УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА В КОНТЕКСТІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ І ПРІОРИТЕТІВ ОСВІТНЬО-ГУМАНІТАРНОЇ СФЕРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-11

Ключові слова:

Україна, освітньо-гуманітарна сфера, управління, компетентності, цінності, культурне стримування, модернізація

Анотація

На сучасному етапі розвитку українського суспільства зростає значення культури та її присутності в діях влади і окремих громадян. Пріоритети освітньо-гуманітарної сфери у значній мірі визначили сучасні соціокультурні зрушення і програмують подальші перспективи становлення України як демократичної, правової держави. Прослідковується тенденція до синтезу елементів західної цивілізації і традиційних форм культурної свідомості та менталітету українців. В цьому контексті актуалізуються дослідження ролі і значення культурних цінностей в становленні новітньої системи державного управління і аналіз головних тенденцій гуманітарної складової в освітніх процесах України та світу. Мета статті – соціокультурний аналіз особливостей управління через ціннісну парадигму і головних тенденцій розвитку освітньо-гуманітарної сфери. Наукова новизна. Спираючись на методологічний апарат багатофакторного аналізу і моральної оцінки соціальних змін, управління досліджується не тільки як різновид безпосередньої дії, а передусім як багатогранний культурний феномен, в якому органічно поєднуються філософські змісти, духовні цінності, форми конкретних нормативних документів, традиція і новація у визначенні динаміки розвитку суспільства, дія культурних архетипів і моральних мотивів. Обґрунтовується думка, що вирішального значення в сучасному світі набуває людський капітал, який стає основою успішного розвитку країни і джерелом адекватних відповідей на загрози, викликані російською агресією. Визначено, що при вирішенні проблем розвитку освітньо-гуманітарної сфери слід об’єднати зусилля державної влади, місцевого самоврядування і громадянського суспільства. Визначальними для ефективного руху можуть стати рекомендації Європейської Хартії про Самоврядування, що особливо актуально в контексті інтеграції України в європейський культурний простір та розвитку співпраці з соціально-економічними структурами розвинутих країн західної демократії. У висновку зазначається, що в нових умовах розвитку світу і України гуманітарна складова освіти стає не тільки процесом засвоєння певної сукупності знань через систематичне навчання, але й багатогранною системою прилучення особистості до певного способу життя, культурних традицій і цінностей багатьох поколінь, які створили культурну спадщину того чи іншого народу. Одночасно освітня система є ефективним інструментом впливу на суспільні настрої та засобом формування динаміки соціокультурних змін. В розвинутих країнах висока кваліфікація інженерно-технічних працівників передбачає оволодіння якісними професійними навиками на фоні одночасного засвоєння загально-культурних знань і компетентностей. Нові технології та інноваційний тип мислення формуються на основі особливостей менталітету і культурних традицій суспільства. На сьогодні загальні компетентності держаних стандартів вищої освіти України не мають відповідного державного переліку освітніх компонентів, які б дозволили здобувачам освіти ці компетентності набути. У своїх діях органи державної влади, місцевого самоврядування і громадянського суспільства повинні керуватися рекомендаціями Європейської Хартії про Самоврядування, яка передбачає обговорення і прийняття рішень на рівні тих верств суспільства, що найбільшою мірою відчують на собі позитивні чи негативні наслідки цього рішення.

Посилання

Андрущенко В. П. Роздуми про освіту . Київ : Знання України, 2005.

Головне управління статистики у м. Києві. Заклади вищої освіти (1995–2019). URL: www.kiev.ukrstat.gov.ua/p.php3

Горбатенко В. Стратегія модернізації суспільства. Україна і світ на зламі тисячоліть. К., 1999.

Заклади вищої освіти. Статистичні дані. URL: https://www.ukrstat.-gov.ua/operativ/opera-tiv2005/osv_rik/osv_u/vuz_u.html

Кремінь В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Київ : Грамота, 2005. 448 с.

Орлова Т. Історія сучасного світу. К., 2006.

Україна. Національний звіт з людського розвитку 2001. Програма Розвитку Організації Об’єднаних Націй. К., 2001.

Україні пропонують стратегію культурного стримування проти російської пропаганди. URL: https://ukrainian.voanews.com/a/6591106.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-10

Як цитувати

ШОСТАК, В. (2023). УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА В КОНТЕКСТІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ І ПРІОРИТЕТІВ ОСВІТНЬО-ГУМАНІТАРНОЇ СФЕРИ. Fine Art and Culture Studies, (6), 74–80. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-11

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ