РОЗВИТОК НАВИЧОК ПИСЬМА: ПРОДУКТ ЧИ ПРОЦЕС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.4

Ключові слова:

англійська мова як іноземна, викладання англійської мови, академічні навички, письмо як продукт, письмо як процес

Анотація

Сучасні вимоги до підготовки випускників українських університетів визначають володіння іноземною мовою щонайменше на рівні В2 згідно із Загальноєвропейськими рекомендаціями з мовної освіти. Цей рівень передбачає сформованість умінь не лише в аудіюванні, читанні та говорінні, а й у письмі, яке виконує функцію ключового засобу навчання, оцінювання та академічної комунікації. Без системного розвитку писемного мовлення навчання іноземної мови втрачає цілісність і практичну результативність. Викладацький досвід свідчить, що значна частина студентів вищої школи не володіє необхідними навичками письма: вони мають труднощі з формулюванням і розгортанням ідей, недостатньо аргументують власні твердження, не вміють належним чином структурувати тексти, плутають офіційний та неофіційний регістри, не завжди дотримуються принципів академічної доброчесності у використанні джерел. Це вказує на потребу цілеспрямованого навчання письму як процесу, що охоплює кілька послідовних етапів: підготовку та планування, написання чернетки, рецензування, редагування й створення остаточного варіанта. Саме процесуальний підхід формує вміння аналізувати риторичну ситуацію, визначати цільову аудиторію, добирати відповідні аргументи та приклади, коректно інтегрувати цитати й уникати плагіату. У статті визначено, що означає навчати письма як процесу, які конкретні аспекти й уміння потребують розвитку, а також запропоновано можливі напрями включення цих компонентів до навчальних програм і посібників, що можуть слугувати практичними орієнтирами для студентів у їхній письмовій діяльності.

Посилання

Білан Н. М. Роль письма на заняттях з іноземної мови // Матеріали ІІІ Міжнародної наукової інтернет-конференції «Сучасний соціокультурний простір 2016». 2016. Режим доступу: http://int-konf.org

Тарнопольський О. Б., Кожушко С. П. Методика навчання студентів вищих навчальних закладів письма англійською мовою. Вінниця : Нова книга, 2008. 288 с.

Чернобривець Л. Формування навичок письма шляхом використання новітніх інформаційних технологій на середньому етапі навчання англійської мови. 2018. Режим доступу: http://11.ucoz.ua/blog

Babin M., Burnell C., Pesznecker S., Rosevear N., Wood J. The Word on College Reading and Writing. Open Oregon Educational Resources, 2017. Режим доступу: https://openoregon.pressbooks.pub/wrd/

Bayraktar A. Teaching writing through teacher–student writing conferences // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 51. P. 709–713. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.08.229

Blakeslee S. The CRAAP Test // LOEX Quarterly. 2004. Vol. 31, № 3. Режим доступу: https://commons.emich.edu/loexquarterly/vol31/iss3/4/

Brown H. D. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. 2nd ed. Longman, 2000. 491 p.

Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. 273 p.

Dragomir I. A., Niculescu B.-O. Different Approaches to Developing Writing Skills // Land Forces Academy Review. 2020. Vol. 25, № 3(99). P. 201–206. DOI: 10.2478/raft-2020-0024

Gagich M., Zickel E. A Guide to Rhetoric, Genre, and Success in First-Year Writing. Cleveland : MSL Academic Endeavors, 2018. Режим доступу: https://pressbooks.ulib.csuohio.edu/csu-fyw-rhetoric/

Ferris D. R., Hedgcock J. Teaching L2 Composition: Purpose, Process, and Practice. 3rd ed. New York : Routledge, 2013. 456 p.

Harmer J. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. London ; New York : Pearson Longman, 2007. 448 p.

Harris M. Teaching One-to-One: The Writing Conference. Urbana : National Council of Teachers of English, 1986. 190 p.

Hopkins H., Reid S., Kowalski D. Developing Your Ideas. The WAC Clearinghouse, 2022. Режим доступу: https://wac.colostate.edu/repository/writing/guides/guide/index.cfm?guideid=27

Mott-Smith J. A., Tomaš Z., Kostka I. Teaching Writing. Revised ed. Alexandria : TESOL Press, 2020. 80 p.

Murray D. Teach Writing as a Process Not Product // The Leaflet. 1972. Vol. 71, № 3. P. 11–14. Режим доступу: https://oira.aua.am/wp-content/uploads/2020/02/Teach-Writing-as-a-Process-Not-Product.pdf

Reid S., Kowalski D. Developing Your Ideas. The WAC Clearinghouse, 2021. Режим доступу: https://wac.colostate.edu/resources/writing/guides/ideas

Scrivener J. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. 3rd ed. Oxford : Macmillan Education, 2011. 418 p.

Tsapro H. Teachers’ ChatGPT vs Students’ ChatGPT: A Classroom Battle of Wits // Zrostaiemo razom – vykladannia z viroiu ta stiikistiu: materialy 27-i Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Ivano-Frankivsk, 2025. P. 221–223.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

ВИСОЦЬКА, О., ЗАЛІЗНЯК, А., КУРНИЛОВИЧ, М., & КОРОБОВА, К. (2025). РОЗВИТОК НАВИЧОК ПИСЬМА: ПРОДУКТ ЧИ ПРОЦЕС. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 23–29. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА