ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.11Ключові слова:
підлітки, війна, стрес, стресостійкість, емоційний інтелект, саморегуляція, емпіричне дослідженняАнотація
У статті запропоновано варіант часткового вирішення важливого завдання розвитку стресостійкості підлітків в умовах воєнного часу. Проаналізовано основні психологічні складнощі підліткового віку, спричинені віковою нормативною кризою, і основні причини стресів у підлітків. Визначено, що травматичні події, пов’язані з повномасштабною війною, завдають додаткового потужного стресу психіці молодих людей, що виявляється в підвищеній замкнутості та тривожності, апатії, депресивних станах, соматичних проблемах і деструктивній поведінці. Розглянуто соціальні та психологічні чинники розвитку стресостійкості підлітків в умовах війни, основними з яких є підтримка соціального оточення та психологічна допомога, яка має на меті розвиток емоційного інтелекту, саморегуляції, комунікативних і когнітивних навичок тощо. Було сформульовано гіпотезу, що рівень стресостійкості підлітків пов’язаний із розвиненістю в них емоційного інтелекту та здатності до саморегуляції. Описано результати емпіричного дослідження стресостійкості підлітків в умовах воєнного часу, яке було проведено з метою перевірки гіпотези на базі українських шкіл, що розташовані в потенційно небезпечних регіонах. Було обстежено 35 підлітків за опитувальником визначення стресостійкості Холмса – Раге (адаптованим для дітей); методикою «Діагностика емоційного інтелекту» Н. Холла та методикою дослідження вольової саморегуляції А. Звєрькова та Є. Ейдмана. У результаті обстежень було встановлено, що значна частина респондентів продемонстрували середній і низький рівні стресостійкості, емоційного інтелекту та саморегуляції, що свідчить про потребу у психокорекційній роботі щодо їхнього розвитку. Було проведено кореляційний аналіз отриманих даних за допомогою коефіцієнта Пірсона, який дозволив установити прямий статистично значущий кореляційний зв’язок стресостійкості з емоційним інтелектом та з вольовою саморегуляцією, що підтвердило сформульовану гіпотезу. Напрямом подальших досліджень бачимо розроблення психокорекційної програми розвитку стресостійкості підлітків, яка може бути використана шкільними психологами.
Посилання
Титаренко Т., Лєпіхова Л. Психологічна профілактика стресових перевантажень серед шкільної молоді: науково-методичний посібник. Київ : Міленіум, 2006. 204 с.
Царькова О., Величко Н. Стрес у підлітковому віці та шляхи його подолання. Наука і освіта. 2010. № 3. С. 157–161.
Чень М. Особливості психологічної допомоги обдарованим дітям і молоді в умовах воєнного стану. Обдаровані діти – скарб нації! : матеріали V Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції, м. Київ, 23–29 жовтня 2024 р. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2024. С. 1529–1534.
Басенко О. Психосоціальні передумови розвитку життєстійкості у підлітків в умовах воєнного конфлікту. Український психологічний журнал. 2019. № 2 (12). С. 27–48.
Беляк А. Психологічні та особисті чинники стійкості особистості до стресу. Молодь і науковий прогрес у соціально-економічному й освітньому просторі суспільства : матеріали V Міжнародної наукової студентської конференції, м. Кам’янець-Подільський, 5–6 грудня 2023 р. Кам’янець-Подільський : НРЗВО КПДІ, 2023. С. 261–263.
Степова А. Психологічні особливості стресостійкості осіб юнацького віку. Молодий вчений. 2018. № 9 (81). С. 314–319.
Тарасова В. Програма психологічної корекції стресостійкості підлітків. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка. Психологія. Медицина». 2023. № 13 (31). С. 571–585.
Мельничук І. Особистісне зростання у процесі формування стресостійкості підлітків. Актуальні проблеми особистісного зростання : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, м. Житомир, 13 травня 2021 р. Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2021. С. 27–29.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.