КОЛІР ЯК ІНСТРУМЕНТ ДРАМАТИЗМУ ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ В ЖИВОПИСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-27

Ключові слова:

живопис, мистецтво, кольорознавство, вплив кольору, емоційний живопис

Анотація

Колір у живописі – це більше ніж просто візуальний компонент, це могутній інструмент впливу на почуття, здатний докорінно змінювати те, як сприймається твір, збагачувати його сенс і підкреслювати драматичний настрій художнього образу. Залежно від гри відтінків, контрастів, інтенсивності та взаємодії світла і тіні, колір може змусити нас відчувати тривогу, хвилювання, смуток, натхнення або захоплення. Саме колір перетворює об’єкт на полотні з простого візуального відтворення на психологічно глибокий образ, здатний безпосередньо звертатися до внутрішнього світу глядача. У живописі колір стає мовою емоцій, що не потребує перекладу, та розуміється інтуїтивно. Мета статті – проаналізувати, як працює колір в контексті драматизації у живописі, простежити його роль у створенні емоційної напруги, трагічного настрою або внутрішнього конфлікту, а також визначити особливості використання кольору в роботах художників різних епох. Особлива увага приділяється технікам роботи з кольором, які дозволяють митцю вийти за межі візуального та звернутися до чуттєвого й емоційного сприйняття. Методологія побудована на комплексі методів і принципів які охоплюють мистецтвознавчий, психологічний, семіотичний та історико-культурний підходи. Мистецтвознавчий: розгляд художнього твору як візуальної конструкції з врахуванням колористичної гами, компонування, контрастних елементів, світлотіні, та ритміки. Психологічний: ґрунтується на дослідженні психологічного впливу кольору на глядача. Семіотичний аналіз: колір інтерпретується як знакова система, що має символічне значення в контексті епохи або культури. Історико-культурний підхід: дослідження кольору в контексті естетичних, філософських та соціокультурних уявлень конкретного періоду. Порівняльний аналіз: використовується для зіставлення роботи різних митців, шкіл або епох задля виявлення спільних та відмінних підходів до використання кольору як інструменту драматизації.Наукова новизна дослідження криється у всебічному міждисциплінарному підході до аналізу кольору як наріжного інструменту драматизації художнього образу в живописі. У межах цього аналізу колір розглядається не просто як складова композиції чи техніка вираження, а як багатовимірна знакова система, що має психологічний, семіотичний і культурно-історичний аспекти.Висновки: У сучасному мистецтві питання емоційної виразності твору залишається актуальним. У контексті постійної еволюції художніх форм та стилів, колір зберігає універсальну здатність впливати на глядача, залишаючись мовою, що звертається до глибинних рівнів свідомості. Це робить його не тільки естетичним, але й психологічним фактором художньої виразності, що потребує окремого та поглибленого дослідження.

Посилання

Альберс Д. Взаємодія кольору. Класичний підручник для початківців-абстракціоністів. Київ: Азбука, 2017. 216 с.

Волковський М. Колір в живописі. Київ: Видавництво В. Шевчук, 2016. 360 с.

Гармаш Ю. Т., Прядко О. М. Особлива роль кольору в драматургії творів екранного живопису. Вісник Київського національного університету. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. 2018 р. Випуск 1. С. 57–67.

Горпенко В. Г. Колір. Ч. 3–4. Київ : ДІТМ. 1995. 201 с.

Іттен Й. Мистецтво кольору. Суб’єктивний досвід і об’єктивне пізнання як шлях до мистецтва. Перекладач: Святенко С. : Київ: ArtHuss, 2022. 96 с.

Кандинський В. Про духовне в мистецтві. Київ: Держлітвидав, 1977. 215 с.

Котляр І. В. Психологія сприйняття кольору в мистецтві. Київ: Наукова думка, 2014. 256 с.

Печенюк Т. Кольорознавство. Київ: Грані-Т, 2009. 192 с.

Прищенко С.В. Кольорознавство: навч. посіб. за ред. проф. Є.А. Антоновича. Київ: Альтерпрес, 2010. 354 с.

Прокопович Т. А Галькун Т. Д. Живопис в умовах воєнного часу. Як змінилося мистецтво підчас війни – колористика, тенденції, сюжет. Актуальні проблеми розвитку українського мистецтва: культурологічний, мистецтвознавчий, педагогічний аспекти: матеріали VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Луцьк: ВНУ імені Лесі Українки, 2022. С. 99–102.

Прокопович Т. А. Кольорознавство і аспекти психологічного впливу в дизайні політичної реклами 2019 року. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. за ред. Є. О. Котляра. Харків. 2020. С. 21–27.

Прокопович Т. А. Основи кольорознавства. Луцьк: ВНУ ім. Л. Українки, 2022. 124 с.

Contemporary abstract art and its multidimensionality. Prokopovych T. et al.,. AD ALTA: journal of interdisciplinary research. Volum 11. Issue 1. Special Issue XV. The Czech Republic: 2021. pp. 26–30.

Features of fine arts of the early 21st century: painting, drawing, Sculpture. Prokopovych T. et al., AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Rresearch. Volum 13. Issue 1. Special Issue XXXIV, 2023. Pp. 56–62.

Styles and directions of contemporary ukrainian fine arts in the context of world trends. Prokopovych T. et al., AD ALTA: journal of interdisciplinary research. Volum 14/. Issue 2. Special -XLIV Issue. The Czech Republic: 2024. pp. 13–18.

Visual performance of painting colors based on psychological factor. Chenchen Yao et al. Psychological Model of Human-Computer Interaction in Art and Social Sciences. Volume, 13. 2022 | https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.966571

Weifei Tian Emotional information transmission of color in image oil painting Journal of Intelligent Systems 2022; 31: 428–439. DOI:10.1515/jisys-2022-0026

Wenyuan Kong, Teng Fei, Thom Jencks Emotion and color in paintings: a novel temporal and spatial quantitative perspective. DOI:10.48550/arXiv.2102.00407

Yang Bo The influence of color and emotion on oil painting creation from the perspective of animation image design. International Conference on Education Technology, Management and Humanities Science. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://webofproceedings.org/proceedings_series/ART2L/ETMHS%202022/ZY523.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

ПРОКОПОВИЧ, Т., & ТАРАСЮК, І. (2025). КОЛІР ЯК ІНСТРУМЕНТ ДРАМАТИЗМУ ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ В ЖИВОПИСІ. Fine Art and Culture Studies, (2), 193–200. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-27

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ