ФОРМУВАННЯ РЕФЛЕКСИВНИХ КОМПОНЕНТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.9

Ключові слова:

соціальний працівник, рефлексивна компетентність, рефлексивна практика, рефлексивне мислення, критична рефлексія

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі формування рефлексивній компетентності майбутніх фахівців соціальної роботи, зокрема створення інструментарія рефлексивної практики, який можливо використовувати в процесі професійної освіти протягом життя. Метою роботи є розроблення програми формування рефлексивних компонентів професійної компетентності майбутніх соціальних працівників. Теоретико-методологічними засадами створення програми є сучасні зарубіжні та вітчизняні моделі рефлексії, модель рефлексивної практики J. Joyce-McCoach та K. Smith, власні дослідження структури на розвитку професійної компетентності майбутніх соціальних працівників. У роботі дістали подальшого розвитку можливості професійної підготовки фахівців із соціальної роботи шляхом створення програми психолого-педагогічного супроводу формування рефлексивної компетентності, розширено уявлення про методи та технології рефлексивної практики, які застосовуються в навчальному процесі. В статті розкрито зміст програми формування рефлексивної компетентності соціальних працівників, що полягає в проведенні студентів через три рівні рефлексії – рефлексія «Я» та власних професійних якостей та цінностей, рефлексія професійної практики та стосунків, критична рефлексія соціальних змін, що формують і обмежують фахівців із соціальної роботи та їхню діяльність. Окреслено загальні методи й техніки, які доречно використовувати на кожному з рівнів формування рефлексивної компетентності. У підсумку зазначено, що представлена програма дозволяє перейти від констатації рівня розвитку професійних якостей особистості до спрямованого керування процесом професіоналізації майбутніх фахівців. У якості висновків узагальнено умови успішного використання студентами суб’єктивних значень в рефлексивному письмі та опанування навичок критичної професійної рефлексії.

Посилання

Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования. Вопросы психологии. 1985. № 3. С. 31–40. URL : http://voppsy.ru/ issues/1985/853/853031.htm

Дударева В.Ю., Семенов И.Н. Феноменология рефлексии и направления ее изучения в современной зарубежной психологии. Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2008. Т. 5. № 1. С. 101–120.

Schön D. A. Educating the reflective practitioner. San Francisco, London : Jossey-Bass Publishers, 1987. P. 345.

Chan C. K. Y., Lee K. K. W. Reflection literacy: A multilevel perspective on the challenges of using reflections in higher education through a comprehensive literature review. Educational Research Review. 2021. Vol. 32. DOI : https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100376

Horton A. G., Gibson K.B., Curington A.M. Exploring reflective journaling as a learning tool: An interdisciplinary approach. Archives of Psychiatric Nursing. 2021. Vol. 35(2). P. 195–199.

Лапіна М. Д. Психологічні особливості формування професійних якостей особистості майбутніх соціальних працівників : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Харків, 2018. 22 с.

Joyce-McCoach J., Smith K. A teaching model for health professionals learning reflective practice. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2016. № 228. Р. 265–271.

Mirzaei F., Phang F. A., Kashefi H. Measuring тeachers reflective thinking skills. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 141. P. 640–647.

Sanchez-Mart A., Puig M.S., Ruiz-Bueno A., Regos R.A. Implementation and assessment of an experiment in reflective thinking to enrich higher education students’ learning through mediated narratives. Thinking Skills and Creativity. 2018. Vol. 29. P. 12–22.

Практикум по психологии жизненных ситуаций / под ред. Е.Ю. Коржовой. Санкт-Петербург : ООО «Фирма «Стикс», 2016. 268 с.

Thomas M., Isobel S. «A different kind of space»: Mixed methods evaluation of facilitated reflective practice groups for nurses in an acute inpatient mental health unit. Archives of Psychiatric Nursing. 2019. Vol. 33(6). P. 154–159.

Марусинець М. М. Педагогічні умови та засоби формування професійної рефлексії майбутніх учителів початкових класів. Гірська школа Українських Карпат. 2015. № 12–13. С. 196–198.

O'Neilla L., Johnsonc J., Mandela R. Reflective practice groups: Are they useful for liaison psychiatry nurses working within the Emergency Department? Archives of Psychiatric Nursing. 2019. Vol. 33(1). P. 85–92.

Campbell T. D., Penz K., Dietrich-Leurer M., Juckes K. & Rodger K. Ways of knowing as a framework for developing reflective practice among nursing students. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2018. Vol. 15(1). DOI : https://doi.org/10.1515/ijnes-2017-0043

Szenes E., Tilakaratna N. Deconstructing critical reflection in social work and business: Negotiating emotions and opinions in reflective writing. Journal of English for Academic Purposes. 2021. Vol. 49. DOI : https://doi.org/10.1016/j.jeap.2020.100931

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-06

Як цитувати

ЛАПІНА, М. (2022). ФОРМУВАННЯ РЕФЛЕКСИВНИХ КОМПОНЕНТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Ввічливість. Humanitas, (1), 61–66. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ