КОМПОЗИТОРСЬКА ТВОРЧІСТЬ ГОРКИ ХЕРМОСИ У АВАНГАРДІ АКОРДЕОННОГО МИСТЕЦТВА ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-10

Ключові слова:

акордеон, мистецтво, композиторська творчість, виконавство, музика, Горка Хермоса

Анотація

Композиторська творчість сучасного іспанського композитора та акордеоніста Горки Хермоси відомо у світі. Він – професор акордеона Музичної консерваторії «Jesús de Monasterio» м. Сантандері (Іспанія). Його музика виконується на п’яти континентах, а сам композитор концертує, проводить майстер-класи та читає лекції. Мета статті – проаналізувати акордеонну творчість іспанського композитора Горки Хермоси у контексті оригінальнї музики сьогодення. Методологія дослідження концентрується у наступних методах: аналізу творчості Хермоси у мистецьму середовищі сучасності; музикознавчо-виконавського синтезу акордеонної музики та її трансформаційності; компаративному, щодо порівняння певного музичного твору в контексті авторської музичної затребуваності. Наукова новизна полягає в розкритті постаті Горки Хермоси як композитора авангардно-полістилістичного напрямку у сфері створення оригінальної музики для акордеона. Серед концертних творів для акордеону «Gernika, 26/4/1937», «Fragilissimo», «Goya: Capricho 43», «Ekigrama», «Ka Mate, Ka Ora» та ін. Ряд творів аранжуються композитором для різних ансамблів (однорідного та мішаного складу), симфонічного, духового та камерного оркестру. У музиці, ми помічаємо тяжіння до іспанського фольклору (це чітко простежується у ритмічних компонуваннях), ритму танго (наслідування творчості А. П’яццолли, Р. Гальяно), елементи сучасної музики у стилі рок. У 2018 році, на запрошення оргкомітету міжнародного конкурсу баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile» Горка Хермоса вперше прибуває до України у м. Дрогобич. Митець проводить майстер-класи, працює у журі конкурсу, дає сольний концерт авторської музики та супроводжує його коментарями щодо їх написання й художньо-образного осмислення. Нами проведено виконавський аналіз твору «Ka Mate». Твір авангардно-модерного спрямування, насичений ритмічними формами. Чітко вбачається насиченість поліритмії, акордики, глісандо та сонорність музичного твору, регістрова палітра у поєднанні із мистецтвом віртуозної гри сприяють унаочненню образного відтворення загальної структури та задуму композитора. Особливістю твору виступає перформанс із чітким проявом у вигуках «Ka – ri – te!». Певного аналізу надається Дитячій сюїті № 1, «Чотирьом танцям Іберії» («Brehme», «Saudade Ártica», «Zelaia», «Paco»), «Northern Lights», «Anantango». Музиказнавчо-виконавський аналіз як і виконавська інтерпретація вимагає проникнення у образний зміст, його активізацією засобами виконавської майстерності, тощо. У висновках, підсумовано значення акордеонної творчості Горки Хермоси у мистецькому соціумі сьогодення, його оригінальність щодо індивідуального бачення акордеону у сольному та камерному музикуванні.

Посилання

Кучерук В. Фахова майстерність. Спеціальний клас (акордеон/баян). Gorka Hermosa. Suite para niños №º2 (Горка Хермоса. Дитяча сюїта № 2): методичні рекомендації для самостійної роботи з обов’язкової ОК «Фахова майстерність. Спеціальний клас». Луцьк: Вежа-Друк 2023. 24 с

Семешко А. Світова баянно-акордеонна література на зламі ХХ – ХХІ століть: бібліографічний довідник. Вінниця: Нова Книга, 2015. 308 с.

Сеньків Л., Душний А. Особливості індивідуального виконавського стилю Горки Хермоси. Folk-Instrumental Art at the turn of XX – XXI century: collection of materials and theses XVІ International Scientific and Practical Conference (Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, December 2, 2022) / [editors-compilers A. Dushniy]. Drohobych: Posvit, 2023. С. 19–25.

Улич (Савчин) Г. Проблеми дослідження баянно-акордеонного мистецтва України: національні та міжнародні репертуарні тенденції. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals: Collective monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2021. Pp. 396–413. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-20

Черепанин М., Булда М. Естрадний олімп акордеону: монографія. Івано-Франківськ: Вид. «Лілея-НВ», 2008. 256 с.

Шиманський П. Творчість Богдана Довлаша в контексті розвитку баянно-акордеонного мистецтва ІІ-ї половини ХХ століття. Музичне мистецтво ХХІ століття – історія, теорія, практика: зб. наук. праць інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [заг. редакція та упоряд. А. Душного]. Дрогобич – Кельце – Каунас – Алмати: Посвіт, 2016. С. 198–202.

Bodell R. The British College of Accordionists. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientifi c papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty – Baku: Posvit, 2019. Issue 5. Pp. 174–182.

Boguslawski E. Akordeon w moich doswiadczeniach tworczych. Akordeon u progu XXI wieku / [pod redakcja J. Pichury]. Czestochowa, 2003. Pp. 25–30.

Hermosa G. Biografía. Upl: http://www.gorkahermosa.com/web/biografia.asp

Hermosa G. To question brief history of the accordion. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientifi c papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty: Posvit, 2018. Issue 4. Рр. 134–152.

Hermosa G. «12 idazketatxo» (Children pieces for accordion). [Ноти]. 1994–1995. Upl: http://www.gorkahermosa.com/web/img/publicaciones/12%20idazketatxo.pdf

Hermosa G. Accordion sheet music. 1994-2023. Upl: http://www.gorkahermosa.com/web/composiciones.asp?id=9&nombre=Accordion%20sheet%20music%20(pdf)&fbclid=IwAR2-4DVTD7SaCdNOKvkPX9V7dd0 CKCoxBTSyUYQNBmD79LhQvgIOt7qHUnc

Hondal C. Cuatro obras para violín y acordeón del compositor Gorka Hermosa: Gernika 26/4/1937; Anantango; Paco; Brehme: título superior de música: trabajo fin de estudios. Junio, 2020. 113 s. Upl: http://www.gorkahermosa.com/web/img/publicaciones/Cubas%20Cristina%20-%20TFE%20Gorka%20Hermosa.pdf

Il contributo delle opere di Gorka Hermosa alla letteratura fisarmonicistica. Scuola di Fisarmonica: Corso Accademico di Secondo Livello in Fisarmonica / [Candidato R. Armando; Relatore prof. A. Ranieri]. Pescara: Anno Accademico, 2019/2020. 72 s.

Jagodić A. «Four dances from Iberia» by Gorka Hermosa: analysis of the traditional rhythms and problematic in their interpretation. Lausanne: HEMU, 2019. 37 s.

Madinabeitia M. Gorka Hermosa, el acordeonista que da la vuelta al mundo. El diario Vasco. Sábado. 6 enero. 20

Upl: https://www.diariovasco.com/culturas/musica/gorka-hermosa-acordeonista-20180106100934-nt.html

Madrawski J. Twórczość kompozytorska Bogdana Dowlasza na akordeon. Warszawa, 2000. 60 s.

Mądrawski J., Kawiorski М. Twórczość kompozytorska na akordeon Jerzego Mądrawskiego na podstawie wybranych utworów kameralnych. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientific papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty: Posvit, 2016. Pp. 209–220.

Mandrawski J. Tworczosc kompozytorska Mirostawa Niziurskiego na akordeon w latach 1994-2002. Akordeon u progu XXI wieku / [pod redakcja J. Pichury]. Czestochowa, 2003. Pp. 39–58.

Martínez K. Gorka Hermosa: «La música clásica de este siglo pasará por la fusión». El diario. 30 julio. 2017. Upl : https://www.eldiario.es/cantabria/amberes/gorka-hermosa-musica-clasica-pasara_132_3256906.html

Olvera P. Entrevista: Gorka Hermosa Sánchez «Hago la música que me sale del corazón sin pensar en etiquetas». Correveidile. Sábado, 29 Marzo. 2014. Upl: http://www.correveydinos.com/2014/03/entrevista-con-gorka-hermosasanchez.html

Śliwkiewicz-Cisak E. Kompozycje z taśmą w twórczości Andrzeja Krzanowskiego. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientific papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty: Posvit, 2016. Pp. 221–228.

Strenáčiková М. (Jr.), Vlakh I. Accordion school in Slovakia. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientifi c papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty – Banska Bystrica: Posvit, 2022. Issue 8. Pp. 4–10.

XІ міжнародний конкурс баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile», ІІІ міжнародна науково-практична конференція «Музичне мистецтво ХХІ століття – історія, теорія, практика» (ДДПУ ім. І. Франка, 27–30 квітня 2018 року): програма / [ред.-упоряд.: А. Душний, Б. Пиц]. Дрогобич: Посвіт, 2018. 72 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

СЕНЬКІВ, Л., БЕРМЕС, І., ФЕДОРИШИН, В., & ШЕЙКО, В. (2023). КОМПОЗИТОРСЬКА ТВОРЧІСТЬ ГОРКИ ХЕРМОСИ У АВАНГАРДІ АКОРДЕОННОГО МИСТЕЦТВА ХХІ СТОЛІТТЯ. Fine Art and Culture Studies, (4), 75–85. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-10

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО