ОГЛЯД ПОШИРЕНИХ ХМАРНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПОБУДОВИ ER-ДІАГРАМ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ БАЗ ДАНИХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-8

Ключові слова:

бази даних, хмарні сервіси, ER-діаграми, освітній процес

Анотація

Підготовка сучасних учителів інформатики та IT-фахівців обов’язково повинна включати предмети, пов’язані з удосконаленням базових знань, умінь та навичок з проєктування та розробки баз даних. Для полегшення процесу проєктування баз даних використовуються ER-діаграми, які базуються на поняттях «сутність» і «зв’язок». Діаграма «сутність-зв’язок» дозволяє представити базу даних у вигляді візуальних графічних об’єктів, що визначають конкретну предметну область. У роботі здійснено огляд хмароорієнтованих засобів побудови ER-діаграм для проєктування баз даних. Розглянуто можливості застосування таких хмарних сервісів у закладах вищої освіти у підготовці майбутніх учителів інформатики та IT-фахівців. Зручність використання хмарних сервісів полягає в тому, що не вимагає встановлення, налаштування та оновлення програмного забезпечення. Із розглянутих сервісів (Creately, Diagrams.net, Lucidchart, ERDPlus, Dbdesigner.net, QuickDBD, GenMyModel, ToadDataModeler, SQL DBM, Erwin Data Modeler, dbdiagram.io, DrawSQL) було вибрано такі, які дають можливість побудови ER-діаграм у позначеннях Чена, є безкоштовними, мають інтуїтивно зрозумілий інтерфейс та досить функціоналу для навчання. У цій роботі більш детально розглянуто та проаналізовано можливості доступних хмарних сервісів: Creately, Diagrams.net, Lucidchart, ERDPlus, які дають можливість будувати стандартні компоненти ER-діаграм, підтримують побудову сильних і слабких сутностей, різні типи атрибутів і всі можливі обмеження потужності зв’язків. Крім того, сервіси Diagrams.net, Lucidchart дають можливість спільної роботи над проєктом у режимі реального часу, що дозволяє здобувачам вищої освіти працювати в парах і невеликих групах та формувати навички колективної роботи над навчальними проєктами. Використання хмарних сервісів у сучасній системі освіти сприяє вирішенню проблем доступності, якості навчання та дозволяє вносити в освітній процес нові нестандартні ідеї навчання.

Посилання

Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/8-informatika.docx (дата звернення: 26.06.2022).

Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/informatika-standart-10-11.docx (дата звернення: 26.06.2022).

Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/01/10-11-profilniy-riven.docx (дата звернення: 26.06.2022).

Єфименко В.В. Особливості курсу «Проєктування та опрацювання баз даних» для майбутніх учителів інформатики. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019. Серія 2. «Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання», № 21. С. 70–78. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2019_21_14.

Єфименко В.В. Деякі аспекти навчання курсу «Проєктування та опрацювання баз даних» студентів інформатичних спеціальностей. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2018. Серія 2. «Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання», 20 (27). С. 113–118.

Методичні особливості вивчення концептуального проєктування баз даних при підготовці майбутніх фахівців. / Л. Булатецька та ін. Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2020. № 41. С. 5–9. URL: https://doi.org/10.36910/6775-2524-0560-2020-41-01 (дата звернення: 26.06.2022).

Булатецька Л., Булатецький В.В. Особливості вивчення мови запитів SQL в профільному курсі інформатики закладів загальної середньої освіти. Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2020. № 39. С. 5–10. URL: https://doi.org/10.36910/6775-2524-0560-2020-39-01 (дата звернення: 26.06.2022).

Шамшина Н.В. Методичні особливості вивчення зв’язків та типів об’єднання у базах даних Microsoft Access. Фізико-математична освіта. 2018. № 1. С. 339–343.

Шамшина Н.В. Об особенностях сохранения информации в базах данных. Фізико-математична освіта. 2016. № 4. С. 148–151.

Chen P.P. The entity-relationship model – towards a unified view of data. ACM Transactions on Database Systems. 1976. Vol. 1, No. 1. P. 9–36.

Буй Д.Б., Сільвейструк Л.М. Формалізація моделі «сутність-зв’язок» : монографія. Київ : Київ. ун-т, 2011. 175 с.

Vakaliuk T.A., Korotun O.V., Semerikov S.O. The selection of cloud services for ER-diagrams construction in IT specialists databases teaching. Proceedings of the 8th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2020), Kryvyi Rih, 18 December 2020 / ed. by S.O. Semerikov, M.P. Shyshkina. 2021. P. 384–397. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2879/paper21.pdf.

Operation system features and cloud services for lecturer work / L.V. Bulatetska et al. Proceedings of the 8th Workshop on Cloud Technologies in Education, Kryvyi Rih, 18 December 2020 / ed. by S. O. Semerikov, M.P. Shyshkina. 2021. P. 274–286. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2879/paper14.pdf.

Булатецький В., Булатецька Л., Павленко Ю. Організація робочого місця викладача засобами операційної системи та хмарних сервісів. Computer-integrated technologies: education, science, production. 2020. № 40. С. 5–9. URL: https://doi.org/10.36910/6775-2524-0560-2020-40-01 (дата звернення: 26.06.2022).

Vakaliuk T.A., Korotun O.V., Antoniuk D.S. Добір хмаро-орієнтованих засобів навчання баз даних майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Information Technologies and Learning Tools. 2019. Т. 71, № 3. С. 154. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v71i3.2880 (дата звернення: 26.06.2022).

Використання сервісів адаптивних хмаро-орієнтованих систем у діяльності вчителя / В. Барладим та ін. ; ред. М.П. Шишкіна. Київ : Пед. думка, 2020. 148 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/723149/.

Lytvynova S. Tools and services of cloud-oriented open science systems for lyceum teachers professional development. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social Work”. 2021. № 1(48). С. 225–230. URL: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.225-230 (дата звернення: 26.06.2022).

Інформатика : підручник для 11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів : академ. рівень, профільн. рівень. / Й. Ривкінд та ін. ; ред. М.З. Згуровський. Київ : Генеза, 2011. 304 с.

Завадський І. Основи баз даних : навчальний посібник. Київ : Вид. І.О. Завадський. 2011. 192 с.

Creately | Visual Tools to Get Things Done | Connect People, Docs, Projects and Data. | Creately. Creately | Visual Tools to Get Things Done | Connect People, Docs, Projects and Data. | Creately. URL: https://creately.com/ (дата звернення: 26.06.2022).

Diagram Software and Flowchart Maker. Diagram Software and Flowchart Maker. URL: https://www.diagrams.net (дата звернення: 26.06.2022).

Intelligent Diagramming | Lucidchart. Lucidchart. URL: https://www.lucidchart.com (дата звернення: 26.06.2022). 23. ERDPlus. ERDPlus. URL: https://erdplus.com (дата звернення: 26.06.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

ОМЕЛЬЧУК, А., БУЛАТЕЦЬКА, Л., & БУЛАТЕЦЬКИЙ, В. (2022). ОГЛЯД ПОШИРЕНИХ ХМАРНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПОБУДОВИ ER-ДІАГРАМ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ БАЗ ДАНИХ. Фізика та освітні технології, (1), 62–69. https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-8