THE ROLE OF THE FAMILY IN FORMING THE ACTIVE CIVIL POSITION OF MODERN YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.6Keywords:
formation, active civic position, family.Abstract
The article reveals the role of the family in the formation of an active civic position of young people. For this, the authors analyzed a number of regulatory documents related to national-patriotic education, the formation of active citizenship, as well as scientific works in which national thinkers, philosophers, civic activists, and scientists analyzed the studied concept. On the basis of the analyzed scientific works, the content of the basic concept of the study is substantiated: «active civic position» as a mobile, complex structure containing beliefs, values, socio-political ideas, which are based on social experience and are manifested in behavior. Among the factors that influence the formation of a citizen's position, it is worth highlighting the political and legal system, civil culture in society, as well as the social environment. The idea of the family as a social system of stable interactions of its members, the functioning of which can contribute to the formation of an active civic interest, has been expanded. It has been proven that the family is an integral component of the social structure of society, an institution of socialization, a form of social community, the basis of which is the formation and development of interaction, mutual influence, mutual understanding, mutual recognition, mutual orientation, etc., and has wide educational opportunities and a significant resource in the formation of the whole complex of personal qualities and traits, socially accepted models of behavior, worldview, active life and civic position. It is substantiated that the family environment from the very first days of life becomes the main ground for mastering rules and norms, forming interaction skills, which can contribute to or hinder the development of competent behavior of an individual in general and competent behavior of a citizen in society in particular. The forms and methods of forming an active civic position in the family environment are analyzed.
References
Боришевський М. Й. Громадянська спрямованість у контексті стратегій та цілей життєдіяльності особистості. Психолого-педагогічні умови виховання громадянської спрямованості в юнацькому віці: наук.-метод. посіб. Київ: Міленіум. 2004. С. 5.
Завалевський Ю. Деякі аспекти формування громадянської спрямованості старшокласників у процесі виховної діяльності. Педагогіка, 2003. № 3. С. 12–14.
Концепція державної сімейної політики : Постанова Верховної Ради України: від 17.09.1999 р. № 1063-ХІV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1063-14#Text
Кравченко Т. В. Соціалізація дітей шкільного віку у взаємодії сім’ї і школи: монографія. К. : Фенікс, 2009. 416 с.
Наливайко Т. В. Формування громадянської позиції особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету, 2014. Вип. 2. С. 100‒103.
Полєхіна В. Теоретичні основи визначення змісту поняття «Активна громадянська позиція молоді» Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету Вип. № 3 (2022). Умань.: ВПЦ «Візаві», 2022. С. 42–48.
Саврасова-В’юн Т. О. Наукові підходи щодо вивчення феномена громадянської активності URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchdpu/2009_74_2/32.pdf
Саврасова-В’юн Т. Організаційно-методичні засади розвиткугромадянської активності студентів. Освітологічний дискурс. № 4. 2014. С. 208. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys
Шангіна Л. І. Громадянська активність середнього класу. Оцінка важливості громадянської активності. Національна безпека і оборона; Центр Разумкова. 2008. № 7. С. 30–45.
Шевченко Н. Ю. Права дитини – права батьків. Діти – батьки – сім’я. Вип. 5. 2006. С. 11–17.