РОБОТА З ДІТЬМИ В КЛІЄНТ-ЦЕНТРОВАНОМУ ПІДХОДІ ЗА КАРЛОМ РОДЖЕРСОМ

Автор(и)

  • Оксана Володимирівна Сойко Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-2217-1041

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.3.9

Ключові слова:

К. Роджерс, клієнт-центрованa терапія, дитина, емпатія, безумовне прийняття, гуманістична психологія, розвиток особистості

Анотація

У статті розкрито зміст клієнт-центрованого підходу Карла Роджерса у контексті психологічної роботи з дітьми та проаналізовано його значення для формування безпечного терапевтичного простору. Детально розглянуто основні принципи гуманістичної психотерапії – безумовне прийняття, емпатійне розуміння та автентичність фахівця – як ключові умови ефективної взаємодії між дорослим і дитиною. Наголошено, що саме ці умови забезпечують розвиток довірливих стосунків, які сприяють емоційній відкритості, формуванню стабільної самооцінки та зміцненню внутрішніх ресурсів дитини. Особливу увагу приділено застосуванню недирективного підходу у дитячій психотерапії та педагогічній практиці. Підкреслено, що недирективні методи ігрової терапії розглядають психологічні труднощі як наслідок негативного або обмежувального впливу середовища, а тому центральною метою психотерапії є створення умов для природної самоактуалізації дитини. У межах ігрових сесій дитина отримує можливість вільно виражати почуття, досліджувати власний досвід та вибудовувати більш цілісну «Я-концепцію». Описано, що іграшки та матеріали повинні сприяти вирішенню таких основних завдань: встановлення терапевтичних відносин, вираженню широкого спектру почуттів, опрацюванні реального досвіду дитини, перевірці кордонів, розвитку позитивної «Я-концепції», самоконтролю та саморегуляції. Зазначено, що терапевтичне втручання має бути спрямоване не на зміну особистості дитини, а на підтримку її унікальності, самоцінності та внутрішньої автономії. Будь-які наміри змінити дитину суперечили б принципам недирективної та клієнт-центрованої терапії, адже передбачають неприйняття й відкидання її такою, якою вона є. Створення атмосфери психологічної безпеки, довіри та поваги визначається як фундамент, який забезпечує розвиток саморегуляції, емоційної компетентності та здатності до самостійного вирішення життєвих труднощів.

Посилання

Гріненко Н. Гуманістичні засади психологічного супроводу дітей. Психологія і педагогіка: сучасні проблеми. 2020. № 3. С. 45–52.

Кузьміна О. Емпатійне спілкування дорослого з дитиною як чинник психологічного благополуччя. Освіта та розвиток особистості. 2022. № 4. С. 27–33.

Rogers C. R. Client-Centered Therapy: Its Current Practice, Implications and Theory. Boston : Houghton Mifflin, 1951.

Rogers C. R. On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy. Boston : Houghton Mifflin, 1961.

Landreth G. Play Therapy: The Art of the Relationship. New York : Routledge, 2012.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-21

Як цитувати

Сойко, О. В. (2025). РОБОТА З ДІТЬМИ В КЛІЄНТ-ЦЕНТРОВАНОМУ ПІДХОДІ ЗА КАРЛОМ РОДЖЕРСОМ. Психологічні студії, (3), 56–62. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.3.9

Номер

Розділ

Статті