ТЕМБРОВІ АРХЕТИПИ ТА СПЕЦИФІКА ТРАКТУВАННЯ ФЛЕЙТОВОГО ТЕМБРУ У КАМЕРНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНІЙ ТВОРЧОСТІ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-2

Ключові слова:

ансамбль, духові інструменти, флейта, тембр, тембровий архетип, камерна інструментальна музика, семантика тембру, сучасна українська музика

Анотація

Мета дослідження полягає у виявленні полісемантичного наповнення флейтового тембру у камерно-інструментальних творах сучасних українських композиторів України. Методологія роботи пов’язана з методами історичного та теоретичного музи3кознавства: порівняльно-типологічний, жанрово-стильовий, образно-змістовний, герменевтичний. Наукова новизна. Вперше в вітчизняному музикознавстві виявляються особливості трактування флейтового тембру у камерно-інструментальній творчості сучасних українських композиторів у контексті теорії тембрової архетипики. Висновки. Тембр у музичному творі виступає не тільки у якості змістовно-образного знаку, а виходить на рівень символу-звукообразу, втілюючи багатогранні аспекти тембрально-семантичного звукового простору того або іншого інструменту. Музична категорія тембру являє собою ємкий феномен слухового відображення аудіальної інформації, який формує національний «образ звуку» минулого і сучасності. Значне місце у флейтових творах сучасних українських композиторів займає втілення романтичного відчуття флейтового тембру, з характерним для нього оркестровим різноманіттям звучання, а також імпресіоністичне, символічне та духовно-піднесене трактування тембру флейти, що, безумовно, спонукає згадати архетипове призначення флейтового тембру як явища релігійно-містеріального значення. У творчості сучасних українських композиторів одеської школи присутні досить різноманітні підходи до семантичного наповнення флейтового тембру: від трактування тембру флейти у її традиційному амплуа блискучого віртуозно-холоднуватого образу до насиченого архаїчно-містеріального флейтового звучання. Важливим є втілення романтичного, імпресіоністично-символічного світовідчуття, а також втілення «активно-надповсякденної» образної інтонації як прояв амбівалентного принципу образного світу флейтового тембру. Провідну роль в образно-виразній системі флейтового звучання у камерно-інструментальній творчості сучасних українських композиторів відіграє медитативно-піднесений, духовний, надпобутовий, багатомірний, цілісний та символіко-сакральний настрій, який формується у глибині століть та значною мірою характерний для національного українського трактування тембру флейти.

Посилання

Варакута М., Коваль С. Жанрово-композиційні особливості творів для флейти соло Лесі Дичко. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 27. Том 1. 2020. Дрогобич : Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. С. 13–17.

Дзисюк В. Ю. Гра на флейті як художній феномен : автореф. дис. канд. мистецтв. Одеса, 2006. 17 с.

Карпяк А. Я. Мистецький тезаурус флейтиста як основа виконавської майстерності : автореф. дис. … докт. мистецтв. Київ, 2014. 36 с.

Кравченко А. І. Камерно-інструментальне мистецтво Одеси в культурному просторі України кінця ХХ – початку ХХІ століття : дис. ... канд. мистецтв. Київ, 2014. 275 с.

Кравченко Н. Ю. Феномен медитативності у флейтовій музиці епохи поставангарду : дис. … канд. мистецтв. (доктора філософії). Одеса, 2022. 214 с.

Круль П. Ф. Генезис духового та ударного інструментального виконавства України : автореф. дис. … д-рі мистецтв. Київ, 2001. 30 с.

Кушнір А. Я. Київська флейтова школа: теоретичний, історичний, виконавський аспекти : дис. … канд. мистецтв. Київ, 2012. 197 с.

Лі Ян. Звукові архетипи флейти в китайській поезії епохи Тан. Музикознавча думка Дніпропетровщини : Збірник наук. статей. Вип. 18 (1). Дніпро : ГРАНІ, 2020. С. 93–104.

Рудчук Ю. А. Духова музика України у XVIII – XIX століттях : автореф. дис... канд. мистецтв. Київ, 2001. 19 с.

Рукомойнікова О., Рябінін О. Камерна музика на шляху української народності. Fine Art and Culture Studies. Вип. 1. 2023. С. 99–104.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

ГАВРИЛЕНКО, Л. (2023). ТЕМБРОВІ АРХЕТИПИ ТА СПЕЦИФІКА ТРАКТУВАННЯ ФЛЕЙТОВОГО ТЕМБРУ У КАМЕРНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНІЙ ТВОРЧОСТІ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ. Fine Art and Culture Studies, (4), 14–19. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-2

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО