ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ КОНФЛЮЕНЦІЇ В ДИТЯЧО-БАТЬКІВСЬКИХ ВІДНОСИНАХ У ПРОЦЕСІ ВКЛЮЧЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНИЙ ПРОСТІР

Автор(и)

  • Анастасія Сергіївна Розвад Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0003-3503-2176

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.22

Ключові слова:

інклюзивна освіта, конфлюенція, дитячо-батьківські взаємини, автономність дитини, емоційне злиття

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження феномену конфлюенції в системі дитячо-батьківських взаємин у межах інклюзивного освітнього середовища. Конфлюенція розглядається як стан порушення психологічних меж у системі «батьки – дитина», що виявляється в надмірній емоційній включеності дорослого, контролюючому стилі взаємодії та обмеженні розвитку автономності в дитини. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю цілісного осмислення впливу інклюзивних освітніх практик не тільки на дитину з особливими освітніми потребами, але й на її сім’ю, яка відіграє ключову роль у процесі адаптації до інклюзивного середовища. Метою дослідження було встановлення наявності та характеру зв’язку між рівнем конфлюенції в батьків і показниками автономності дитини. У дослідженні взяли участь 135 респондентів, серед яких діти віком 6–12 років із типовим розвитком і з особливими освітніми потребами, а також їхні батьки. Методичний інструментарій включав авторську анкету оцінювання конфлюенції, 16-факторний особистісний опитувальник Р. Кеттелла (форма А) та методику «Неіснуюча тварина». Статистична обробка даних передбачала використання t-критерію Стьюдента для міжгрупового порівняння та коефіцієнта кореляції Пірсона для виявлення взаємозв’язків між показниками. Результати дослідження засвідчили значущі відмінності в рівні конфлюентних проявів у батьків двох досліджуваних груп: батьки дітей з особливими освітніми потребами частіше демонстрували високий рівень емоційної залежності, тривожності, схильності до гіперопіки та зовнішньої регуляції поведінки дитини. У дітей цієї ж групи виявлено нижчий рівень автономності в побутовій, емоційній і соціальній сферах. Статистично підтверджено обернений зв’язок між рівнем конфлюенції в батьків і показниками автономного функціонування дітей (r = −0,58; p < 0,01). Отримані дані дозволяють розглядати конфлюенцію як психологічний чинник ризику порушення розвитку самостійності дитини в умовах інклюзивної освіти. Наголошується на важливості включення системної роботи з батьками до програм психолого-педагогічного супроводу, спрямованої на формування адаптивного стилю взаємодії та підтримку автономного розвитку дитини.

Посилання

Bakoca B., Morgan K., Siller M. Parental engagement and autonomy development in children with special needs. Early Child Development and Care. 2021. Vol. 191 (16). P. 2615–2629. DOI: 10.1080/03004430.2019.1701057.

Florian L., Spratt J. Enacting inclusion: A framework for interrogating inclusive practice. European Journal of Special Needs Education. 2013. Vol. 28 (2). P. 119–135. DOI: 10.1080/08856257.2013.778111.

Ainscow M., Booth T., Dyson A. The Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Bristol : CSIE, 2012. 120 p.

Allan J. Inclusion for children with disabilities: Theory and practice. London : Routledge, 2008. 214 p.

Бондар В. Спеціальна педагогіка : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2013. 512 с.

Засенко В., Колупаєва А. Сучасні підходи до розвитку інклюзивної освіти в Україні. Дефектологія. 2011. № 1. С. 3–7.

Тельна О. Емоційна напруженість у батьків дітей з особливими освітніми потребами. Психологія і суспільство. 2020. № 1. С. 96–103.

Міщенко І. Особливості взаємодії батьків і педагогів в умовах інклюзивного навчання. Соціальна педагогіка: теорія і практика. 2021. № 3. С. 40–45.

Sigmon R. Inclusive education in theory and practice: A comparative analysis. International Journal of Inclusive Education. 2016. Vol. 20 (5). P. 423–437. DOI: 10.1080/13603116.2015.1082642.

Миклашевська Т. Проективні методики у психології дитини. Київ : Марія, 2007.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Розвад, А. С. (2025). ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ КОНФЛЮЕНЦІЇ В ДИТЯЧО-БАТЬКІВСЬКИХ ВІДНОСИНАХ У ПРОЦЕСІ ВКЛЮЧЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНИЙ ПРОСТІР. Психологічні студії, (2), 165–172. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.22

Номер

Розділ

Статті