ПОНЯТТЯ «СИМФОДЖАЗ» ТА ЙОГО РОЛЬ В МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКІЙ ПРАКТИЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-11

Ключові слова:

симфоджаз, прогресив, кул-джаз, третя течія, симфонічна і джазова музика

Анотація

У запропонованій статті розкрито поняття "симфоджаз", який розглядається в площині синтезу джазової та академічної музики, а також як вид музично-виконавської діяльності оркестрового чи ансамблевого виконавства, з використанням різнофактурних інструментів притаманних для симфонічного інструментального складу та джазового колективу. Відтак, розкрито особливості використання різнотипових інструментів в оркестрі П. Уайтмена, який увів поняття «симфоджаз» в музичну практику та здійснив зі своїм оркестром важливі експерименти в плані поєднання елементів класичних зразків з джазовими ідіомами. Це яскраво показано на прикладі твору Дж. Гершвіна «Рапсодія в стилі блюз» у виконанні оркестру П. Уайтмена. Розкрито основні стильові напрями: прогресив, кул-джаз, третя течія в яких відбувалися експерименти у сфері синтезу джазу і європейської композиційної техніки; зростала роль композиції, аранжування, форми і гармонії; ускладнення тонально-модуляційної логіки, використання елементів політональності і атональності, тенденція до зближення з європейською академічною музикою. Усі ці засоби виразності широко запроваджувались в оркестрові та ансамблеві форми з різноманітними інструментальними групами, які мали багатофактурне темброве забарвлення. Зазначено, що важливе місце в розробці і створенні художніх зразків музичних творів належало класичним композиторам (Л. Бернстайн, Д. Мійо, М. Равель І. Стравінський, Д. Шостакович, П. Хіндеміт, та інші), які поєднували елементи європейської академічної музики з джазовими техніками, різнотемброві інструменти в оркестровій фактурі, використовували складні поліритмії, гармонічно-акордові функції, поліфонічні прийоми тощо. Метою статті є проаналізувати та розкрити поняття «симфоджаз», як явище музичної культури з погляду виконавських і композиторських характеристик, визначити основні тенденції взаємопроникнення академічної й джазової музики в сучасних стилях і жанрах. Наукова новизна. Визначено поняття «симфоджаз» в музично-виконавській діяльності та розглянуто важливі компоненти симфонічної та джазової музики, як важливої складової мистецтва. Як висновок дана стаття може бути важливим джерелом інформації для фахівців, які досліджують проблеми синтезу академічної й джазової музики та корисною для викладачів, які займаються історичними аспектами сучасної музики.

Посилання

Супрун О.В. Поєднання джазу та класики в контексті «музики ЕСМ». Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. Київ : Міленіум. 2015. Вип.26. С. 69–76.

Теребун Д.С. Мистецтво джазу у діалогах з європейською музичною традицією. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. Київ : Міленіум. 2013. Вип. 24. С. 59–66.

Berendt J.-E. The Jazz Books : From Ragtime to Fusion and Beyond. Paperback, 6tn. 1992. 541 p.

Hentoff N. The Jazz Life. New York. 1975. 260 p.

Hobson W. American Jazz Music. New York. 1952. 327 р.

Jones A.M. Studies in African. Music / A.M. Jones. London. 1959. 255 р.

Kmen H. Music in New Orleans. Louisiana University Press. 1966. 183 р.

Shapiro N., Hentoff N. Hear Me Talkin`to Ve. New York. 1966. 256 р.

Williams M. The Art Of Jazz. New York. 1960. 296 p.

Williams M. The Jazz Tradition. New York. 1970. 323 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

ФИЛИПЧУК, М., & ЗАХОДЯКІН, О. (2023). ПОНЯТТЯ «СИМФОДЖАЗ» ТА ЙОГО РОЛЬ В МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКІЙ ПРАКТИЦІ. Fine Art and Culture Studies, (4), 86–91. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-11

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО