ОСОБЛИВОСТІ СТРЕСОСТІЙКОСТІ СТУДЕНТІВ З ІНВАЛІДНІСТЮ ТА БЕЗ ІНВАЛІДНОСТІ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Олена Юріївна Овчаренко

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.1.8

Ключові слова:

стресостійкість, стрес, адаптація, студенти, студенти з інвалідністю, повномасштабна війна в Україні, війна, пандемія, вимушені переселенці, біженці.

Анотація

У статті розглядається аналіз досліджень особливості стресостійкості студентів з інвалідністю та без інвалідності в умовах війни. Показано, що передумовою збільшення стресового навантаження на студентів була пандемія, яка пов’язана із COVID-19. Зазначається, що вразливою категорією вимушених переселенців пов’язаних із повномасштабною війною на території України є студенти та молоді фахівці, які відчувають непотрібність та велику проблему з пошуками житла та роботи. За групами студентів з інвалідністю та без інвалідності Університету «Україна», було проведено емпіричне дослідження з використанням методик короткої шкали стійкості (The Brief Resilience Scale; B. Smith) та короткої шкали тривоги, депресії та ПТСР. Констатується, що студенти з інвалідністю та без інвалідності мають однакову стійкість та у них не виявлено травматизації психічного стану, в зв’язку з адаптацією до життя в умов військового часу без негативних наслідків для себе. Показано, що вплив повномасштабної війни в України не позначився суттєво на показниках тривожності та стійкості між студентами з інвалідністю та без інвалідності, в зв’язку із впровадження Університетом «Україна» сучасних технологій дистанційного навчання. Але, водночас, для зниження напруги, стресу та виснаження студентської молоді в умовах війни, необхідно посилити психологічну підтримку, яка має бути реалізована у закладі вищої освіти для створення безпечних, комфортних умов навчання. Психологічне та фізичне здоров’я студентів є значним чинником успішної самореалізації. Стрес та стресостійкість особливо привертають увагу в часи війни, пандемій, глобальних світових криз, катастроф, тому дана тема є актуальною для дослідження.

Посилання

Odriozola-Gonzáleza P., Planchuelo-Gómezb Á., Jesús Irurtiaa M., De Luis-Garcíab R. Psychological effects of COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of Spanish university. Psychiatry Research. Spain, 2020. P. 108-113. DOI: https://doi.org/10.1016/j. psychres.2020.113108

Elsalem L., Nosayba Al-Azzam, Ahmad A. Jum'ah, Obeidat N. et al. Stress and behavioral changes with remote E-exams during the Covid-19 pandemic: A cross-sectional study among undergraduates of medical sciences. Annals of Medicine and Surgery. Jordan, 2020. № 60. P. 271-279. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amsu.2020.10.058

Фурман А., Чебанова В. Стрес та тривога у студентів у період спалаху пандемії Сovid- 19. Перспективи та інновації науки. Київ, 2022. № 4(9). С. 459-467. DOI: https://doi. org/10.52058/2786-4952 -2022-4(9)-459-467

Sheather, J. As Russian troops cross into Ukraine, we need to remind ourselves of the impact of war on health. BMJ. 2022. Р.499. DOI: 10.1136/bmj.o499

Звіт про внутрішнє переміщення в Україні. Опитування загального населення. Міжнародна організація з міграції. URL: https://displacement.iom.int/reports/zvit-pro-vnutrishneperemischennya- v-ukraini-opituvannya-zagalnogo-naselennya-raund-8-17-23?close=true

Оцінювання потреб вищої освіти України. Первинний аналіз. Міністерство освіти і науки України. URL: https://pon.org.ua/novyny/9706-iz-pochatku-viiny-maizhe-24-tysiachistudentiv- ne-vidnovyly-svoie-navchannia.html (дата звернення 18.03.2023) URL: https:// saveschools.in.ua/en/ URL: https://www.unesco.org/en/emergencies/education/ukraine (дата звернення 14.03.2023)

Міхеєва О., Середа В. Сучасні українські внутрішньо переміщені особи: основні причини, стратегії переселення та проблеми адаптації. Стратегії трансформації і превенції прикордонних конфліктів в Україні. Збірка аналітичних матеріалів. Львів: Галицька видавнича спілка, 2015. С. 9-49.

Al Ibraheem, B., Kira, I. A., Aljakoub, J., & Al Ibraheem, A. The health effect of the Syrian conflict on IDPs and refugees. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology. 2017. № 23(2). Р.140-152. DOI: https://doi.org/10.1037/pac0000247

Bogic, M., Njoku, A., Priebe, S. Long-term mental health of war-refugees: A systematic literature review. BMC International Health and Human Rights. London, 2015. № 15(1). Р. 29. DOI: https://doi.org/10.1186/s12914-015-0064-9

Skwirczy´nska, E.; Kozłowski, M.; Nowak, K.; Wróblewski, O. et al. Anxiety Assessment in Polish Students during the Russian-Ukrainian War. Int. J. Environ. Res. Public Health. Poland, 2022. № 19. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph192013284

Sudarwati, E., Widiati, U., Ubaidillah, M. F., Prasetyoningsih, L. S., & Sulistiyo, U. A Narrative Inquiry into Identity Construction and Classroom Participation of an EFL Student with a Physical Disability: Evidence from Indonesia. The Qualitative Report. Indonesia, 2022. № 27(6). Р.1534-1556. DOI: https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5174

Andreou, E.; Psyllou, A.; Vlachou, A.; Fyssa, A.; Saridaki, M. Microaggressions and Psychosocial Adjustment among Greek University Students with Disabilities. Educ. Sci. Greece, 2021. № 11. Р. 781. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11120781

Shamionov RM, Grigoryeva MV, Grinina ES, Sozonnik AV. Characteristics of Academic Adaptation and Subjective Well-Being in University Students with Chronic Diseases. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 2020. № 10(3). Р.816-831. DOI: https://doi.org/10.3390/ejihpe10030059

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-10

Як цитувати

Овчаренко, О. Ю. (2023). ОСОБЛИВОСТІ СТРЕСОСТІЙКОСТІ СТУДЕНТІВ З ІНВАЛІДНІСТЮ ТА БЕЗ ІНВАЛІДНОСТІ В УМОВАХ ВІЙНИ. Психологічні студії, (1), 54–62. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.1.8

Номер

Розділ

Статті