ТВОРЧА ПОСТАТЬ ОЛЕКСАНДРА ЧЕРЕПНІНА У СВІТОВОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-11Ключові слова:
Олександр Черепнін, музичне мистецтво, музикознавство, творча особистість, композиторська творчість, мистецька біографія, музичний аналізАнотація
Статтю присвячено визначенню проблемного дискурсу, пов’язаного з постаттю видатного композитора, піаніста, музичного теоретика й культурного діяча ХХ ст. Олександра Черепніна. Актуальність роботи детермінована масштабом мистецької постаті О. Черепніна, важливістю музикознавчого осягнення його життєтворчості, композиторської і музично-теоретичної спадщини та відсутністю системних історіографічних досліджень у цій проблемній царині. Мета дослідження – визначити історіографію досліджень життєтворчості й мистецького спадку Олександра Черепніна в світовому музичному дискурсі. Методами дослідження є історичний, історіографічний, системний та типологічний. Наукова новизна полягає у створенні першої в українському музикознавстві системної історіографії світових досліджень у сфері черепнінознавства як окремого напряму сучасної музикології. У роботі уперше в українській науці запропоновано типологію музикознавчих публікацій, присвячених творчій постаті, мистецькій діяльності та композиторській спадщині О. Черепніна. Охарактеризовано стан вивченості цієї проблематики в світовому науковому дискурсі. Визначено основні типи праць: 1) біографії та мемуари; 2) музично-теоретичні розвідки аналітичного характеру; 3) інформаційно-довідкові матеріали; 4) інтерв’ю та публікації в періодичній пресі. У висновках підкреслено, що творча особистість та мистецька спадщина Олександра Черепніна все більше привертають до себе увагу музикознавців Європи, Азії (передусім Китаю) та США. Зазначено, що сучасний світовий музичний дискурс, пов’язаний із творчою постаттю О. Черепніна, постійно зростає упродовж останніх десятиріч. Перспективи подальших досліджень пов’язані з маловивченими жанровими сферами доробку композитора, зокрема, з його оперною та балетною творчістю.
Посилання
Чень Хайюнь. Ладогармонічна концепція композиторської творчості Олександра Черепніна. Культура України : зб. наук. пр. / Харків. держ. акад. культури ; за заг. ред. В. Шейка. Харків : ХДАК, 2021. Вип. 73. С. 121–127.
Чень Хайюнь. Композиторська творчість Олександра Черепніна: періодизація та жанрово-тематична характеристика. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицького держ. пед. ун-ту ім. Івана Франка. Дрогобич : Гельветика, 2023. Вип. 70. Т. 2. С. 143–149.
Alexander Tcherepnin: A Short Autobiography (1964). Tempo. 1979. № 130. Pp. 12–18.
Arias E. A. Alexander Tcherepnin: A Bio-bibliography. New York : Greenwood Press Inc., 1989. 264 p.
Arias E. A. Alexander Tcherepnin’s Thoughts on Music. Perspectives of New Music. Vol. 21. № 1/2. 1982–83. Pp. 138–144.
Arias E. A. The Symphonies of Alexander Tcherepnin. Tempo. 1986. № 158. Pp. 23–31.
Arias E. A. The letters of Alexander Tcherepnin. Tempo, No.61/62 (Spring-Summer, 1962): 17. URL: http://www.jstor.org.pallas2.tcl.sc.edu/stable/944079.
Arias, Enrique Alberto. Vom Spaß Und Ernst: Alexander Tcherepnin’s Last Major Vocal Composition. Journal of Singing 62 no. 3. 2006, January-February. Pp. 279–84.
Bedford J. L. Alexander Tcherepnin’s First Symphony: Validating the Work within the Canon of Modern Symphonic Composition : a thesis … for Master of Arts. Athens, Georgia, 2013. 69 p.
Folkman, Benjamin. Alexander Tcherepnin: A compendium. Including a newly annotated first English-language edition of A. Tcherepnin by Willi Reich translated from the German by Mosco Garner, Marjorie Glock and Benjamin Folkman and extensive supplementary biographical and analytical material with numerous extracts from the composer’s own published and unpublished writings. New York: The Tcherepnin Society, Inc., 1995. 419 p.
Luo Yeou-Huey. The Influence of Chinese Folk and Instrumental Music on Tcherepnin’s “Chinese Mikrokosmos”: a thesis … of Doctor of Musical Arts. Denton, Texas, 1988. 100 p.
Maguire G. Alexander Tcherepnin’s Musical Footprint in Twentieth-Century China : a thesis … for Master of Music. Middle Tennessee, 2022. 79 p.
Norman, Ruth. The Piano Style of Alexander Tcherepnin. University of Rochester, 1953. 55 p.
Osborn, S. R. Alexander Tcherepnin: A Musical, Technical, and Pedagogical View of His Compositional Style (through Three Works of Progressive Difficulty). PhD diss., Northwestern University, 1993.
Ouyang Q. A Stylistic Analysis of Alexander Tcherepnin’s Piano Concerto № 4, Op. 78, With an Emphasis on Eurasian Influences : Doctoral dissertation. South Carolina, 2020. 88 p.
Ramey Ph. Alexander Tcherepnin. Ovation, 1984, May.
Ramey Ph. Alexander Tcherepnin (1899–1977). The Tcherepnin Society. URL: https://www.tcherepnin.com/alex/bio_alex.htm
Reich, W. Alexander Tcherepnin. Bonn: M.P. Belaieff, 1970. 120 S.
Slonimsky N. Alexander Tcherepnin Septuagenarian. Tempo. 1968. № 87. Р. 16–23.
Tcherepnin A. Basic Elements of My Musical Language (1962). The Tcherepnin Society. URL: https://www.tcherepnin.com/alex/basic_elem1.htm
Tcherepnine A. Music in Modern China. The Musical Quarterly, 1935. Vol. 21, № 4. Pp. 391–400.
Troncin, Dominique. L’oeuvre pour piano seul d’Alexandre Tcherepnine. Thèse sous la direction de Manfred Kelkel (1929-1999). UFR de Musique et Musicologie, Université Paris 4, Paris 1985. 160 p.
Veenstra, A. K. The Nine-Step Scale of Alexander Tcherepnin: Its Conception, Its Properties, and Its Use : a thesis … PhD. The Ohio State University, 2009. 215 p.
Wang T. Alexander Tcherepnin’s “Five Concert Studies”: An homage to Chinese musical styles, instruments, and traditions : a thesis. The University of Arizona, 1999. 140 p.
Wuellner G. S. Alexander Tcherepnin, in Youth and Maturity: Bagatelles, Opus 5, and Expressions, Opus 81. Journal of the American Liszt Society 9 (June 1981): 88–94.
Wuellner G. S. A Chinese Mikrokosmos. College Music Symposium. 1985. Vol. 25. Pp. 130–143.
Wuellner, Guy S. The Complete Piano Music of Alexander Tcherepnin: An Essay Together with A Comprehensive Project in Piano Performance. Doctor’s dissertation (DMA). The University of Iowa, 1974. URL: https://search-proquestcom
Wuellner G. The Piano Concertos of Alexander Tcherepnin: Part I. American Music Teacher. 1978. Vol. 27. № 6. Pp. 11–13.
Wuellner G. The Piano Concertos of Alexander Tcherepnin: Part Two. American Music Teacher. 1978. Vol. 28. № 1. Pp. 18–21.
You Mengxi. A comprehensive study of Alexander Tcherepnin’s op. 71, Seven Songs On Chinese Poems with musical analysis and historical context. Dissertation … Doctor of Musical Arts. Boston University, 2024. 183 p.