СУЧАСНИЙ ТАНЕЦЬ ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН: ПОЄДНАННЯ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ І КРЕАТИВНИХ ФОРМ ДОЗВІЛЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-34Ключові слова:
сучасний танець, хореографія, соціокультурні функції, духовні цінності, креативність, дозвілляАнотація
Європейський вибір розвитку українського суспільства передбачає усвідомлення нової ролі сучасного хореографічного мистецтва. Час вимагає переосмислення соціокультурних функцій танцю, його художньо-естетичних особливостей та терапевтичних можливостей для створення креативних форм дозвілля в соціокультурному просторі України.Метою статті є аналіз художньо-естетичних та духовно-психологічних особливостей розуміння стильової, жанрово-естетичної та соціокультурної специфіки сучасного танцю в контексті модернізаційних перетворень в Україні. Реалізація поставленої мети відбувається через вирішення наступних завдань: 1) розкриття сутності і поняття сучасного танцю як багатопланового соцікультурного феномену універсальної дії 2) дослідження терапевтичного ефекту сучасного танцю в контексті гармонізації розвитку особистості і обміну культурними цінностями соціальних груп між собою 3) визначення особливостей культурних змістів та символів сучасної хореографічної культури в контексті поєднання духовних цінностей і нових креативних форм дозвілля з метою відтворення культурних цінностей.Методологія дослідження базується на поєднанні культурологічного і мистецтвознавчого підходів до аналізу соціокультурної і художньо-естетичної природи танцю, а також у нагоді став психологічний ракурс осмислення терапевтичних можливостей танцювальних практик.Наукова новизна. У статті розглянуто сукупність характеристик і відмінностей розуміння сучасного танцю та їх використання в сучасних формах соціокультурної діяльності в Україні. Як висновок у статті наголошується, що танець завжди привертав увагу дослідників різних шкіл і напрямків, фізіологів і вчених у галузі психології та педагогіки. Танець можна визначити як соціокультурний феномен, у якому знаходять своє вираження особливо значущі психопластичні інтонації суспільства, відбиваються соціальні мотиви. Танець є цілим комплексом невербальних знаків та сигналів, які несуть інформацію про психологічні особливості особистості та групи. Причина терапевтичного ефекту танцю полягає у важливості, яку відіграє ритм – головний і визначальний елемент танцю, що впливає на душу людини. Танець є моделлю не лише соціальної системи, а й ціннісно-нормативної матриці розвитку окремої особистості.Таке розуміння відкриває нові перспективи в організації креативних форм культурно-дозвіллєвої діяльності в Україні.
Посилання
Бойко О.С. Танцтеатр у межах традицій експресіоністського хореографічного мистецтва. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 1. С. 134–138. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_1_28 (05.03.2025).
Герц І. І. Танець як засіб засвоєння соціокультурного досвіду. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2021. № 2. С. 199–204.
Гриценюк Р. Соціальні танці в соціокультурному просторі ХХІ ст.: спортивно-змагальний аспект. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. 2020. Вип. 38. С. 79–84.
Кінезіологія танцю: колективна монографія / за заг. ред. О.А. Плахотнюка. Львів : Сполом, 2020. 244 с.
Савчин Л. М., Годовський В.М. Методика роботи з хореографічним колективом: навчально-методичний посібник для студентів спеціальності «Хореографія». Рівне, 2012. 352 с.
Плахотнюк О. Етносвітогляд фольклорного танцю в мистецькому просторі сучасності. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський зб.наук. пр. молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 35. Том 5. С. 4–8. URL : http:// www.aphn-journal.in.ua/35-5-2021 (20.03.2025).
Шабаліна О. М. Мова тіла як пластичний вимір ХХ століття. Культура України : Мистецтвознавство. 2015. Вип. 51. С. 182–193. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kum_2015_51_20 (28.03.2025).
Шабаліна О.М. Пластичність. Мова. Тіло : монографія. Київ : ФО-П Поліщук О.В., 2017. 194 с.
Шариков Д. Новітня теорія танцю першої половини ХХ століття за методом Рудольфа фон Лабана. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 195–202.