РОЗВИТОК КОГНІТИВНИХ ПРОЦЕСІВ ТА МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З СИНДРОМОМ ДАУНА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.23

Ключові слова:

порушення інтелекту, порушення мовлення, синдром Дауна, генетична мутація, когнітивні порушення

Анотація

Мета статті – окреслення і аналіз сучасних наукових досліджень, ефективних розвивальних технологій та шляхів практичного надання корекційної допомоги дітям із синдромом Дауна. Особливу увагу акцентовано на вивченні особливостей розвитку когнітивних процесів та мовлення, які сприяють розвитку навчальних компетенцій та забезпечують поступове інтегрування дитини в освітнє і суспільне середовище. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні кількох підходів: аналітико-синтетичного, який спрямований на вивчення та узагальнення сучасного зарубіжного й вітчизняного досвіду щодо реалізації корекційно-розвивальних завдань; системного, що розглядає корекційну спрямованість освітньо-виховного процесу як єдину цілісну модель; а також діяльнісного, який визначає пріоритетність формування у таких дітей навичок практичної діяльності як базової, ключової умови розвитку дітей з синдромом Дауна. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні інтегрованого мультидисциплінарного підходу в корекційно-відновлювальному процесі як максимально ефективного, який грунтується на принципах медико-психолого-педагогічної взаємодії та максимальної індивідуалізації освітньо-корекційного підходу.Висновки. Синдром Дауна є однією з найбільш поширених генетичних аномалій, що характеризується наявністю специфічних фізичних та когнітивних особливостей розвитку. У дітей із цим синдромом спостерігаються затримки психомоторного та інтелектуального розвитку, які проявляються в порушеннях моторики, мовлення, слуху, зору, а також у скороченні обсягу короткочасної слухової пам’яті. Вони відчувають труднощі з абстрактним мисленням, узагальненням, а також із засвоєнням і формуванням нових навичок та умінь. Сучасні наукові дослідження та досвід педагогів-практиків засвідчують надзвичайне значення раннього виявлення, діагностики, а також надання комплексної корекційної допомоги, спрямованої на корекцію існуючих порушень розвитку та запобігання виникненню вторинних порушень у дітей дошкільного і молодшого шкільного віку з синдромом Дауна.

Посилання

Білаш О. Особливості розвитку дитини із синдромом Дауна. Логопед. 2020. № 3. С. 4–6.

Гаяш О.В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку. Наук.-метод. посібник для вчителів інклюзивного навчання… 2016. 120 с.

Дерень О., Пруська А., Рибак Ю. Діти із синдромом Дауна: факти, навчання, допомога. Методичні рекомендації. Проект «Інклюзивна освіта: крок за кроком», 2015. 21 с.

Казачінер О., Бойчук Ю. Ефективні методики розвитку мовлення дітей з синдромом Дауна. Науковий журнал «Психологічні травелоги». 2022. №1. С. 197-211.

Ковтун Р. Корекційні заходи з розвитку комунікаційних здібностей дітей з синдромом Дауна. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2016. Вип. 5. Том 2. С. 197–202.

Корнійчук О. Особливості розвитку та методи навчання дітей з синдромом Дауна. Педагогічний вісник Поділля. 2024. №№ 1-2. С. 88-90.

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року. Розпорядження КМ України. 07.06. 2024 р. № 527-р.

Прохоренко Л.І., Бабяк О.О. Навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку в умовах компетентнісного підходу. Навчально-методичний посібник. 2020. 435 с.

Чеботарьова О., Гладченко І. Дитина з синдромом Дауна. Харків: Вид-во «Ранок». 2018. 48 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

ЛУКАНЬОВА, Л. (2025). РОЗВИТОК КОГНІТИВНИХ ПРОЦЕСІВ ТА МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З СИНДРОМОМ ДАУНА. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 167–171. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.23

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА