ФОРМУВАННЯ АНГЛОМОВНОЇ СОЦІОКУЛЬТ УРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ У КОНТЕКСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.24Ключові слова:
соціокультурна компетентність, формування соціокультурної компетентності у ВВНЗ, іншомовна соціокультурна компетентність, іншомовна соціокультурна компетентність військовослужбовцівАнотація
У статті представлено ґрунтовний аналіз наукових досліджень, присвячених формуванню англомовної соціокультурної компетентності військовослужбовців. Актуальність теми зумовлена вимогами стандартів НАТО, які визначають потребу у високому рівні володіння іноземною мовою, що передбачає не лише знання лексики та граматики, а й уміння ефективно функціонувати в іншомовному соціокультурному середовищі. Метою статті є огляд і аналіз провідних наукових джерел, присвячених дослідженню формування іншомовної соціокультурної компетентності військовослужбовців. У статті розглянуто підходи до навчання іноземних мов, де поєднується мовна підготовка з оволодінням культурними кодами, традиціями та нормами поведінки іншомовних спільнот. Висвітлено ключові аспекти соціокультурної компетентності, її структуру та роль у формуванні комунікативної здатності військовослужбовців. Особливу увагу приділено аналізу наукових позицій українських і зарубіжних дослідників, зокрема М. Байрама, К. Кремш, Дж. Каммінса, Д. Гаймса, Ю. Безвін, С. Ніколаєвої, Н. Бориско, які досліджували соціокультурний вимір іншомовної освіти. Увагу акцентовано на педагогічних умовах формування СКК, таких як використання автентичних матеріалів, інтерактивних методів, цифрових технологій, а також на методичних моделях, що сприяють ефективному засвоєнню культурно зумовлених мовних норм. Проілюстровано доцільність цілісного підходу до мовної підготовки військовослужбовців, орієнтованого на формування соціокультурної компетентності як необхідної умови професійної мобільності та ефективної міжкультурної взаємодії. Хоча проблематика соціокультурної компетентності, її структура та особливості формування привертали увагу багатьох вітчизняних і зарубіжних науковців, у сучасній науковій літературі дана тема залишається недостатньо розробленою. Зокрема, питання формування соціокультурної компетентності під час занять з іноземної мови у вищих військових навчальних закладах досліджено ще недостатньо.
Посилання
Безвін, Ю. Г. Формування соціокультурної компетентності майбутніх викладачів іноземних мов у контексті науково-педагогічних досліджень. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», 2016. № 61. С. 171–174.
Бориско Н. Ф. Діалог культур: необхідність, можливість і межі. Інноваційні підходи до навчання іноземних мов та культур у новому тисячолітті: зб. тез доповідей міжнародної практичної конференції. Дніпропетровськ, 2002. С. 12–13.
Єфімова О.М. Формування іншомовної комунікативної компетентності курсантів під час оволодіння фахом у вищих військових навчальних закладах. Вісник Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут». Серія: Філологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. Київ, 2013. № 1. С. 95–105.
Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. К. : Ленвіт, 2003.273 с.
Киливник В. В. Формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови в системі педагогічного коледжу : дис. ... канд. пед. наук : 015. Вінниця, 2019. 290 с.
Колодько Т. М. Формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних у вищих педагогічних навчальних закладах : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2005. 185 с.
Лагодинський О.С. Військова лінгводидактика як наука. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені О.П. Довженка. – № 38. – 2018. – с. 73 -80.
Лозинський П. І. Проблеми підвищення професійної комунікативної компетентності майбутнього офіцера. Наукові записки Національного університету «Острозька академія» № 52, 2015. С. 160–162
Максимець М. Формування соціокультурної компетенції у процесі вивчення іноземної мови. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2006. Випуск 21. С. 211–218.
Мамонова І. П. Формування соціокультурних компетенцій учнів через використання автентичного матеріалу. Англійська мова та література. 2011. № 19–21. С. 9–10.
Стандарт НАТО щодо мовної підготовки військовослужбовців STANAG 6001 Рівні мовленнєвої компетентності URL: https://nuou.org.ua/assets/documents/dodb_stanag_6001.pdf
Сулік О. А. Методика формування соціокультурної компетентності в умовах багатомовного навчання в загальноосвітній школі : дисертація на здобуття ступеня доктора філософії. Кривий Ріг, 2023. 307 с.
Kramsch, C. (2014) Language and Culture. AILA Review. № 27. Р. 30–55.
Neuner, G. (2003). Socio-cultural interim worlds in foreign language teaching and learning . Intercultural competence, 15–62.
Byram, M. (2020). Teaching and assessing intercultural communicative competence . Multilingual Matters.