СИСТЕМА ПСИХОЕДУКАЦІЙНИХ ЗАХОДІВ ЯК ПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я НАСЕЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.2.12Ключові слова:
психологія здоров'я, внутрішня картина здоров'я, психологічне здоров'я, механізми забезпечення психологічного здоров’яАнотація
У статті представлено теоретичний аналіз сучасного етапу розвитку психології здоров’я як галузі психологічних знань. Актуальність даного теоретичного аналізу зумовлена вивченням сучасних механізмів забезпечення й збереження психологічного здоров’я як одного з провідних напрямків психології здоров’я. Значна увага цій проблематиці у сучасній психологічній науці пов’язана з особливостями життєдіяльності особистості. Саме такі чинники як нещодавня пандемія COVID-19, повномасштабне вторгнення, війна впливають не лише на економічну, політичну складову життя людини, але й на її рівень психологічного здоров’я. Із врахуванням вище зазначеного, нами проаналізовано сучасні напрямки вивчення психології здоров’я, зокрема, психологічного здоров’я та його особливостей. Оскільки, важливо враховувати актуальний стан розвитку психології здоров’я та конкретно – саме його особливостей, котрі важливі у процесі формування його в майбутньому, а також механізмів його збереження й покращення. Описано основні напрямки вивчення психологічного здоров’я, його складових та механізмів забезпечення, що представлено у сучасній науково-психологічній літературі. Опираючись на здійсненний теоретичний аналіз, виокремлено сучасне бачення розвитку психологічного здоров’я особистості, що є основною метою психології здоров’я як сучасної науки. З’ясовано, що галузь психології здоров’я стрімко розвивається для підтримки здоров’я особистості загалом, при цьому, враховуючи так звані «запити» суспільства, яке живе у часі військових дій, котрі з різною силою й інтенсивністю впливають на рівень психологічного здоров’я та благополуччя. При цьому, пріоритетними напрямками є формування стилю життя, профілактичної й просвітницької підтримки різних категорій населення для покращення психоедукаційної обізнаності про важливість збереження психологічного здоров’я. На основі теоретичний аналіз проблеми вивчення психології здоров’я як галузі психологічних знань на сучасному етапі розвитку, узагальнено, що фундаментальною складовою психології здоров’я є механізми забезпечення психологічного здоров’я, які дозволяють повноцінне функціонування особистості в процесі життєдіяльності за будь-яких умов.
Посилання
Бохонкова Ю., Пліско В. Якість життя і психічне здоров’я особистості. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві : Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. С. 59–63.
Комунікативна компетентність фахівця фізичної культури і спорту / О. В. Лахтадир, В. В. Коротя, Т. М. Совгіря. 2021.
Павлик Н. В Структура й критерії психологічного здоров’я особистості. Психологія і особистість. 2022. №1. C. 34–59.
Павлик Н. Закономірності впливу психологічного здоров’я педагога на його психологічну готовність до професійної діяльності під час пандемії COVІD-19. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров'я, 2021. (2 (7)), C. 69–83.
Тимофієва М. П., Слободська О. В. Психологія здоров’я: Підручник. Київ: МЕДПРИНТ. 2022, 600 с.
Толкунова І. В., Гринь О. Р., Смоляр І. І., Голець О. В. Психологія здоров’я людини / за ред. І. В. Толкунової. Київ: 2018. 156 с.
Шевченко А. М. Теоретичні аспекти дослідження психологічного здоров’я особистості. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2018. (1 (12)), C. 108–115.
Штифурак В. С., Шпортун О. М. Феноменологія, практика та корекція психологічного здоров’я особистості: монографія. Вінниця. 2019, 331с.
Kaplan R. M., Hays R. D. Health-Related Quality of Life Measurement in Public Health. Annu Rev Public Health. 2022 Apr 5; 43, p. 355–373. doi: 10.1146/annurev-publhealth-052120-012811.Epub 2021 Dec 9. PMID: 34882431.