РОЗВИТОК МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ

Автор(и)

  • Валентина Кирикилиця
  • Тетяна Шевчук

Ключові слова:

пізнавальний інтерес, мотив, мотивація, мотиваційна сфера, іноземна мова за професійним спрямуванням

Анотація

У статті розглянуто питання структури мотиваційної сфери навчальної діяльності, її види та різновиди, а також співвідношення пізнавального інтересу, мотивів і мотивації як важливих складників процесу оволодіння іноземною мовою. Висвітлено проблему важливості мотивації в навчанні кожного предмета, адже від переконання необхідності засвоєння навчального матеріалу залежить не лише кінцевий результат, що відображається в рівні знань студентів, але й їх активна життєва позиція, позитивне ставлення до майбутньої професії. Проаналізовано низку пояснень і чинників недостатньої мотивації студентів немовних спеціальностей до вивчення іноземної мови, що в подальшому можуть стати перешкодою для успішного здійснення професійної комунікації. Акцентовано увагу на тому, що результати навчання набагато вищі за наявності у студентів мотивів, які відображають цільову перспективу оволодіння іноземною мовою та ґрунтується на розумінні значення іноземної мови в сучасному світі й можливостей її використання у професійній діяльності. Указано на необхідність формування пізнавального інтересу як головного мотиву навчальної діяльності, що за за певних умов стає рисою особистості та засобом навчання. Особливу увагу приділено ролі викладача іноземної мови, завданням якого є збереження, розвиток і створення стійкої мотивації студентів немовних спеціальностей, що гарантуватиме успіх в оволодінні іноземною мовою. Зроблено висновок про шляхи формування мотиваційної сфери до вивчення іноземної мови за професійним спрямуванням: відбір професійно-орієнтованих текстів для читання, застосування дискусії на завершення вивчення теми, підготовка презентацій, виконання проектів, проведення інтерв’ю, написання і представлення доповіді з урахуванням специфіки майбутньої професії. У перспективах подальших досліджень лежить практична перевірка застосування запропонованих щляхів формування мотиваційної сфери студентів до вивчення іноземної мови за професійним спрямуванням і пошук їх вдалого поєднання з різними методами, засобами і новітніми технологіями навчання.

Посилання

Harmer, Jeremy. 2004. The Practice of English Language Teaching. Cambridge: Longman.

Hurko, O, i Shkurko, O. 2016. “Komunikatyvna kompetentsiia yak systema movlennievykh inshomovnykh umin ta navychok (z pozytsii vyvchennia dyskursu)”. Linhvistyka. Linhvokulturolohiia 143:30–35.

http://www.dnu.dp.ua/docs/zbirniki/ffil/program_57dd1d16082bf.pdf

Kyrykylytsia, Valentyna, i Yatsyniak Olha. 2017. Anhliiska mova dlia studentiv fakultetu fizychnoi kultury, sportu ta zdorovia: navchalnyi posibnyk. Lutsk: Vezha-druk.

Kyrykylytsia, Valentyna. 2017. Prohrama navchalnoi dystsypliny «Inozemna mova (anhlijska) za profesijnym spriamuvanniam» pidhotovky bakalavriv. Lutsk, Ukraine.

Lamb, Martin. 2017. “The motivational dimension of language teaching”. Language Teaching 50(3): 301–346. Published online May 31, 2017. doi:10.1017/S0261444817000088.

Levchenko, Tetiana. 2008. “Motyvatsiia naukovoi diialnosti”. Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia: zbirnyk naukovykh prats 264:109–110.

Malykhina, Olena. 2008. Motyvatsiini osnovy navchalnoi diialnosti shkoliariv. Odesa: Ohmrtsian O.P.

Markova, Aelita. 1982. Formirovanie uchebnoy deyatelnosti i razvitie lichnosti shkolnika. Moskva: Pedagogika.

Mylohorodska, M. 2008. “Motyvatsiia maibutnikh fakhivtsiv turystskoho biznesu do vyvchennia inozemnykh mov”. Teoretychni pytanniakultury, osvity ta vykhovannia: zbirnyk naukovykh prats 264:134.

Nekoz, Iryna. 2004. “Formuvannia piznavalnykh interesiv studentiv nemovnykh spetsialnostei vyshchykh navchalnykh zakladiv ( na materiali vyvchennia inozemnykh mov)”. PhD diss., Bohdan Khelnytskyi Cherkasy National University.

Nisimchuk Andrii, Padalka Oleh, i Shpak Oleksandr. 2000. Suchasni pedahohichni tekhnolohii. Kyiv: Vydavnychyi tsentr “Prosvita”, “Knyha pamiati Ukrainy”.

Onyshchuk, Vasyl. Typy, struktura i metodyka uroku v shkoli. Kyiv: Radianska shkola.

Rogova, Galina. 1991. Metodika obucheniya inostrannyim yazyikam v shkole. Мoskwa: Pedagogika.

Rubinshteyn, Sergey. 1989. Osnovyi obschey psihologii. Мoskwa: Pedagogika.

Shevchuk, Tetiana. 2017. “Problema vidboru tekstovoho materialu dlia navchannia profesiino-spriamovanomu chytanniu inozemnoiu movoiu ta yoho rol u formuvanni proofesiino-spriamovanoi kompetentsii studentiv”. Naukovyi Visnyk Skhidnoievropeiskoho Natsionalnoho Universytetu Imeni Lesi Ukrainky. Filolohichni nauky. Movoznavstvo 450: 343–348.

Shumaieva, Svitlana. 2014. “Deiaki osoblyvosti vykladannia inozemnoi movy na nemovnykh spetsialnostiakh”. Robota predstavlena na I Vseukrainskomu naukovo-praktychnomu vebinari, Zhytomyr, Ukraina, 26 lystopada. http://eprints.zu.edu.ua/14227/1/mat_webinar.pdf

Shuman, John H. 2015. “Foreword”. Motivational Dynamics in Language Learning, edited by Zoltán Dörnyei, Peter D. Macintyre, and Alastair Henry, XV–IX. Bristol, UK: Multilingual Matters.

http://www.multilingual-matters.com/display.asp?K=9781783092567

Schukina, Galina. 1971. Problema poznavatelnogo interesa v pedagogike. Мoskwa: Pedagogika.

Vyshnevskyi, Omelian.1989. Diialnist uchniv na urotsi anhliiskoi movy. Kyiv: Rad. Shkola.

Voloshyna, Halyna. 2014. “Shliakhy pidvyshchennia motyvatsii u navchanni inozemnym movam studentiv nemovnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv”. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Universytetu Bioresursiv і Pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia: Pedahohika, psykholohiia, filosofiia 437:74–78.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Кирикилиця, В., & Шевчук, Т. (2021). РОЗВИТОК МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ. Актуальні питання іноземної філології, (10), 136–143. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/1311