КАРНАВАЛ ЯК РІЗНОВИД АНІМАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Віталій ДМИТРЕНКО Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0002-3055-9812
  • Віта ДМИТРЕНКО Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0002-9005-2263

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-31

Ключові слова:

анімаційна діяльність, інновація, карнавал, соціокультурні заходи, традиція

Анотація

Мета роботи. Метою дослідження є комплексний аналіз карнавалу як різновиду анімаційної діяльності в сучасному соціокультурному просторі України. Методологія. Для його проведення використано методи: бібліографічної евристики – для дослідження ступеня розробленості проблеми; порівняльного аналізу – для виявлення схожості й відмінності сучасних карнавальних дійств у різних регіонах країни; історико-генетичний – для простеження еволюції карнавалу в окремих населених пунктах; систематизації та класифікації – для класифікації карнавалів і виокремлення його характерних ознак. Наукова новизна дослідження полягає тому, що автори проаналізували існуючі підходи до класифікації карнавалів, запропонували власну систему систематизації карнавальних дійств в сучасній Україні та виділили їх прикметні ознаки. Висновки. Отже, проаналізувавши існуючі систематизації карнавалів і дослідивши їх конкретні прояви, пропонуємо поділяти сучасні українські карнавали на «автентичні» та «наслідувальні». Вважаємо, що традиційні карнавали в Україні представлені переважно святкуванням Масниці та Маланкуванням. Вони базуються на автентичних традиціях часто доповнених модерними режисерськими прийомами і використанні новітніх технологій. Головною відмінністю таких сучасних свят від «класичних» є їхня спрямованість не так на місцевого споживача, як на туриста. «Наслідувальні» карнавали часто вписуються в рамки більш широких святкувань, будучи їхньою яскравою частиною, а не самостійним дійством. У їхній режисурі широко використовують як місцеві, так і запозичені культурні традиції. Попри безумовний інтерес туристів до таких дійств, вважаємо, що вони, передовсім, зорієнтовані на місцевого споживача. Особливо це стосується карнавалів, що відбуваються в рамках святкування дня міста. Водночас зауважуємо, що питання семантики сучасних карнавалів в Україні та поєднання в них різних традицій потребує подальшого вивчення.

Посилання

Берк П. Популярна культура в ранньомодерній Європі. Київ: УЦКД. 2001. 376 с.

Вацик А. Українські карнавали. Культура. 2020. №3. URL: https://nasze-slowo.pl/

Горбань Д. Маланка у Космачі. Гуцульський карнавал. Ukrainer. 2020. URL: https://www.ukrainer.net/kosmatska-malanka/

Дедюлина А. Карнавал та автентика: як святкують Маланку на Західній Україні. 2016. URL: https://lviv.vgorode.ua/news/

Деркач С., Мельник М., Фiщер В. Масові театралiзованi видовища та свята в полікультурному просторі: мистецтвознавчий аналіз. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 38, том 1, С. 68–73.

Крипчук М. Сценічний простір просто неба як складова сучасного театралізованого видовища. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 2. С. 229–233.

Курочкін О. В. Європейський карнавал: традиції і сучасність. Питання культурології. 2021. № 38. С. 120–132.

Куцак С. А. Карнавал як явище святкової культури в сучасному світі. Мистецтвознавчі записки. 2019. № 35. С. 54–60.

Лущик М. В., Гуцало Д. І. Реалії розвитку карнавального туризму в Україні. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2022. № 1(5). С. 52–59.

Маланка у Вашківцях – український карнавал Маланка у Вашківцях – український карнавал. Відвідай. 2021. URL: https://vidviday.ua/blog/

Мальська М. П., Білоус С. В., Топорницька М. Я. Фестивальний туризм: теорія та практика. Київ : Видавець ФОП Піча Ю. В. 2022. 232 с.

Нужненко С., Пухка С. Красноїльська Маланка: український карнавал до старого Нового року. 2022. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/31048285.html

Парад епох у Франківську: де бути і що бачити на фестивалі міських культур «Межа». 2020. URL: https://kurs.if.ua/lifestyle/

Понад 12 тисяч учасників: у Дніпрі розпочався масштабний карнавал «I love Dnipro». 2019. URL: https://dniprorada.gov.ua/uk/articles/item/34457/

Пунківський Ю. Масниця з варениками чи Масляна з блінами, або як відбувається фальсифікація українських традицій? Локальна історія. 2020. URL: https://localhistory.org.ua/

У Пирятині пройшов карнавал «Королева бензоколонки». 2019. URL: https://www.grebenka.com/news/

Як українці Маланку святкували. Укрінформ. 2018. URL: https://www.ukrinform.ua/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ДМИТРЕНКО, В., & ДМИТРЕНКО, В. (2024). КАРНАВАЛ ЯК РІЗНОВИД АНІМАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНІ. Fine Art and Culture Studies, (3), 230–235. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-31

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають