НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ПРИЙОМІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА ПРИКЛАДІ АНАЛІЗУ СТАТТІ ПРО РОЗРАХУНОК ПЕРІОДУ КОЛИВАНЬ МАЯТНИКА У ВИПАДКУ ДОВІЛЬНИХ АМПЛІТУД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-6

Ключові слова:

критичне мислення, математичний маятник, амплітуда коливань, період коливань, середня швидкість, середнє значення функції

Анотація

Дана стаття присвячена проблемі розвитку критичного мислення в учнів старшої школи. Актуальність проблеми підтверджується збільшенням останнім часом кількості науково-методичних публікацій з цієї теми, закріпленням словосполучення «критичне мислення» в нормативних документах, що стосуються організації освіти в Україні, появою низки дисертаційних досліджень, пов’язаних з розвитком критичного мислення засобами різних навчальних предметів. Безпосередня мета даної статті полягає в тому, щоб показати на конкретному прикладі, як знання та навички, отримані на уроках математики, інформатики і фізики, а також на заняттях гуртка закладу позашкільної освіти, можуть ставати знаряддям критичного мислення при аналізі фізичного тексту. Як приклад обрано статтю, опубліковану в науковому журналі. Новизна нашої розвідки полягає, перш за все, в тому, що нам вдалося знайти доволі вдалу для наших цілей статтю, опубліковану в науковому виданні, яка і стала предметом критичного аналізу на заняттях фізико-математичного гуртка. Унікальність цієї статті в тому, що вона дозволила старшокласникам у реальній ситуації застосувати цілу низку прийомів критичного мислення, з якими вони знайомилися на попередніх заняттях гуртка, використовуючи спеціально сконструйовані вправи. З використанням цих прийомів була проаналізована не лише кінцева формула для періоду коливань, а й одна з ключових проміжних формул. Крім того, гуртківці познайомилися з новими для них прийомами критичного мислення. Найцікавішим було те, що вдалося довести хибність самого методу, який запропонували автори аналізованої статті для виведення формули періоду коливань математичного маятника у випадку довільних амплітуд. Із проведеного дослідження ми зробили висновок, що має сенс продовжувати пошуки опублікованих фізичних текстів, які були б цікавими з точки зору використання їх як методичного матеріалу для навчання старшокласників прийомів критичного мислення на основі інтеграції знань з фізики, математики та інформатики.

Посилання

Даценко І.П., Лозовенко О.А., Мінаєв Ю.П. Критичне і понятійне мислення: чи не є це різними назвами для вищого рівня розвитку мислення? Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. 2016. Вип. 22. C. 131–134.

Ляшенко О.І., Терещук С.І. Критичне мислення як технологія компетентнісного навчання фізики. Збірник наукових праць Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія: Педагогічна. 2017. Вип. 23. С. 162–166.

Минаев Ю.П., Тихонская Н.И., Цыганок М.Н. Углубление знаний о свойствах реальных газов при работе с альтернативными учебниками. Физика в школе. 1999. № 5. С. 43–46.

Мінаєв Ю.П., Тихонська Н.І., Шалатов Д.С. Організація навчального дослідження залежності періоду коливань математичного маятника від амплітуди : The ХХVI International Scientific and Practical Conference «Problems of science and practice, tasks and ways to solve them». July 05-08, 2022, Helsinki, Finland. P. 261–267.

Орлянський О.Ю. Розвиток критичного мислення учителя фізико-технічного профілю на аналізі помилок у завданнях з фізики. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. 2017. Вип. 23. C. 66–70.

Починкова М.М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : дис. … доктора пед. наук : 13.00.04. Старобільськ, 2021. 572 с.

Про Освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 20.07.2022).

Сальник І.В., Томашевська Г.П. Розвиток критичного мислення учнів у процесі вивчення сучасних питань фізики. Наукові записки. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький, 2017. Вип. 12(III). С. 129–136.

Талалай В.В., Кочетков А.В., Федотов П.В., Талалай М.В. Определение периода больших колебаний маятника (до 90°). Интернет-журнал «Науковедение». Том 8. № 5(2016).

Терещук С.І., Мартинюк О.С. Розвиток критичного мислення при вивченні фізики у ліцеї. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. 2021. Вип. 27. С. 84–87.

Терно С.О. Розвиток критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2011. 275 с.

Цьома Н.С. Розвиток критичного мислення майбутніх кваліфікованих робітників у процесі вивчення інформаційних дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Суми, 2020. 22 с.

Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary «The Delphi Report». By Dr. Peter A. Facione, California Academic Press, 1990.

Datsenko I., Lozovenko O., Minaiev Yu. and Zadoian M. Paradoxes of Stiff Springs. Physics Education, 2019, 54, 065003.

Kochetkov A. V., Chelpanov I. B., Fedotov P. V. Determination of the period of large vibrations of a pendulum in elementary functions. Measurement Techniques, Vol. 59, No. 6, September, 2016. P. 610–613.

Lipman, M. Critical thinking: What can it be? Educational Leadership, 1988. P. 38–43.

Lozovenko O., Minaiev Yu., Lutai R. Dzhanibekov effect in a physics classroom. Physics Education, 2022, 57, 015019.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

МІНАЄВ, Ю., ТИХОНСЬКА, Н., & ШАЛАТОВ, Д. (2022). НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ПРИЙОМІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА ПРИКЛАДІ АНАЛІЗУ СТАТТІ ПРО РОЗРАХУНОК ПЕРІОДУ КОЛИВАНЬ МАЯТНИКА У ВИПАДКУ ДОВІЛЬНИХ АМПЛІТУД. Фізика та освітні технології, (1), 48–55. https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-6