ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМОРЕГУЛЯЦІЇ СТУДЕНТІВ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ ПЕРФЕКЦІОНІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.2.8Ключові слова:
саморегуляція, перфекціонізм, кореляційний зв’язок, студенти, рівні перфекціонізму.Анотація
У статті запропоновані результати дослідження взаємозв’язку саморегуляції студентів з різним рівнем перфекціонізму в умовах військових дій в Україні. Звертається увага на підвищену чутливість до стресу та переживань перфекціоністів, які можуть бути особливо вразливими до наслідків війни. При цьому наголошується, що висока саморегуляція може допомогти людям з перфекціоністичними рисами зберегти своє психічне здоров’я в умовах війни. Акцентується увага на поширеності перфекціонізму у сучасному суспільстві, тому розуміння взаємозв’язку між саморегуляцією та перфекціонізмом може дати важливі аспекти для надання адекватної психологічної та психотерапевтичної допомоги людям, які її потребують. Розглянуті основні погляди на перфекціонізм у психології: теоретичні та прикладні. Дослідження саморегуляції українськими науковцями демонструють достатню різноманітність і охоплюють різні аспекти. Наголошено, що перфекціонізм може мати як позитивні, так і негативні наслідки для психічного здоров’я людини, що саморегуляція може бути корисною стратегією для запобігання негативним наслідкам перфекціонізму. Виявлено, що перфекціонізм є досить поширеним серед студентів. У роботі були визначені та проаналізовані рівні прояву перфекціонізму студентів. Досліджено прояви та рівні саморегуляції у студентів. Більшість студентів мають низький рівень саморегуляції на всіх трьох шкалах, що свідчить про труднощі зі збереженням самоконтролю та регулювання своїх думок, емоцій та поведінки. Проаналізовані статистично значущі відмінності показників перфекціонізму та саморегуляції у жінок та чоловіків досліджуваної вибірки. Досліджені та проаналізовані кореляційні зв’язки саморегуляції студентів з різним рівнем перфекціонізму. Виявлені та проаналізовані причинно-наслідкові зв’язки перфекціонізму та саморегуляції студентів. Встановлено, що зі збільшенням рівня перфекціонізму зменшується рівень ефективності саморегуляції студентів.
Посилання
Бойко І.О., Петренко І.О. Саморегуляція особистості як процес, фактор і результат діяльності. Київ : Ліра, 2016. 336 с.
Бочковська І.Є. Формування навичок саморегуляції як умова підвищення ефективності навчання студентів. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. № 1(39), 2018, с. 37–44.
Ганжа І.В., Спринченко О.В., Шалагінова О.В. Особливості формування саморегуляції особистості : монографія. Видавництво «Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя». 2017 рік. С. 257.
Горошко Н.М., П’ятак Н.М. Взаємозв’язок саморегуляції, перфекціонізму та життєвого задоволення у студентів. Педагогіка і психологія. 2019. № 2. С. 67–75.
Завгородня О.О., Ільїна М.В. Концептуалізація перфекціонізму в психології: сучасні теоретичні підходи та ретроспективний аналіз. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія», № 5(47), 2019. С. 86–90.
Коваль І.І., Коваль Л.І. Перфекціонізм як психологічний феномен: проблеми дослідження, діагностики та корекції. Львів : Видавництво Львівської політехніки. 2017. С. 234.
Кондратенко А.А. Взаємозв’язок стресостійкості та саморегуляції у першокурсників. Освітологічний дискурс, № 2(2). 2020, с. 130–141.