ПРОБЛЕМАТИКА ТЕОДИЦЕЇ У ПОГЛЯДАХ Я. БЕМЕ ТА Г. В. ЛЕЙБНІЦА: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-25Ключові слова:
теодицея, зло, знання, свобода волі, справедливість, благо, етика, доброчинність, сенс існуванняАнотація
Аналізується генезис проблеми теодицеї у соціокультурній традиції пізнього середньовіччя та Нового часу крізь призму розуміння сенсу існування людини, природи зла і добра, справедливості та доброчинності. Простежено становлення етико-світоглядної проблематики у поглядах Я. Беме та Г. Лейбніца. Зазначено, що тема теодицеї має багатовікову історію в європейській культурі, наявна майже у всіх релігійних системах. Вперше вона виникає у вигляді запитання щодо втручання вищої сили у справедливий розподіл благ та покарань. Мета статті – здійснити соціокультурний аналіз теоретико-методологічного підґрунтя проблематики добра і зла у філософських поглядах Я Беме та Г. В. Лейбніца на основі філософсько-герменевтичного та культурологічного підходів. Наукова новизна. У статті здійснюється соціокультурний аналіз проблеми теодицеї (боговиправдання) крізь призму історії інтелектуальної культури Європи пізнього середньовіччя та Нового часу. Обґрунтовано плідний доробок Я. Беме та Г. Лейбніца у розробку проблеми теодицеї, зазначено постановку як містичного, так і раціоналістичного спрямувань розгляду кола питань, які торкаються природи світового та людського зла. У висновку зазначається, що соціокультурний аналіз проблеми теодицеї (боговиправдання) крізь призму історії інтелектуальної культури Європи пізнього середньовіччя та Нового часу дозволяє обґрунтувати плідний доробок Я. Беме та Г. Лейбніца у розробку проблеми теодицеї, постановку як містичного, так і раціоналістичного спрямувань розгляду кола питань, які торкаються природи світового та людського зла, Божественної справедливості та виходять на плідну ниву сенсожиттєвої проблематики, котра увійшла в серцевину філософування ХХІ ст. Подальша розробка проблеми теодицеї та кола пов’язаних з нею питань стосується німецької класичної філософії та різних варіантів екзистенційної і персоналістичної філософії ХІХ–ХХ ст., які стануть темою наступних наукових розвідок.
Посилання
Августин Аврелій. Сповідь: https://www.kpba.edu.ua/statti/1277-blazhennyi-avhustyn-i-ioho-antropolohichnipohliady.html
Беме Я. Christosophia, або Шлях до Христа: https://s3.skladchina.vip/threads/christosophia-ili-put-ko-xristujakob-bjome.306780 (1994).
Беме Я. Аврора або Ранкова зоря у сходженні : https://books.google.com.ua/books/about/The_Signature_of_All_Things.html?id=tntkdMkRLqUC&redir_esc=y (1990).
Бердяев Н.А. Из этюдов о Я. Беме. Этюд І. Учение об Ungrund’e и свободе. Путь. 1930. № 20.
Лапшин И. Беме // Беме Я. Christosophia або Шлях до Христа: https://books.google.com.ua/books/about/The_Signature_of_All_Things.html?id=tntkdMkRLqUC&redir_esc
Лейбниц Г.В. Досліди теодицеї про Божу доброту, свободу людини і початок зла: https://uk.warbletoncouncil.org/aportaciones-de-leibniz-16404#menu -
Сичевська-Возняк Олена, Возняк Сергій. Проблематика добра і зла у філософії Г. В. Лейбніца та Я. Беме. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк : Вежа-Друк, 2019. № 13(397). С. 141–146.
Сумченко І.В. Вчення Бердяєва про духовність людини. Гуманізм і духовність у контексті культури. Матеріали людинознавчих філос. читань. Вип. 2. Дрогобич: Дрогоб. пед. ін-т, 1995.
Шеллинг Ф.В.Й. : Філософія тотожності: https://pidru4niki.com/89529/filosofiya/fridrih_vilgelm_yozef_shelling_filosofiya_totozhnosti