НАРАТИВНІ СТРАТЕГІЇ ВИРАЖЕННЯ ПРОБЛЕМАТИКИ ПОСТТОТАЛІТАРНОГО РОМАНУ БЕРНГАРДА ШЛІНКА «ЧИТЕЦЬ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-0927-2025-22-10Ключові слова:
наративна стратегія, культура пам’яті, індивідуальна та колективна пам'ять, моральАнотація
Стаття досліджує роман «Читець» Бернгарда Шлінка у контексті новітніх тенденцій сучасного літературознавства. Метою статті є аналіз наративних стратегій, використаних автором для відображення основної тематики твору, а саме культури пам’яті, проблематизації історичної провини, моральної відповідальності та особистого вибору особистості у складних життєвих умовах. Особлива увага приділяється взаємодії індивідуальної та колективної пам’яті, історичної відповідальності та морального осмислення минулого. У науковому доробку виокремлені такі наративні стратегії як «Я-наратор» (роман написаний від першої особи, імені головного героя), «ретроспективне оповідання» (головний герой розповідає про події, що сталися і минулому), «хронологічний поділ» (три частини роману, які відповідають трьом етапам життя головного героя), «інтертекстуальність» (роман містить покликання на літературні твори) та «мовна стриманість» (мова твору стримана, без емоційності). Наративні стратегії слугують засобом вираження проблем тогочасного суспільства, серед яких виправдання злочину через підпорядкування наказам, стосунки між людьми з великою різницею у віці, а також неписемність як метафора незнання та сорому. Робота розкриває психологічні портрети головних героїв – Міхаеля Берга та Ганни Шмітц, завдяки яким автор розглядається питання міжпоколіннєвого діалогу в німецькому суспільстві після Другої світової війни, досліджуючи, як історія закоханої пари відображає спробу воєнного покоління осмислити нацистське минуле. Особлива увага приділяється питанню вини, моралі, сорому та спокути, що лейтмотивом проходять через весь роман. У роботі продемонстровано, як індивідуальні моральні дилеми відображають ширший колективний досвід, а також як наративні стратегії роману сприяють глибшому переосмисленню історичних подій.
Посилання
Марценішко В. Історія і травматична пам’ять у романі Бернгарда Шлінка «Читець». Літературознавство. Фольклористика. Культурологія. 2018. Вип. 27-28. С. 167-186. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lfk_2018_27-28_16
Таратута С. Втілення ідеї розлюднення в образній системі роману Б.Шлінка «Читець». Journal of Cross-Cultural Education. 2023. № 2. P. 63–74.
Третевич М. Зміна меморіальної парадигми у суспільно-історичному та літературному дискусі Німеччини 90-х-2000-х років. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Філологічні науки. 2016. № 2. С. 239–244.
Gries B. Die Grass-Debatte. Die Vergangenheit in in der Wahrnehmung von drei Generationen. Marburg, 2008. S. 23.
MacKinnon, John E. «Law and Tenderness in Bernhard Schlink's «The Reader» Law and Literature. Vol. 16, No. 2, 2004. P. 179–201.
Metz J. «Truth Is a Woman»: Post-Holocaust Narrative, Postmodernism, and the Gender of Fascism in Bernhard Schlink's «Der Vorleser». The German Quarterly. Vol. 77, No. 3, 2004. P. 300–323.
Moenning U. Die Erzählung von Alexander und Semiramis : kritische Ausgabe mit einer Einleitung, Übersetzung und einem Wörterverzeichnis. Berlin, 2004.
Niven B. Bernhard Schlink's «Der Vorleser» and the Problem of Shame. The Modern Language Review. Vol. 98, No. 2, 2003. P. 381-396.
Schlink B. Der Vorleser. Bern. 1995, 207 S.
Welzer H. Kumulative Heroisierung. Nationalsozialismus und Krieg im Gespräch zwischen den Generationen. Mittelweg 36. 2001. S. 57–73.