TIMBRAL ARCHETYPES AND SPECIFICS OF INTERPRETATION OF FLUTE TIMBRE IN THE CHAMBER-INSTRUMENTAL CREATIVITY OF MODERN UKRAINIAN COMPOSERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-2

Keywords:

ensemble, wind instruments, flute, timbre, timbre archetype, chamber instrumental music, timbre semantics, modern Ukrainian music

Abstract

The purpose of the research is to reveal the polysemantic content of the flute timbre in the chamber-instrumental works of modern Ukrainian composers of Ukraine. The methodology of the work is related to the methods of historical and theoretical musicology: comparative-typological, genre-stylistic, figurative-content, hermeneutic. Scientific novelty. For the first time in domestic musicology, the peculiarities of the treatment of flute timbre in the chamber-instrumental works of modern Ukrainian composers in the context of the theory of timbre archetypes are revealed. Conclusions. The timbre in a musical work acts not only as a content-figurative sign, but reaches the level of a symbol-sound image, embodying the multifaceted aspects of the timbral-semantic sound space of a particular instrument. The musical category of timbre is a comprehensive phenomenon of auditory reflection of audio information, which forms the national "sound image" of the past and present. A significant place in the flute works of modern Ukrainian composers is occupied by the embodiment of the romantic feeling of the flute timbre, with its characteristic orchestral variety of sound, as well as the impressionistic, symbolic and spiritually elevated interpretation of the flute timbre, which, of course, prompts us to recall the archetypal purpose of the flute timbre as a phenomenon of religious mysterious meaning. In the work of modern Ukrainian composers of the Odessa school, there are quite a variety of approaches to the semantic content of the flute timbre: from the interpretation of the flute timbre in its traditional role of a brilliant virtuoso-cold image to a rich archaic-mysterious flute sound. It is important to embody the romantic, impressionistic-symbolic worldview, as well as the embodiment of "active-extraordinary" figurative intonation as a manifestation of the ambivalent principle of the figurative world of the flute timbre. The leading role in the figurative and expressive system of the flute sound in the chamber-instrumental works of modern Ukrainian composers is played by the meditative-sublime, spiritual, supramundane, multidimensional, integral and symbolic-sacred mood, which is formed in the depths of centuries and is largely characteristic of the national Ukrainian interpretation of the flute timbre.

References

Варакута М., Коваль С. Жанрово-композиційні особливості творів для флейти соло Лесі Дичко. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 27. Том 1. 2020. Дрогобич : Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. С. 13–17.

Дзисюк В. Ю. Гра на флейті як художній феномен : автореф. дис. канд. мистецтв. Одеса, 2006. 17 с.

Карпяк А. Я. Мистецький тезаурус флейтиста як основа виконавської майстерності : автореф. дис. … докт. мистецтв. Київ, 2014. 36 с.

Кравченко А. І. Камерно-інструментальне мистецтво Одеси в культурному просторі України кінця ХХ – початку ХХІ століття : дис. ... канд. мистецтв. Київ, 2014. 275 с.

Кравченко Н. Ю. Феномен медитативності у флейтовій музиці епохи поставангарду : дис. … канд. мистецтв. (доктора філософії). Одеса, 2022. 214 с.

Круль П. Ф. Генезис духового та ударного інструментального виконавства України : автореф. дис. … д-рі мистецтв. Київ, 2001. 30 с.

Кушнір А. Я. Київська флейтова школа: теоретичний, історичний, виконавський аспекти : дис. … канд. мистецтв. Київ, 2012. 197 с.

Лі Ян. Звукові архетипи флейти в китайській поезії епохи Тан. Музикознавча думка Дніпропетровщини : Збірник наук. статей. Вип. 18 (1). Дніпро : ГРАНІ, 2020. С. 93–104.

Рудчук Ю. А. Духова музика України у XVIII – XIX століттях : автореф. дис... канд. мистецтв. Київ, 2001. 19 с.

Рукомойнікова О., Рябінін О. Камерна музика на шляху української народності. Fine Art and Culture Studies. Вип. 1. 2023. С. 99–104.

Published

2023-11-20

How to Cite

ГАВРИЛЕНКО, Л. (2023). TIMBRAL ARCHETYPES AND SPECIFICS OF INTERPRETATION OF FLUTE TIMBRE IN THE CHAMBER-INSTRUMENTAL CREATIVITY OF MODERN UKRAINIAN COMPOSERS. Fine Art and Culture Studies, (4), 14–19. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-2