ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.17Ключові слова:
інтерактивні технології, професійна компетентність, майбутній учитель, природнича освітня галузь, проєктна діяльність, кейс-метод, ділова граАнотація
У статті розглянуто інтерактивні освітні технології як ефективний засіб формування професійних компетентностей майбутніх учителів природничої освітньої галузі в контексті вимог Нової української школи. Наголошується на необхідності впровадження інтерактивної технології навчання засобами компетентнісного, діяльнісного та особистісно орієнтованого підходів. Проаналізовано сутність професійної компетентності вчителя природничих дисциплін, яка включає предметну, методичну, педагогічну, інформаційно-цифрову, комунікативну та дослідницьку компоненти. Визначено потенціал інтерактивних технологій, зокрема, проєктної діяльності, кейс-методу, рольових ігор, інтерактивних лекцій, панельних дискусій і тренінгів, з метою розвитку фахових знань, умінь, критичного мислення, креативності, здатності до командної роботи, професійної рефлексії тощо. Розкрито методичні аспекти застосування інтерактивних технологій під час проведення практичних занять і організації самостійної роботи студентів. Продемонстровано їхній потенціал у активізації пізнавальної діяльності, підвищенні мотивації до навчання та сприянні глибшому засвоєнню навчального матеріалу. Доведено ефективність педагогічного експерименту проведеного на базі Університету Григорія Сковороди в Переяславі, що підтвердив позитивну динаміку формування професійних компетентностей у майбутніх фахівців, шляхом застосування інтерактивної технології навчання. Конкретизовано практичні приклади успішного впровадження таких методів в освітніх курсах методики навчання біології, хімії, зоології та STEM-технології у навчанні біології. Стаття спрямована на вдосконалення змісту та технологій професійної підготовки вчителів природничої освітньої галузі в закладах вищої освіти, з урахуванням сучасних викликів та освітніх тенденцій. Запропоновано перспективи подальших досліджень у напрямі розроблення інтегрованих моделей підготовки педагогів із використанням цифрових інструментів в умовах змішаного навчання.
Посилання
Войтенко Т. Н. Застосування інтерактивних технологій на уроках біології. Біологія. Шкільний світ. 2009. № 25. С. 18–19.
Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с
Коваль Н. Інтерактивні технології навчання як засіб формування професійних компетентностей майбутніх менеджерів. Професійно-прикладні дидактики.Вип.1. 2016. С. 70–77.
Пометун О. І. Пироженко Л. В., Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.метод.посіб. Київ : Видавництво А.С.К., 2004. 192 с.
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : офіц. вебпортал / Міністерство освіти і науки України. Київ, 2024. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytelzakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
Сисоєва С.О., Соколова І.В. Інтерактивні технології в освіті : навч. посіб. Київ-Маріуполь : 2016. 338 с.
Січкарук О.І. Інтерактивні методи навчання : навч.метод. посіб. Київ : Таксон. 2006. 88 с.
Староста В. Технології інтерактивного навчання: сутність, класифікація. Науковий вісник мну імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. Вип.1 (64). 2019. С. 232–237.
Стецюра Н. Інтерактивні технології навчання. Освіта. Технікуми. Коледжі. 2010. № 2 (260). С. 31–35.
Чернишова Л. І. Інтерактивні методи навчання як сучасний напрямок активізації пізнавальної діяльності студентів у вищих навчальних закладах. Шляхи реалізації кредитно-модульної системи: матеріали науково методичного семінару. Одеса : ОНПУ, 2013. С. 83–88.