ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ СУБ’ЄКТИВНОГО ВІДЧУТТЯ АВТОНОМНОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.19

Ключові слова:

автономність, викладач ЗВО, академічна свобода, академічна довіра, суб’єктивне переживання, психологічні механізми суб’єктивного відчуття автономності

Анотація

У статті теоретично осмислено феномен суб’єктивного відчуття автономності у професійній діяльності викладачів закладів вищої освіти як багатовимірного психологічного утворення, що охоплює ціннісно-мотиваційну, когнітивно-рефлексивну, поведінкову, операційно-інструментальну, соціально-реляційну та інші сфери особистості. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю глибшого розуміння внутрішніх механізмів автономного функціонування викладача в умовах реформування системи вищої освіти, цифрової трансформації, підвищеної зовнішньої підзвітності та соціальної нестабільності. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування психологічних механізмів формування суб’єктивної автономності викладача ЗВО та виявлення умов, що сприяють або перешкоджають її реалізації в академічному середовищі. Аналіз Self-Determination Theory теорії суб’єктності та концепції реляційної автономії уможливив виокреслення підходів до розуміння автономності як внутрішньої злагодженості між цінностями, рішеннями та діями. Систематизовано уявлення про суб’єктивну автономність викладача як внутрішнє переживання свободи, відповідальності та смислової узгодженості професійної діяльності. Виокремлено ключові психологічні механізми: інтеріоризацію професійних цінностей, рефлексію, саморегуляцію, розвиток професійної ідентичності та внутрішню мотивацію до зростання. Описано соціально-психологічні умови, що детермінують автономне функціонування: підтримка з боку керівництва і колег, академічна довіра та психологічна безпека, гнучкість в управлінні освітнім процесом, участь у професійних спільнотах. Обґрунтовано значущість суб’єктивної автономності як ресурсу професійного самоздійснення, інноваційності та психологічної стійкості викладача ЗВО.

Посилання

2025 EDUCAUSE Horizon Report. Teaching and Learning Edition. 2025.

Закон України «Про вищу освіту» №1556-VI від 2014 р. (зі змінами і доп. станом на 08.01.2025 р.), підстава 4186-ІХ.

Henkel M. Academic identity and autonomy in a changing policy environment. High Educ. 2005. № 49. P. 155–176.

Ryan R. M., Deci E. L. The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry. 2000. № 11(4). P. 227–268.

Reeve J. Autonomy support as an interpersonal motivating style: Is it teachable? Contemporary Educational Psychology. 1998. № 23(3). P. 312–330.

Reeve J. Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist. 2009. № 44(3). P. 159–178.

Guay F. Applying Self-Determination Theory to Education: Regulations Types, Psychological Needs, and Autonomy Supporting Behaviors. Canadian Journal of School Psychology. 2021. №37(1).

Deci E. L., Ryan R. M. The support of autonomy and the control of behavio. Journal of Personality & Social Psychology. 1987. № 53(6). Р. 1024–1037.

Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 2000. № 55 (1). Р. 68–78.

Vansteenkiste M., Niemiec C. P., Soenens B. The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and future directions. Advances in Motivation and Achievement, 2010. № 16. Р. 105–165.

Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York : W. H. Freeman. 1997.

Mackenzie C., Stoljar N. (Eds.). Relational autonomy: Feminist perspectives on autonomy, agency, and the social self. Oxford University Press. 2000.

Westlund A. C. Rethinking relational autonomy. Hypatia, 2009. № 24(4). Р. 26–49.

Deci E. L., Ryan R. M. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York, NY: Plenum. 1985.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Павленок, К. С. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ СУБ’ЄКТИВНОГО ВІДЧУТТЯ АВТОНОМНОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ. Психологічні студії, (2), 146–151. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.19

Номер

Розділ

Статті