КОМПОНЕНТИ ФОРМУВАННЯ МЕДІАТОРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • Юрій ГНАТИШИН Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-1208-7855

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.4

Ключові слова:

формування медiаторської компетентності, соціальні працівники, комунікація, модель рівнів сформованості, компоненти, професійна підготовка

Анотація

У статті проаналізовано практичні засади медіації як технології розв’язання конфліктних ситуацій з акцентом на важливості формування здатності до медіації у контексті дотримання положень стандартів вищої освіти з підготовки майбутніх соціальних працівників. Метою статті є методичний аналіз рівнів сформованості компонентів медіаторської компетентності майбутніх соціальних працівників як основи їхньої професійної підготовки. Досягнення мети статті уможливило використання таких методів як аналіз, узагальнення, систематизація, а також моделювання рівнів сформованості компонентів медіаторської компетентності для ілюстрації її практичного застосування.Наукова новизна роботи полягає в тому, що формування медіаторської компетентності потребує розробки методики оцінки рівнів сформованості цієї компетентності, враховуючи специфіку підготовки соціальних працівників. Висновки. У статті обґрунтовано модель рівнів сформованості компонентів медіаторської компетентності майбутніх соціальних працівників як основи їх професійної підготовки. З’ясовано, що значної актуальності набирає практичне застосування інструментарію альтернативного вирішення конфліктівта проблем у сфері соціальної роботи, що вимагає нових підходів, технологій та механізмів з метою розв’язання конфліктних ситуацій та пошуку ефективних шляхів їх профілактики. Встановлено, що формування медіаторської компетентності у майбутніх соціальних працівників відбувається в процесі професійної підготовки, яка включає як теоретичне навчання, так і практичні заняття. Включення оцінки формування медіаторської компетентності як важливої складової практичних занять для майбутніх соціальних працівників дозволить здобувачам вищої освіти системно розвивати навички медіації, забезпечить здатність майбутніх фахівців аналізувати практичні кейси, надавати конструктивний зворотний зв’язок, моделювати під час навчального процесі реальні ситуації з професійної практики. програми підготовки мають бути орієнтовані на поступовий розвиток усіх компонентів компетентності, з акцентом на практичне застосування знань. У статті зосереджено увагу на компонентах навчальної програми підготовки майбутніх соціальних працівників, що зорієнтовані на поступовий розвиток усіх компонентів компетентності, з акцентом на практичному застосуванні знань, умінь та навичок.

Посилання

Бібік Н. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики. 2004. 12 с.

Бліхар М., Бондарчук Н., Бугайчук А. Історія становлення та розвиток медіації як альтернативного способу вирішення спорів. Юридичний науковий електронний журнал. 2023. № 7.

Дзюба Т. Конфліктологічна компетентність як складова професійної компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу. Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Спецвипуск. 2002. С. 91–96.

Калаур С. Використання проблемних ситуацій та завдань під час формування у майбутніх фахівців соціальної сфери готовності до розв’язування професійних конфліктів. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. праць: наук. записки РДГУ. Рівне : РДГУ, 2017. Вип. 17 (60). С. 171–175.

Калаур С. Використання тренінгових технологій під час формування готовності майбутніх фахівців соціальної сфери до розв’язання конфліктів у професійній діяльності. Професійна освіта: методологія, теорія та технології : зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська Я.М., 2017. Вип. 5/1. С. 86–98.

Кірдан О. Медіація як складник соціальних навичок та фахових компетентостей майбутніх соціальних працівників. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушин- ського. 2023. 3 (144). С. 96–100.

Кірдан О. Поняття «медіація» та підходи до його трактування у сучасному науковому дискурсі. Педагогічний часопис Волині. №2 (13). 2019. C. 12–20. DOI: 10.29038/2415-8143-2019-02-12-20 URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/16372/1/r_1-12-20.pdf

Міхновський Г. Історіографія становлення та розвитку альтернативних способів розгляду справ в Україні та світі. Академічні візії. 2024. 36. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13949293

Омельяненко С. Формування конфліктологічної компетентності майбутніх соціальних педагогів. Педагогіка вищої школи : методологія, теорія, технологія, 2009. С. 235–239.

Пірен М. Основи конфліктології. 1997. 210 с.

Рассказова О., Чернецька Ю. Розробка концепції підготовки соціальних працівників у педагогічному ВНЗ на засадах регіонального підходу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія : Педагогічні науки. №6 (303) жовтень, 2016. Частина ІІІ. С. 56–63.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-08

Як цитувати

ГНАТИШИН, Ю. (2025). КОМПОНЕНТИ ФОРМУВАННЯ МЕДІАТОРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Ввічливість. Humanitas, (3), 30–35. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ