СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ХОРОВОГО ПИСЬМА ТА ТВОРЧОСТІ БОГДАНИ ФІЛЬЦ (НА ПРИКЛАДІ МУЗИЧНОГО ТВОРУ «БОГОРОДИЦЕ ДІВО»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-8

Ключові слова:

творчість Богдани Фільц, виразові засоби, музичні жанри, хорова мініатюра, духовна музика.

Анотація

Стаття розкриває стилістичні особливості хорового письма та композиторської творчості Богдани Фільц. Для досягнення цієї мети використовується метод аналізу дитячої хорової творчості та духовної хорової мініатюри «Богородице Діво», що наповнена різними виразовими засобами. У піснях та дитячих хорових творах особливо яскраво розкривається уміння композиторки створювати яскраві музичні образи за допомогою стислих, але гранично виразних засобів, уміння викладати свої думки просто і розкуто. При цьому Богдана Фільц звертається до широкого кола різних поетів минулого і сучасності. Завжди керується близькою спорідненістю світоглядних позицій та спільними естетичними поглядами. У творчості Богдана Фільц пропагує ідеї духовного вдосконалення, оптимізму, національного самоствердження, патріотизму, любові до природи та Батьківщини. Звернення до духовної музики на прикладі хорової мініатюри «Богородице Діво» розкриває композиторку як особу, що тонко відтворює нюанси психологічного стану. Твір має піднесений, одухотворений стримано-радісний характер. Дана хорова мініатюра не має яскравого сюжетного розвитку. Музика пов’язана з текстом молитви і має наскрізну будову. Базується за принципом безперервного розвитку та оновленні тематичного матеріалу у відповідності до розвитку сюжетної та психологічної лінії тексту. На процес формування композиції впливає ладотональний план гармонія і ритм. Ритміка твору гнучка, пластична з використанням малого та великого пунктиру. Мелодика твору позначена певною декламаційністю, що наближує твір до манери виконання церковних піснеспівів. Мелодія твору будується виключно на діатоніці, що теж характерно для духовної музики. Отже, Богдана Фільц належить до плеяди композиторів, які володіють даром писати музику щиру, мелодійну і водночас свіжу позначену неповторним індивідуальним характером.

Посилання

Бєлікова В. Висвітлення загальної характеристики музичної творчості Богдани Фільц. Актуальні питання мистецької педагогіки. 2019. Вип. 9. С. 9–13.

Загайкевич М. Богдана Фільц: творчий портрет. Тернопіль : Астон, 2003. 144 с.

Кияновська Л. Галицька музична культура ХІХ–ХХ ст.: навчальний посібник. Чернівці : Книги – ХХІ, 2007. 424 с.

Кияновська Л. Українська музична культура. Київ : Дух і літера, 2017. 372 с.

Кушнірук О. Хорове свято – для Богдани Фільц. Українська музична газета. 2017. 4 (106) С. 6.

Летичевська О. Презентація нотних видань Богдани Фільц. Українська музична газета. 2018. 2(108). С. 1.

Німилович О. Нові видання творів Богдани Фільц. Музика. 2015. № 6 (408). С. 38–39.

Сікорська І. Ювілейний марафон триває: української композиторки й музикознавця Богдани Михайлівни Фільц. Музика. 2018. Вип 6. С. 21–24.

Шегда Л. Стилістичні особливості хорових творів для дітей Б. Фільц на канонічні тексти. Студії мистецтвознавчі. 2009. № 2(26). С. 53–59. Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27605 (дата звернення: 02.02.2023)

Шегда Л. Хорова музика Богдани Фільц: до проблеми комунікативності національних традицій у ситуації постмодернізму. Студії мистецтвознавчі. 2014. Число 1. С. 82–86. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ StudM_2014_1_12 (дата звернення: 06.02.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-03

Як цитувати

ЯКИМЧУК, С., & ОДАРЧУК, Ю. (2023). СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ХОРОВОГО ПИСЬМА ТА ТВОРЧОСТІ БОГДАНИ ФІЛЬЦ (НА ПРИКЛАДІ МУЗИЧНОГО ТВОРУ «БОГОРОДИЦЕ ДІВО»). Fine Art and Culture Studies, (2), 51–56. https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-8

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО