ЦИФРОВА ДОСТУПНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ ДЛЯ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.20Ключові слова:
цифрова доступність, універсальний дизайн, графічний дизайн, інформація, цифрове середовище, медіаАнотація
Стаття досліджує обсяг поняття цифрової доступності як складової універсального дизайну для освіти. Універсальний дизайн визначено як підхід до організації середовища таким чином, щоб воно було однаково зручним і ефективним у користуванні для якомога більшої кількості соціальних груп. Якщо йдеться про універсальний дизайн повідомлень, які створюються і відтворюються за допомогою цифрових технологій, ця область універсального дизайну називається цифровою доступністю. Звернено увагу на зростання популярності теми цифрової доступності і одночасну вузькість її розуміння як підходу до створення цифрових продуктів, призначених для людей з порушеннями здоров’я. Показано як зміна переважного типу медіа в освіті на цифрові створює нові види нерівності в доступні до інформації, пов’язані з різницею в апаратному і програмному забезпеченні, якістю зв’язку, дистанціюванням педагогів від здобувачів освіти.У статті описується важливість принципів цифрової доступності для підвищення ефективності доступу до інформації та легкості її сприйняття в цілому. Значна частина з них пов’язані з загальними принципами графічного дизайну і стосується створення зон фокусування уваги, ілюстративності, структурування тексту. Розвиток цифрових технологій проте зумовлює і такі види нерівності споживачів інформації, як відсутність підтримки певних форматів файлів їхнім обладнанням, надмірно швидка зміна функціоналу пристроїв і програм. Як спосіб подолання нерівності, зокрема серед учасників освітнього процесу, реалізується універсальність дизайну цифрових освітніх ресурсів, документів, веб-сайтів, програмних додатків. Водночас показано, що цифрова доступність має застосування не тільки для створення екранного вмісту, а й для універсальності дизайну інших медіа, зокрема друкованої продукції, тривимірного друку. Додатково цифрова доступність дозволяє долати перепони, пов’язані з іншими видами нерівності, як-от культурна, вікова.Таким чином стаття показує як завдяки застосуванню цифрової доступності відбувається зрівняння стартових умов для широкого загалу здобувачів освіти та підвищення загальної якості освіти в цифрову епоху; і описує перспективні напрямки подальшого застосування такого підходу для підвищення якості освіти.
Посилання
Baglieri S. Disability Studies and the Inclusive Classroom. Critical Practices for Embracing Diversity in Education. Routledge, 2017, 268 p.
Burgstahler S. Universal design in education: Principles and applications. DO-IT & Publications, Washington, 2007. URL: https://www.washington.edu/doit/lesson-03-universal-design
CAST. Universal Design for Learning (UDL) Guidelines – Version 1.0. Universal Design for Learning, 2008. URL: https://web.archive.org/web/20080518032704/http://cast.org/publications/UDLguidelines/version1.html
Persson, Hans & Åhman, Henrik & Yngling, Alexander & Gulliksen, Jan. (2014). Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts – one goal? On the concept of accessibility – historical, methodological and philosophical aspects. Universal Access in the Information Society. № 14. 22 p. doi: 10.1007/ s10209-014-0358-z.
Rao, K., Gravel, J. W., Rose, D. H. & Tucker-Smith, T. N. (2023). Universal Design for Learning in its 3rd decade: a focus on equity, inclusion, and design. In Robert J Tierney, Fazal Rizvi & Kadriye Ercikan, International Encyclopedia of Education (Fourth Edition), 2023, pp. 212-720. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.14079-5
Wells, M. B. Student perspectives on the use of universal design for learning in virtual formats in higher education. Smart Learning Environments, 2022, №9 (37), pp. 1-12. https://doi.org/10.1186/s40561-022-00218-6
Байда Л. (2020a). Простір без бар’єрів: як застосовувати в школі принципи універсального дизайну. НУШ. URL: https://nus.org.ua/2020/06/23/yak-zastosovuvaty-pryntsypy-universalnogo-dyzajnu-v-shkoli/
Байда Л. (2020b). Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосування. НУШ. URL: https://nus.org.ua/2020/06/22/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj-dyzajn-standarty-dostupnosti-j-rozumne-prystosuvannya/
Гребенюк А. В. (2025). Універсальний дизайн і цифрова доступність в організації освітнього процесу. Педагогічний пошук. Луцьк: ПП Іванюк. 2 (126), С. 8-11
Давиденко Г. (2023). Цифрова інклюзія та доступність: соціальна діджиталізація: монографія. Вінниця: ТВОРИ. 240 с.
Дія. Освіта (2023). Вебдоступність. Дія. Освіта. URL: https://osvita.diia.gov.ua/courses/vebdostupnist
Попов Д. (2023). Короткий посібник із цифрової доступності. Дія. Цифрова Освіта. 73 с. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-06/korotkiy_posibnik_z_cifrovoi_dostupnosti_-_ukr.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





