ЕФЕКТИВНІ МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ В УМОВАХ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ ДО МОВИ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.14Ключові слова:
компетентнісний підхід, комунікативна компетентність, мова навчання, методи, прийоми, критерії.Анотація
Стаття спрямована на впровадження сучасних методів навчання мови, розвиток мовленнєвої діяльності іноземних студентів, які навчаються в закладах вищої освіти України (ЗВО). Гіпотеза дослідження полягає в тому, що компетентнісний підхід до навчання іноземних студентів у ЗВО розглядаємо як цілісну якість особистості, що забезпечує органічне поєднання освітніх компонентів із метою досягнення високого рівня фахового мовлення, готовності до продуктивної міжособистісної та професійної взаємодії, систематичне й послідовне впровадження новітніх технологій з метою оптимізації та активізації ефективних методів і методичних прийомів навчання мови. Для досягнення мети дослідження використані емпіричні методи: анкетування, бесіди з викладачами, тестування, пряме й опосередковане спостереження за педагогічним процесом, узагальнення. Визначено суттєві особливості методів, принципів і засобів навчання української мови, їх реалізацію в освітньому процесі. Перевіряння ефективності методів і прийомів навчання в умовах компетентнісного підходу виконано відповідно до діяльнісно-комунікативного критерію, його показників і рівнів (вищий, середній, достатній, низький). Зроблено кількісний і якісний аналіз результатів педагогічного експерименту; перевірено й доведено ефективність методів навчання направлених на активізацію навчально-пізнавальної діяльності іноземних студентів з метою підвищити результативність навчання й якість підготовки фахівців, обґрунтувати та розробити продуктивну методику компетентнісно орієнтованого навчання іноземних студентів, розкрити сутність методів і прийомів навчання, забезпечити формування готовності та здатності особистості до здійснення професійної діяльності.
Посилання
Тархан Л. З. Теоретичні та методологічні основи формування дидактичної комепетнтності майбутніх інженерів-педагогів : автореф. докторської дисертації. 13.00.04. Київ, 2008. 40 с.
Болотов В. А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной програмне. Педагогика. 2003. Вип. 10. С. 8–14.
Thaine C. Teacher Training Essentials : Workshops for Professional Development. Cambridge : Cambridge University Press, 2010 ; Cambridge Copy Collection.
Иванова Е. О. Компетентностный подход как новый взгляд на качество результата высшего образованияю. Право и образование. 2007. № 10. С. 36–44.
Лебедев О. Е. Компетентностный подход в образовании. Школьные технологии. 2004. № 5. С. 3–12.
Баранников А. В. Содержание общего образования. Компетентностный подход. М. : ГУ ВШЭ, 2002. 51 с.
Субота Л. А. Комунікативний підхід до навчання наукового дискурсу іноземних студентів : монографія. Харків : Майдан, 2017. 407 с.
Субота Л. А. Мотивация иностранных студентов как один из основных психологических факторов успешности обучения украинскому язику. Південний архів. Філологічні науки. 2018. Випуск LXXIII, 73. С. 48–50.
Щукин А. Н. Теория обучения иностранным языкам (лингводидактические основы) : учебное пособие для преподавателей и студентов языковых вузов. Москва : ВК, 2012. 335 с.