ECOCULTURE OF THE PERSONALITY IN THE PROJECTING ACTIVITY OF CHOREOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.2

Keywords:

ecology, ecological consciousness, ecological culture of personality.

Abstract

The article indicates the relationship between the concepts of “ecology”, “culture” and “ecoculture of personality”. The concept of “nature” as a philosophical category is analyzed, noting the peculiarities of the forms of expression of I and II nature. The concept of ecological culture depending on the formation of human consciousness is revealed; the problems of forming ecological consciousness in children are noted; an example of the formation of ecoculture in the process of project activity is given as a practical experience of training choreographers to work in educational institutions. It is noted that ecological disasters as a consequence of the anthropological impact of today's society on living systems of all levels. The problem of spirituality and consumer attitude to nature, which depends on the ecoculture of the individual, is emphasized. The chain of the system of ecological knowledge and culture formation is described. The school is considered as a step of human enrichment with knowledge about the natural and social environment, acquaintance with the general holistic picture of the world and the formation of a scientifically based moral and aesthetic attitude to nature. The significance of the ecological paradigm in the educational process for the development of spiritual and moral qualities of the individual increases the importance of the normative and value components. It is determined that systematic training and education forms a “person of culture”, and it is project-based learning that forms the “ecoculture of the individual”. An example of project activity on the ecological theme “Tears of the Earth” is given. It is summarized that a comprehensive system of measures is needed to promote the formation of ecological culture of the individual throughout his life. Traditional education, unfortunately, does not provide the assimilation of ecological knowledge in the system, the full formation of skills and their practical application and, most importantly, the formation of the following final components of ecological culture – behavioral and activity.

References

Андрощук Л. М. Розвиток творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії в процесі постановки творчого проекту «Право на життя: хореографія проти наркоманії та алкоголізму». Мистецтво та освіта. 2014. № 4. С. 55–58.

Гродзинський Д. М. Екологія. Енциклопедія Сучасної України: енциклопедія / ред.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. Т. 9. URL: https://esu.com.ua/article-18695 (дата звернення: 13.12.2022).

Заєць Світлана Проєктна діяльність як засіб формування творчої особистості хореографа у процесі професійної підготовки. Актуальні проблеми гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 54. Том. 1. С. 108–112.

Розвиток творчого потенціалу майбутніх фахівців мистецьких дисциплін як фактор професійної самореалізації : колективна монографія / О. В. Мартиненко та ін.; за ред. А. І. Омельченко. Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2019. 361 с.

Роменець В. А. Психологія творчості: Навч. посібник. 3-те вид. Київ : Либідь, 2004. 288 с.

Слюсар В. М. Феномен свободи в культурній самореалізації особистості: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 256 с.

Скрипник С. В. Екологічна свідомість, екологічна культура в соціальній екології. Наукові записки: зб. наук. пр. Кіровоград: КДПУ, Вип. 109. 2012. С. 139–144.

Соціально-хореографічний проект «Право на життя: хореографія проти наркоманії та алкоголізму». URL: https://forum.o2.ua/en/projects/70 (дата звернення: 13.12.2022).

Федоренко Д. О. Педагогічні підходи до вирішення проблеми виховання екологічної культури старшокласників. Роль і місце психології та педагогіки у формуванні сучасної особистості: матеріали Міжнар. Наук.-практ. конф. Харків: Східноукраїнська організація «Центр педагогічних досліджень», 2015. С. 125–128.

Published

2023-03-17

How to Cite

ЗАЄЦЬ, С. (2023). ECOCULTURE OF THE PERSONALITY IN THE PROJECTING ACTIVITY OF CHOREOGRAPHY. Humanitas, (6), 11–16. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.2

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK