КЛІНІЧНІ ПРОЯВИ СИМПТОМІВ ПОСТТРАВМАТИЧНОГО СТРЕСОВОГО РОЗЛАДУ В ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО КОНФЛІКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.16

Ключові слова:

посттравматичний стресовий розлад, клінічні прояви ПТСР у дітей та підлітків, чинники розвитку ПТСР

Анотація

Наукова публікація присвячена теоретичному обґрунтуванню та розгляду клінічних проявів симптомів посттравматичного стресового розладу в дітей та підлітків в умовах російської воєнної агресії в Україні. У роботі здійснено теоретичний аналіз наукової літератури, присвяченої проблемі психотравми. Охарактеризовано травматичні події, які можуть спричинити розвиток посттравматичного стресового розладу. Відзначено, що, окрім чинника події, мають значення інші чинники, які можуть або сприяти розвиткові посттравматичного стресового розладу, або допомогти здолати наслідки травми самотужки. Проаналізовано чинники виникнення посттравматичного стресового розладу в дітей і підлітків. З’ясовано, що в молодших дітей прояви симптомів посттравматичного стресового розладу мають свої особливості. Установлено, що посттравматичних стресовий розлад у дітей і підлітків має такі ж критерії, як і в дорослих, проте симптоми мають деякі відмінності, які проявляються в поведінці дітей. У публікації проаналізовано наслідки впливу травматичного досвіду та розглянуто психобіологічні зміни в роботі мозку дітей і підлітків, спричинені посттравматичним стресовим розладом. Установлено, що ступінь важкості цих проявів залежить від багатьох чинників: тривалості знущань та важкості завданої травми, батьківської поведінки, віку дитини, її внутрішніх механізмів стійкості, зовнішніх джерел фізичної, емоційної та соціальної підтримки. Наголошено на тому, що клінічні прояви посттравматичного стресового розладу в умовах українсько-російської війни можуть мати деякі особливості, адже експозиція до травматичного досвіду триває, діти надалі проживають в умовах воєнних дій. У публікації проаналізовано сучасні доказові моделі розвитку та прояву посттравматичного стресового розладу в дітей і підлітків.

Посилання

O’Callaghan P., McMullen J., Shannon C., RaHerty H., Black A. A randomized controlled trial of trauma-focused cognitive behavioral therapy for sexually exploited, war-aHected congolese girls. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2013. Apr. № 52 (4). Р. 359–369.

O’Callaghan P., Branham L., Shannon C., Betancourt T. S., Dempster M., McMullen J. A. Pilot study of a family focused, psychosocial intervention with war-exposed youth at risk of attack and abduction in north-eastern Democratic Republic of Congo. Child Abuse and Neglect. 2014. Jul. № 38 (7). Р. 1197–207.

Блек Д. В., Андрессен Н. К. Вступ до психіатрії. Пер. 7-го вид. / наук. ред. пер. Г. Кожина. Київ : ВСВ «Медицина», 2024. XVIII. 597 с.

Флесснер К., П’ячентіні Дж. Клінічний посібник із психічних розладів у дітей та підлітків. Покроковий посібник з лікування. Львів : УІКПТ ; УКУ ; Галицька видавнича спілка, 2021. 750 с.

Бріер Дж., Скотт К. Основи травмофокусованої терапії. Львів : Свічадо, 2015. 448 с.

Danielson C. K., McCart M. R., Walsh K., de Arellano M. A., White D., Resnick H. S. Reducing substance use risk and mental health problems among sexually assaulted adolescents: a pilot randomized controlled trial. Journal of Family Psychology. 2012. Aug. № 26 (4). Р. 628–635.

Rosner R., Konig H., Neuner F., Schmidt U., Steil R. Developmentally adapted cognitive processing therapy for adolescents and young adults with PTSD symptoms after physical and sexual abuse: study protocol for a randomized controlled trial. Trials. 2014. May. 195. URL: https://trialsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/1745-6215-15-195.

Коен Дж., Маннаріно Е., Деблінджер Е. Психотерапія з дітьми та підлітками, які пережити травму та втрату. Львів : Свічадо, 2016. 264 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Мітлош, А. В. (2025). КЛІНІЧНІ ПРОЯВИ СИМПТОМІВ ПОСТТРАВМАТИЧНОГО СТРЕСОВОГО РОЗЛАДУ В ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО КОНФЛІКТУ. Психологічні студії, (2), 126–131. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.16

Номер

Розділ

Статті