МЕТОДИКА ПОЧАТКОВОГО НАВЧАННЯ МОВИ ТА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Наталія СУХОВІЄНКО Комунальне некомерційне підприємство «Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-0528-9494

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.20

Ключові слова:

особливі освітні потреби, методика навчання, мова і мовлення, інклюзивна освіта

Анотація

У положеннях наукової статті наведено теоретичні та практичні аспекти проблеми методики початкового навчання мови та розвитку мовлення дітей, як мають особливі освітні потреби. Окреслено про зв'язок мови і мовлення, і значення здатності до мовленнєвої діяльності як ознаки стану розвитку психічних процесів. Систематизовано наукові підходи до побудови методики навчання мови і мовлення. Сформульовано основні завдання спеціальної методик навчання. Наведено принципи побудови методики початкового навчання мови і мовлення, серед яких принципи індивідуалізації, корекційної спрямованості, поетапності, усестороннього аналізаторного впливу, наочності. Перераховано різноманіття засобів навчання; прийоми спеціальної методики навчання мови і мовлення, до яких відносяться словесні, ігрові, прийоми із жестовою та візуальною підтримкою, моторні, мовленнєве моделювання. Визначено загальнопедагогічні методи (словесні, наочні, практичні, стимулювання навчальної діяльності) і специфічні логопедичні прийоми (індивідуальні інструкції, картки-підказки, синтез вербального і невербального супроводу, альтернативна комунікація, компенсаторні стратегії), що застосовуються при навчанні дітей з особливими потребами. Наведено показники якості навички читання дітей з особливими освітніми потребами: свідомість, правильність, швидкість, виразність, спосіб читання. Зібрано і представлено перелік найбільш поширених класичних і сучасних методик навчання читанню дітей з особливими освітніми потребами. Наголошено по важливість поєднання загальнопедагогічних методів із логопедичними та психолого-педагогічними прийомами, що сприяють подоланню індивідуальних труднощів у засвоєнні мови. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці диференційованих програм навчання мови для різних категорій дітей з особливими освітніми потребами, а також у вивченні впливу інноваційних освітніх технологій на динаміку мовленнєвого розвитку у початковій ланці освіти.

Посилання

Бойчук, Ю. Д., Казачінер, О. С. Огляд ефективних методик навчання читання дітей з особливими освітніми потребами. Theoretical and scientific bases of development of scientific thought. 2021, Вип. 5. 370–374.

Данілавічютє Е., Трофименко Л., Ільяна В., Рібцун Ю., Мартинюк З., Грибань Г. Психолінгвістичні дидактичні технології діагностики і подолання мовленнєвих порушень у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення : навчально-методичний посібник. Ін-т спец. пед. і псих. НАПН України, 2022. 847 с.

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики. ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.

Колупаєва, А. А. Реалізація біо-психо-соціальної моделі в освіті дітей з ООП в Україні. Безбар’єрність в освіті осіб з особливими потребами: досвід та інновації : мат. Х Міжн. конг. зі спец.пед. та псих К. : ІСПП імені М. Ярмаченка НАПН України, 2024. 196–200.

Колупаєва А. А., Таранченко О. М.. Реалізація інклюзивної парадигми в освіті дітей з ООП в Україні у воєнний період. Педагогічна інноватика: сучасність та перспективи. Вип. 5. 2024. С. 15–21.

Літвінова О. В. Мовленнєва діяльность – психолінгвістична проблема. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 23. С. 343–346.

Лясковська М. Методи і прийоми роботи з учнями з ООП. Педагогічний альманах. 2023. Вип. 1, С. 98–102.

Марченко І. Спеціальна методика розвитку мовлення (логопедична робота з корекції порушень мовлення у дошкільників). К. : Слово, 2019. 312 с.

Рібцун Ю. Учні початкових класів із тяжкими порушеннями мовлення: навчання та розвиток : навч-метод. посіб. Л. : Світ, 2020.264 с.

Шевченко В. Сучасні психолого-педагогічні методики розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2022. Вип. 36. С. 206–214.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

СУХОВІЄНКО, Н. (2025). МЕТОДИКА ПОЧАТКОВОГО НАВЧАННЯ МОВИ ТА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 136–141. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА