ВИМІРИ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КОМПОЗИТОРА: ДОСВІД МОДЕЛЮВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-8Ключові слова:
музична культура, композитор, творча діяльність, композиторська творчість, комунікація, музика в театрі, українська музична культураАнотація
Метою дослідження є моделювання вимірів творчої діяльності композитора в українській музичній культурі ХХІ століття. Актуальність теми дослідження зумовлена потребою наукового осмислення новітніх культуротворчих процесів ХХІ століття у їх багатовимірності. Наукова новизна. Вперше у науковій практиці здійснено моделювання вимірів творчої діяльності композитора на матеріалі композиторської творчості ХХІ століття відповідно до форм комунікації, яка здійснюється у тій чи іншій креативній діяльності митця. Висновки. У культурному просторі ХХІ століття постать композитора реалізує свою творчу діяльність у декількох вимірах. Визначальним критерієм, який уможливлює моделювання вимірів творчої діяльності, є форма комунікації. Одноосібна творча діяльність композитора передбачає автокомунікацію, тобто зосередженість митця на власному внутрішньому креативному процесі. У творчій діяльності композитора в межах творчого об’єднання здійснюється комунікація між усіма його рівноправними учасниками. Творча діяльність композитора у вищому навчальному закладі мистецького спрямування передбачає комунікацію, яка пов’язана не лише з композиторською творчістю, але й педагогічною діяльністю. У вимірі творчої роботи композитора в театрі та кіно музика є одним із компонентів загального дійства, тому композиторська творчість підпорядкована режисерському задуму, а комунікація відбувається між усіма учасниками постановочного процесу. Найбільш складеним і варіативним виміром композиторської творчості вбачається творча діяльність в експериментальних творчих проєктах, де комунікація в залежності від концепції конкретного проєкту може набувати різноманітних форм. Змодельовані нами виміри діяльності композитора можуть бути поєднані у творчості одного митця, а отже утворюють цілісну систему творчої діяльності в контексті часопростору новітньої музичної культури.
Посилання
Батанов В. Ю. Універсалізм композиторської особистості в музичному мистецтві ХХ – початку ХХІ ст. : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2016. 18 с.
Берегова О. М. Інтегративні процеси в музичній культурі України ХХ–ХХІ століть : монографія. Київ : Інститут культурології НАМ України, 2013. 232 с.
Коменда О. І. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі : дис. ... доктора мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2020. 519 с.
Кумеда Т. А. Особистість композитора в українській музичній культурі ХХ ст. : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.01. Київ, 2006. 23 с.
Коновалова І. Ю. Феномен композитора в європейській музичній культурі ХХ ст.: особистісні та діяльнісні аспекти : автореф. дис. ... доктора мистецтвознавства : 26.00.01. Харків, 2019. 41 с.
Ніколаєвська Ю. В. Homo Interpretatus в музичному мистецтві ХХ – початку ХХІ століть : монографія. Харків, 2020. 576 с.
Савицька Н. В. Вікові аспекти композиторської життєтворчості : автореф. дис. ... доктора мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2010. 39 с.
Степурко В. І. Вияви мистецької інтроверсії у творчості композиторів України другої половини ХХ – початку ХХІ століття : дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Київ, 2017. 199 с.
Щетинський О. С. Типологія композиторської самоактуалізації (з творчої лабораторії Л. Грабовського, В. Балея і В. Бібіка) : дис. ... канд. мистецтвознавства. Харків, 2023. 233 с.
OPERA APERTA. URL: https://www.facebook.com/operaapertaopera/about_details