«ТЕПЛІ ПІСНІ» ВАЛЕРІЯ АНТОНЮКА НА ВІРШІ ВАЛЕНТИНИ АНТОНЮК: ПОЕТИКА СТИЛЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-1

Ключові слова:

авторський почерк, вокальний цикл, інтонаційне зерно, музична драматургія, поетика стилю

Анотація

Метою дослідження є цілісний аналіз поетики стилю вокального циклу Валерія Антонюка «Теплі Пісні на вірші Валентини Антонюк». Методологія. У дослідженні застосовано комплекс наукових методів із галузей культурології, мистецтвознавства, філософії, літературознавства. Наукова новизна. Встановлено, що, створивши вокальний цикл «Теплі Пісні на вірші Валентини Антонюк», композитор Валерій Антонюк написав твір, емоційно відмінний від ліричного змісту віршів поетеси. Завдяки їх музичному «перекладу», вербальний ряд твору сприймається по-іншому, завдяки чому збагачується та отримує нові додаткові риси, сенси, образні елементи жанрова поетика стилю. Висновки. Здійснене дослідження дозволяє стверджувати, що вокальний цикл Валерія Антонюка «Теплі Пісні на вірші Валентини Антонюк» побудовано за цілісним музично-драматургічним принципом, відповідно до якого, кожен із його окремих номерів виконує індивідуальну функцію, втілює певну стадію розвитку сюжету. Драматургія твору має відчутні риси симфонізму, що виявляються у розвитку початкового інтонаційного зерна, з найактивнішою його фазою в останньому номері, а також у створенні аркової системи організації частин циклу. Разом із вербальними символами, музичні наскрізні елементи синтезуються та поліфонізуються впродовж усього циклу, що призводить до їх якісних трансформацій та утворення образно-тематичних, інтонаційних, фактурно-динамічних та стильових арок. Твір В. Антонюка «Теплі Пісні на вірші Валентини Антонюк» становить яскравий приклад художньо-концептуальної цілісності вищого порядку: це – жанрово детермінований вокальний цикл у стилі «неокласицизм», в якому всі складові музично-мовленнєвої системи підпорядковані єдиній функції: вираженню найтонших емоційних відтінків образного змісту поетичного слова.

Посилання

Антонюк В. Г. Батьківські луки. Поезії. Київ : Радосинь, 1996. 40 с.

Антонюк В. Г. Чистий четвер. Поезії. Київ : Радосинь, 1996. 48 с.

Антонюк В. Г. Колискова для тебе. Поезії. Київ : Радосинь, 1998. 28 с.

Ареф’єва Є. Ю. Музична поетика Ігоря Стравінського в контексті європейської поетичної рефлексії. Українська культура в контексті постмодерних інновацій. Київ – Одеса : Освіта України, 2018. С. 318–334.

Баланко О. М. «Undergraund birds» В. Польової на перехресті жанрових традицій. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Жанр як категорія музичної творчості: зб. наук. статей. Київ, 2009. Вип. 81. С. 250–257.

Горелік Л. М. Вокальний цикл у жанрово-видовій специфіці камерного співу : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2006. 185 с.

Гриценко О. Г. Валерій Антонюк. Риси стилю. Мистецтвознавчі записки. Київ, 2019. Вип. 35. С. 273–280.

Гриценко О. Г. Культурологічні рефлексії ліричності у виконавських інтерпретаціях симфонічної музики Валерія Антонюка : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2020. 249 с.

Кушнірук О. Стильові особливості вокальних циклів О. Яковчука. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2020. № 2–3 (47–48). С. 67–79.

Літературознавчий словник-довідник / за редакцією Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 751 с.

Ніколаєва Л. М. «Вірш з музикою» як жанровий різновид камерно-вокального твору в теоретичному та виконавському аспектах. Теоретичні та практичні питання культурології : Українське музикознавство на зламі століть. Мелітополь, 2002. Вип. 9. С. 361–380.

Носуля А. В. Нові тенденції сучасної композиторської поетики (на прикладі творчості Ю. Гомельської). Музичне мистецтво і культура, 1 (27). Одеса, 2018. С. 5–27.

Савчук І. Б. Романси Бориса Лятошинського 1920-х років: пошуки джерелознавчих реліквій. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 105. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2013. С. 281–292.

Федоровська І. С. Особливості жанрово-інтонаційних та поетичних символів у драматургії вокального циклу Валерія Антонюка «Теплі Пісні на вірші Валентини Антонюк». Музикознавча думка Дніпропетровщини: збірник наук. статей. Дніпро : ГРАНІ, 2022. Вип. 23 (2). С. 61–74.

Хуторська А. Й. Композиторська інтерпретація поетичного тексту як художній переклад : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2009. 17 с.

Antonyuk V., Artiukhova L., Kalashnyk M., Matiushenko-Matviichuk V., Shesterenko I. (2023). «Ten soliloquies to poems by Japanese poets...» by Valeriy Antonyuk in the context of ethno-cultural dialog. Amazonia Investiga. Vol. 12, Iss. 66. P. 64–73. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.66.06.7.

Sarcey F. (1900). Quarante ans de théâtre: feuilletons dramatiques. Paris, Р. 244.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

АНТОНЮК, В., & ФЕДОРОВСЬКА, І. (2023). «ТЕПЛІ ПІСНІ» ВАЛЕРІЯ АНТОНЮКА НА ВІРШІ ВАЛЕНТИНИ АНТОНЮК: ПОЕТИКА СТИЛЮ. Fine Art and Culture Studies, (4), 3–13. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-1

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають