ЕМОЦІЙНА НЕЗАХИЩЕНІСТЬ І ДОВІРА: НАСЛІДКИ ДИТЯЧИХ ТРАВМ У СТОСУНКАХ ДОРОСЛИХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.1.14Ключові слова:
досвід дитячих переживань, емоційне насилля, близькі стосунки, емоційна близькістьАнотація
У запропонованій статті наводиться теоретичний аналіз проблеми довіри в близьких стосунках. У статті зазначено, що емоційна близькість є одним із найважливіших елементів, які визначають якість і глибину стосунків у парі. Вона слугує основою для формування довіри, що, зі свого боку, є ключовим компонентом у стабільних і задовільних відносинах. Довіра визначається як очікування надійності, відкритості та чесності з боку іншої людини, що ґрунтується на попередньому досвіді взаємодії, індивідуальних переконаннях і цінностях. Дослідження психологічних аспектів довіри доводять, що вона є динамічним процесом, який залежить від контексту та досвіду взаємодії. Вона формується через позитивні спільні переживання, взаємну підтримку, чесне спілкування та готовність до компромісів. Аналіз останніх психологічних досліджень дав можливість уточнити важливість довіри в міжособистісних стосунках, особливо в контексті емоційної близькості та фізичної інтимності партнерів. Дитячий травматичний досвід значною мірою впливає на здатність формувати довіру в дорослих стосунках. Ранні переживання, пов’язані з порушенням емоційної безпеки, нехтуванням, фізичним чи психологічним насиллям, можуть залишати глибокі сліди, які проявляються у труднощах побудови здорових і стабільних стосунків дорослих. Одним із ключових наслідків дитячої травматизації є формування негативних моделей прив’язаності. Згідно з теорією прив’язаності Джона Боулбі, діти, які виростають у нестабільному або небезпечному середовищі, розвивають тривожний або уникливий стиль прив’язаності. Ці стилі супроводжуються недовірою до інших, страхом відмови або униканням близькості, що стає значною перешкодою для формування відкритих і довірливих стосунків у парі. Відновлення довіри після її порушення є складним процесом, який потребує бажання обох партнерів працювати над відносинами, відвертого вибачення. Загалом сучасні дослідження підтверджують, що довіра є ключовим елементом у формуванні та підтримці здорових і задовільних міжособистісних стосунків.
Посилання
Крижановська, З., Бабак К. Вплив травматичного досвіду дитинства на якість прив’язаності. Психологічні студії. 2023. № 3. С. 74–80.
Крижановська З., Радчук Н. Прояви травматичних переживань дитинства в прив’язаності дорослих. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2024. № 5. С. 77–83.
Безпалько О. В. Психологічна травма дитинства як чинник впливу на економічний успіх у дорослому віці. Економічні горизонти. 2021. № 4. С. 123–130.
Ковальчук О. І., Силоренко Н. В. Зв’язок травматичного дитячого досвіду з психічним здоров’ям у дорослому віці. Психологічний журнал. 2022. Т. 38, № 3. С. 112–119.
Музиченко І. В., Ткачук І. І. Психологічні травми дитинства: причини та наслідки. Вісник Одеського національного університету. 2020. Т. 25, № 2. С. 45–52.
Петрова О. В. Психологічні травми родом з дитинства: як можуть заважати у дорослому житті та чи можна позбутись. Пороги. 2024. № 2. С. 112–119.
Тищенко Т. С. Вплив дитячої травми на становлення Я-образу особистості. Наукові записки Запорізького національного університету. 2019. № 1. С. 78–85.