ПРОБЛЕМАТИКА ТЕОДИЦЕЇ У ПОГЛЯДАХ Я. БЕМЕ ТА Г. В. ЛЕЙБНІЦА: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-25

Ключові слова:

теодицея, зло, знання, свобода волі, справедливість, благо, етика, доброчинність, сенс існування

Анотація

Аналізується генезис проблеми теодицеї у соціокультурній традиції пізнього середньовіччя та Нового часу крізь призму розуміння сенсу існування людини, природи зла і добра, справедливості та доброчинності. Простежено становлення етико-світоглядної проблематики у поглядах Я. Беме та Г. Лейбніца. Зазначено, що тема теодицеї має багатовікову історію в європейській культурі, наявна майже у всіх релігійних системах. Вперше вона виникає у вигляді запитання щодо втручання вищої сили у справедливий розподіл благ та покарань. Мета статті – здійснити соціокультурний аналіз теоретико-методологічного підґрунтя проблематики добра і зла у філософських поглядах Я Беме та Г. В. Лейбніца на основі філософсько-герменевтичного та культурологічного підходів. Наукова новизна. У статті здійснюється соціокультурний аналіз проблеми теодицеї (боговиправдання) крізь призму історії інтелектуальної культури Європи пізнього середньовіччя та Нового часу. Обґрунтовано плідний доробок Я. Беме та Г. Лейбніца у розробку проблеми теодицеї, зазначено постановку як містичного, так і раціоналістичного спрямувань розгляду кола питань, які торкаються природи світового та людського зла. У висновку зазначається, що соціокультурний аналіз проблеми теодицеї (боговиправдання) крізь призму історії інтелектуальної культури Європи пізнього середньовіччя та Нового часу дозволяє обґрунтувати плідний доробок Я. Беме та Г. Лейбніца у розробку проблеми теодицеї, постановку як містичного, так і раціоналістичного спрямувань розгляду кола питань, які торкаються природи світового та людського зла, Божественної справедливості та виходять на плідну ниву сенсожиттєвої проблематики, котра увійшла в серцевину філософування ХХІ ст. Подальша розробка проблеми теодицеї та кола пов’язаних з нею питань стосується німецької класичної філософії та різних варіантів екзистенційної і персоналістичної філософії ХІХ–ХХ ст., які стануть темою наступних наукових розвідок.

Посилання

Августин Аврелій. Сповідь: https://www.kpba.edu.ua/statti/1277-blazhennyi-avhustyn-i-ioho-antropolohichnipohliady.html

Беме Я. Christosophia, або Шлях до Христа: https://s3.skladchina.vip/threads/christosophia-ili-put-ko-xristujakob-bjome.306780 (1994).

Беме Я. Аврора або Ранкова зоря у сходженні : https://books.google.com.ua/books/about/The_Signature_of_All_Things.html?id=tntkdMkRLqUC&redir_esc=y (1990).

Бердяев Н.А. Из этюдов о Я. Беме. Этюд І. Учение об Ungrund’e и свободе. Путь. 1930. № 20.

Лапшин И. Беме // Беме Я. Christosophia або Шлях до Христа: https://books.google.com.ua/books/about/The_Signature_of_All_Things.html?id=tntkdMkRLqUC&redir_esc

Лейбниц Г.В. Досліди теодицеї про Божу доброту, свободу людини і початок зла: https://uk.warbletoncouncil.org/aportaciones-de-leibniz-16404#menu -

Сичевська-Возняк Олена, Возняк Сергій. Проблематика добра і зла у філософії Г. В. Лейбніца та Я. Беме. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк : Вежа-Друк, 2019. № 13(397). С. 141–146.

Сумченко І.В. Вчення Бердяєва про духовність людини. Гуманізм і духовність у контексті культури. Матеріали людинознавчих філос. читань. Вип. 2. Дрогобич: Дрогоб. пед. ін-т, 1995.

Шеллинг Ф.В.Й. : Філософія тотожності: https://pidru4niki.com/89529/filosofiya/fridrih_vilgelm_yozef_shelling_filosofiya_totozhnosti

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

ВОЗНЯК, С., & СИЧЕВСЬКА-ВОЗНЯК, О. (2023). ПРОБЛЕМАТИКА ТЕОДИЦЕЇ У ПОГЛЯДАХ Я. БЕМЕ ТА Г. В. ЛЕЙБНІЦА: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АНАЛІЗ. Fine Art and Culture Studies, (1), 190–197. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-25

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ