THE CREATIVITY OF COMPOSERS GORKA HERMOSA IN THE AVANT-GARDE OF ACCORDION ART OF THE 21ST CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-10

Keywords:

accordion, art, composer’s creativity, performance, music, Gorka Hermosa

Abstract

Composer’s the work of a modern Spanish composer and accordionist Horka Hermosa is known throughout the world. He is an Accordion Professor at the Conservatory of Music «Jesús de Monasterio» in Santander (Spain). His music is performed on five continents, and the composer himself performs, conducts master classes and gives lectures. The purpose of the article – to analyze the accordion work of the Spanish composer Horka Hermosa in the context of today’s original music. The research methodology focuses on the following methods:analysis of Hermosa work in the artistic environment of the present; of musicological and performing synthesis of accordion music and its transformability; comparative, regarding the comparison of a certain musical work in the context of author's musical demand. The scientific novelty consists in revealing the figure of Gorka Hermosa as a composer of the avant-garde and polystylistic direction in the field of creating original music for the accordion. Among the concert pieces for the accordion are «Gernika, 4/26/1937», «Fragilissimo», «Goya: Capricho 43», «Ekigrama», «Ka Mate, Ka Ora» and others. A number of works are arranged by the composer for various ensembles (homogeneous and mixed composition), symphony, wind and chamber orchestra. In music we notice a gravitation towards Spanish folklore (this is clearly visible in rhythmic compositions), the rhythm of tango (imitating of creativity A. Piazzolla, R. Galliano), elements of modern music in rock style. In 2018, at the invitation of the organizing committee of the «Perpetuum mobile» International Bayan-Accordion Competition Gorka Hermosa arrives in Ukraine for the first time in the city of Drohobych. The artist conducts master classes, works in the competition jury, gives a solo concert of author’s music and accompanies it with comments on writing and artistic understanding. We performed a performance analysis of the work «Ka Mate». A work of avant-garde and modern direction, full of rhythmic forms. The saturation of polyrhythm is clearly visible, chords, glissando and sonority of the musical work, register palette in combination with the art of virtuoso playing contribute to the visual representation of the overall structure and intention of the composer. The feature of the work is the performance with a clear manifestation in the cries of «Ka – ri – te!». A certain analysis is given to Children’s Suite № 1, «Four Dances of Iberia» («Brehme», «Saudade Ártica», «Zelaia», «Paco»), «Northern Lights», «Anantango». Musicological and performance analysis as and performance interpretation requires insight into the figurative content, its activation by means of performance skills, etc. In the conclusions, the importance of the accordion work of Horka Hermosa is summarized in today’s artistic society, his originality regarding the individual vision of the accordion in solo and chamber music.

References

Кучерук В. Фахова майстерність. Спеціальний клас (акордеон/баян). Gorka Hermosa. Suite para niños №º2 (Горка Хермоса. Дитяча сюїта № 2): методичні рекомендації для самостійної роботи з обов’язкової ОК «Фахова майстерність. Спеціальний клас». Луцьк: Вежа-Друк 2023. 24 с

Семешко А. Світова баянно-акордеонна література на зламі ХХ – ХХІ століть: бібліографічний довідник. Вінниця: Нова Книга, 2015. 308 с.

Сеньків Л., Душний А. Особливості індивідуального виконавського стилю Горки Хермоси. Folk-Instrumental Art at the turn of XX – XXI century: collection of materials and theses XVІ International Scientific and Practical Conference (Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, December 2, 2022) / [editors-compilers A. Dushniy]. Drohobych: Posvit, 2023. С. 19–25.

Улич (Савчин) Г. Проблеми дослідження баянно-акордеонного мистецтва України: національні та міжнародні репертуарні тенденції. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals: Collective monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2021. Pp. 396–413. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-20

Черепанин М., Булда М. Естрадний олімп акордеону: монографія. Івано-Франківськ: Вид. «Лілея-НВ», 2008. 256 с.

Шиманський П. Творчість Богдана Довлаша в контексті розвитку баянно-акордеонного мистецтва ІІ-ї половини ХХ століття. Музичне мистецтво ХХІ століття – історія, теорія, практика: зб. наук. праць інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [заг. редакція та упоряд. А. Душного]. Дрогобич – Кельце – Каунас – Алмати: Посвіт, 2016. С. 198–202.

Bodell R. The British College of Accordionists. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientifi c papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty – Baku: Posvit, 2019. Issue 5. Pp. 174–182.

Boguslawski E. Akordeon w moich doswiadczeniach tworczych. Akordeon u progu XXI wieku / [pod redakcja J. Pichury]. Czestochowa, 2003. Pp. 25–30.

Hermosa G. Biografía. Upl: http://www.gorkahermosa.com/web/biografia.asp

Hermosa G. To question brief history of the accordion. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientifi c papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty: Posvit, 2018. Issue 4. Рр. 134–152.

Hermosa G. «12 idazketatxo» (Children pieces for accordion). [Ноти]. 1994–1995. Upl: http://www.gorkahermosa.com/web/img/publicaciones/12%20idazketatxo.pdf

Hermosa G. Accordion sheet music. 1994-2023. Upl: http://www.gorkahermosa.com/web/composiciones.asp?id=9&nombre=Accordion%20sheet%20music%20(pdf)&fbclid=IwAR2-4DVTD7SaCdNOKvkPX9V7dd0 CKCoxBTSyUYQNBmD79LhQvgIOt7qHUnc

Hondal C. Cuatro obras para violín y acordeón del compositor Gorka Hermosa: Gernika 26/4/1937; Anantango; Paco; Brehme: título superior de música: trabajo fin de estudios. Junio, 2020. 113 s. Upl: http://www.gorkahermosa.com/web/img/publicaciones/Cubas%20Cristina%20-%20TFE%20Gorka%20Hermosa.pdf

Il contributo delle opere di Gorka Hermosa alla letteratura fisarmonicistica. Scuola di Fisarmonica: Corso Accademico di Secondo Livello in Fisarmonica / [Candidato R. Armando; Relatore prof. A. Ranieri]. Pescara: Anno Accademico, 2019/2020. 72 s.

Jagodić A. «Four dances from Iberia» by Gorka Hermosa: analysis of the traditional rhythms and problematic in their interpretation. Lausanne: HEMU, 2019. 37 s.

Madinabeitia M. Gorka Hermosa, el acordeonista que da la vuelta al mundo. El diario Vasco. Sábado. 6 enero. 20

Upl: https://www.diariovasco.com/culturas/musica/gorka-hermosa-acordeonista-20180106100934-nt.html

Madrawski J. Twórczość kompozytorska Bogdana Dowlasza na akordeon. Warszawa, 2000. 60 s.

Mądrawski J., Kawiorski М. Twórczość kompozytorska na akordeon Jerzego Mądrawskiego na podstawie wybranych utworów kameralnych. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientific papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty: Posvit, 2016. Pp. 209–220.

Mandrawski J. Tworczosc kompozytorska Mirostawa Niziurskiego na akordeon w latach 1994-2002. Akordeon u progu XXI wieku / [pod redakcja J. Pichury]. Czestochowa, 2003. Pp. 39–58.

Martínez K. Gorka Hermosa: «La música clásica de este siglo pasará por la fusión». El diario. 30 julio. 2017. Upl : https://www.eldiario.es/cantabria/amberes/gorka-hermosa-musica-clasica-pasara_132_3256906.html

Olvera P. Entrevista: Gorka Hermosa Sánchez «Hago la música que me sale del corazón sin pensar en etiquetas». Correveidile. Sábado, 29 Marzo. 2014. Upl: http://www.correveydinos.com/2014/03/entrevista-con-gorka-hermosasanchez.html

Śliwkiewicz-Cisak E. Kompozycje z taśmą w twórczości Andrzeja Krzanowskiego. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientific papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty: Posvit, 2016. Pp. 221–228.

Strenáčiková М. (Jr.), Vlakh I. Accordion school in Slovakia. Music Art XXI Century – history, theory, practice: collection of scientifi c papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University / [edited and compilers A. Dushnіy]. Drohobych – Kielce – Kaunas – Almaty – Banska Bystrica: Posvit, 2022. Issue 8. Pp. 4–10.

XІ міжнародний конкурс баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile», ІІІ міжнародна науково-практична конференція «Музичне мистецтво ХХІ століття – історія, теорія, практика» (ДДПУ ім. І. Франка, 27–30 квітня 2018 року): програма / [ред.-упоряд.: А. Душний, Б. Пиц]. Дрогобич: Посвіт, 2018. 72 с.

Published

2023-11-20

How to Cite

СЕНЬКІВ, Л., БЕРМЕС, І., ФЕДОРИШИН, В., & ШЕЙКО, В. (2023). THE CREATIVITY OF COMPOSERS GORKA HERMOSA IN THE AVANT-GARDE OF ACCORDION ART OF THE 21ST CENTURY. Fine Art and Culture Studies, (4), 75–85. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-10