AUTHENTIC SCIENCE-POPULAR VIDEO SEGMENTS AS A MOTIVATOR TO PROMOTE LINGUOCULTURAL COMPETENCE AMONG YOUNG LEARNERS

Authors

  • Nataliia Yefremova
  • Svitlana Sheludchenko

Keywords:

competence, linguocultural competence, a video segment, authentic science-popular video materials, communicativeness, a set of drills

Abstract

The article deals with the teaching technique that involves authentic video segments at the English lessons at primary school. The strategy of using authentic video segments as a part of teaching and learning activities has been determined by the requirement to promote the quality of teaching English at primary school in general and increase linguocultural competence in particular. Linguocultural competence is treated as the students’ ability to apply their knowledge concerning national culture, which is embodied in the national language and comes into play in the process of communication, especially across cultures. The beneficial feature of the strategy involving authentic video segments boils down to the exact demonstration of a foreign language in terms of immersion into any real situation that represents language interaction and real interlocutors, who are native speakers. A set of visual encoded extralinguistic features accompanies any authentic video segment and highlights the intensity of communicativeness. Authentic science-popular video segments from the channel on YouTube «Kids Educ – Kids Educаtionаl Gаmes» have been applied. They are favourable to use while they are grouped thematically to illustrate the spheres of Science; Plаnts; Geometric Shаpes; Environmentаl Skills; Plаnets, Solаr System, Moon; Аnimаls; Heаlth; Geogrаphy; Colors; Аlphаbet, АBC Songs; Mаthemаtics, Аlgebrа, Geometry, Аrithmetic; Lаnguаge Аrts, English Grаmmаr, Literаcy Lessons. The set of drills to accompany video segments has purposefully been prepared and its value has been tested and estimated at the English lessons at primary school. Such credibility has been caused not only by visual displaying of the information and facts but also by the simulation of educational environment comprising colour and audio sensation which manipulate the emotions and promote profound memorizing and storing linguistic data. The essential requirement of video segments’ involvement is the regular completion of tasks geared to develop cognitive, analytic, evaluative, and creative skills.

References

Вадаська С. В. Роль автентичних вiдеоматерiалiв для викладання iноземної мови професiйного спрямування / С. В. Вадаська // Вiсник Нацiонального технiчного унiверситету України «Київський полiтехнiчний iнститут». Серiя: Фiлологiя. Педагогiка. – 2014. – Вип. 4. – С. 75–82.

Голуб Н. Б. Суть компетентнiсного навчання української мови в основнiй школi / Н. Б. Голуб, Г. Т. Шелехова, А. В. Ярмолюк, В. I. Новосьолова // Навчання української мови учнiв 5 класу на засадах компетентнiсного пiдходу. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://undip.org.uа/uploаd/iblock/

Гур’єва О. В. Використання вiдеофрагментiв як автентичного матерiалу в межах комунiкативного пiдходу / О. В. Гур’єва // Педагогiчна освiта: теорiя i практика. – 2011. – Вип. 9. – С. 107–110.

Зимняя И. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И. Зимняя. – М. : Исслед. центр пробл. качества подгот. специалистов, 2004. – 194 с.

Калита О. М. Формування лiнгвокультурної компетенцiї студентiв засобами художнього фiльму пiд час вивчення української мови як iноземної / О. М. Калита, С. I. Поворознюк // Науковi записки Нацiонального унiверситету «Острозька академiя». Серiя: Фiлологiчна. – 2015. – Вип. 59. – С. 83–86.

Компетентнiстний пiдхiд у сучаснiй освiтi: свiтовий досвiд та українськi перспективи: бiблiотека з освiтньої полiтики / пiд заг. ред. О. В. Овчарук. – Київ : «К.І.С.», 2004. – 350 с.

Лейко С. В. Поняття «компетенцiя» та «компетентнiсть»: теоретичний аналiз / С. В. Лейко // Педагогiчний процес: теорiя i практика. – 2013. – Вип. 4. – С. 128–135.

Мусорина Е. И. К вопросу о лингвокультурологической компетенции / Е. И. Мусорина // Современные технологии обучения иностранным языкам : материалы Междунар. науч.-практ. конф. – М., 2015. – С. 137–141.

Нiколаєва С. Ю. Сучаснi пiдходи до викладання iноземних мов / С. Ю. Нiколаєва, О. М. Шерстюк // Iноземнi мови. – 2001. – № 1. – С. 50–58.

Скляренко Н . К. Типологiя вправ в iнтенсивному навчаннi iноземних мов / Н. К. Скляренко // Гуманiстичнi аспекти лiнгвiстичних дослiджень i методики викладання iноземних мов. – Київ : КДПIIМ. – 1992. – 244 с.

Черниш В. В. Засоби формування iншомовної компетенцiї у дiалогiчному мовленнi / В. В. Черниш // Iноземнi мови. – 2011. – № 3. – С. 15–22.

Kids Educ : Youtube канал [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/user/KidsEduc/plаylists

Published

2021-06-22

How to Cite

Yefremova Н., & Sheludchenko С. (2021). AUTHENTIC SCIENCE-POPULAR VIDEO SEGMENTS AS A MOTIVATOR TO PROMOTE LINGUOCULTURAL COMPETENCE AMONG YOUNG LEARNERS. Current Issues of Foreign Philology, (8), 81–86. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2628