONDARY SCHOOL ESTABLISHMENT. Humanitas, (3), 124–131. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3.17

Issue

Section

SECTION 2 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL SECURITY