МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ОБ’ЄКТНООРІЄНТОВАНОГО ПРОГРАМУВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2023-4-1

Ключові слова:

парадигма, методологія, об’єктноорієнтоване програмування, компетентність, Java, клас, об’єкт, успадкування, інкапсуляція, поліморфізм

Анотація

У статті розкрито методичні аспекти формування професійних компетентностей майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій на основі об’єктноорієнтованого програмування. Акцентовано на тому, що ООП повністю відповідає звичному мисленню людини. На відміну від процедурно орієнтованого програмування ООП полегшує розробку та використання програм у випадку зростання коду зі збільшенням розміру проєкту, забезпечує приховування даних, дає змогу значно ефективніше імітувати події реального світу. Проаналізовано сучасний стан розробленості проблеми навчання об’єктноорієнтованого програмування у вищій школі. Встановлено, що у процесі вивчення ООП у здобувачів вищої освіти виникають труднощі, що пов’язані зі складністю об’єктноорієнтованої парадигми, їх здатності до розв’язання прикладних задач із застосуванням класів різних об’єктів та їх взаємодії. Запропоновано методику навчання ООП у закладах вищої освіти, в основу якої покладено розуміння здобувачами освіти фундаментальних понять і положень ООП, зв’язків між класами та об’єктами, формування у них об’єктноорієнтованого стилю програмування. Вивчення ООП розпочинають з розгляду сутності понять класу та об’єкту, розкриття відмінностей між ними. Зауважують, що клас може містити поля, методи, конструктори, блоки, вкладений клас та інтерфейс. Під час розгляду понять поля та методу підкреслюють, що метод використовують для повторного використання коду та його оптимізації. Розглядаючи види методів, особливу увагу приділяють користувацьким методам, їх опису та використанню. Підкреслюють, що статичний метод можна викликати без створення об’єкта, а абстрактний метод не має реалізації. Розглядаючи поняття конструктора, наголошують, що його призначення полягає в ініціалізації об’єкта. Після цього розкривають відмінності між конструктором та методом. Під час вивчення принципів ООП, наголошують на тому, що інкапсуляція дає змогу приховати дані та керувати доступом до них. Успадкування передбачає створення нових класів, які побудовані на наявних класах. Завдяки поліморфізму можна виконувати одну і ту ж дію різними способами. Абстракція дає змогу приховати деталі реалізації та показати суттєві властивості досліджуваного об’єкта чи явища. Наголошено, що ефективність навчання ООП значною мірою залежить від активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів, їх уміння самостійно створювати проєкти із застосуванням об’єктноорієнтованого підходу.

Посилання

Азаров О.Д., Черняк О.І., Савицька Л.А. Аспекти критичного підходу до викладання поняття поліморфізму в об’єктноорієнтованому програмуванні. Інформаційні технології та комп’ютерна інженерія. 2017. Т. 39. № 2. С. 31–34.

Зубик Л.В. Формування професійних компетентностей майбутніх бакалаврів з інформаційних технологій у процесі вивчення фахових дисциплін: дис.… канд. пед. наук : 13.00.04 / Національний університет водного господарства та природокористування. Рівне, 2016. 341 с.

Конюхов С.Л. Організаційно-методичні умови формування професійної компетентності майбутніх інженерів-програмістів у процесі вивчення об’єктноорієнтованого програмування. Фізико-математична освіта. 2019. Випуск 4 (22). С. 68–74.

Конюхов С.Л. Професійна підготовка майбутніх інженерів-програмістів у процесі вивчення об’єктноорієнтованого програмування як проблема сучасної педагогічної науки. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2018. № 1 (20). С. 166–172.

Лещук С.О. Окремі методичні аспекти підготовки ІТ-фахівців. Інформаційні технології в освіті. 2017. № 1(30). С. 81–96.

Теплицький О.І. Засоби навчання об’єктноорієнтованого моделювання студентів природничих спеціальностей педагогічних університетів. Збірник наук. праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський нац. ун-т імені Івана Огієнка, 2011. Вип. 17 : Інноваційні технології управління компетентнісно-світоглядним становленням учителя: фізика, технології, астрономія. С. 246–248.

Теплицький О.І. Об’єктноорієнтоване моделювання в системі фундаменталізації підготовки майбутнього вчителя інформатики. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Вип. 50. Херсон : Видавництво ХДУ, 2008. Ч. 2. С. 285–288.

Ehlert A., Schulte C. (2009). Empirical comparison of objects-first and objects-later. Proceedings of the fifth international workshop on Computing education research workshop. 15–26. https://doi.org/10.1145/1584322.1584326

Pasa Uysal M. (2012) The Effects of Objects-First and Objects-Late Methods on Achievements of OOP Learners. Journal of Software Engineering and Applications. 5. 10. 816–822. http://dx.doi.org/10.4236/jsea.2012.510094

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

МУЛЯР, В., ЯЦЮК, С., & ЮНЧИК, В. (2023). МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ОБ’ЄКТНООРІЄНТОВАНОГО ПРОГРАМУВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Фізика та освітні технології, (4), 3–11. https://doi.org/10.32782/pet-2023-4-1

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають