МІНІМАЛІЗМ ЯК КЛЮЧОВА ТЕНДЕНЦІЯ ТА ТВОРЧИЙ СТИЛЬ У СФЕРІ СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-19Ключові слова:
мистецтво, мінімалізм, інсталяція, художник, мистецтво, пластичне мистецтво, культурна презентаціяАнотація
Мінімалізм є однією з найвпливовіших і значущих тенденцій сучасного мистецтва. Він виник у Європі на початку 20 століття, поступово набувши поширення в різних художніх практиках. Його поява започаткувала нові концептуальні підходи у живописі, скульптурі, архітектурі, інсталяції, дизайні, а також у літературі та інших формах мистецького вираження.Основною концепцією мінімалізму є принцип «менше – це більше», що передбачає радикальне спрощення форм, кольорів і матеріалів. Такий підхід зумовлює усунення декоративних елементів і наративних складників, акцентуючи увагу на чистоті вираження та суттєвих характеристиках художньої онтології.Мінімалістичні твори здебільшого базуються на використанні геометричних форм, обмеженої палітри кольорів, промислових матеріалів, а також таких прийомів, як повторення та впорядковане розміщення елементів. Ці засоби створюють візуальну мову, що вирізняється відчуттям порядку та структурованості. Водночас мінімалізм підкреслює значення інтерактивного досвіду, який виникає у взаємодії твору, простору та глядача, розмиваючи межі між мистецтвом і повсякденним життям.На рівні художньої цінності мінімалізм не лише кидає виклик традиційним естетичним парадигмам, а й спонукає до глибинного осмислення природи мистецтва як такого. Він відображає прагнення людини до духовної чистоти та оновлених форм сприйняття в умовах постіндустріальної епохи.У цьому дослідженні проаналізовано еволюцію та значення мінімалізму в контексті сучасного мистецтва, а також окреслено особливості його застосування в актуальних художніх практиках. Мета статті: проаналізувати зовнішнє вираження та внутрішні форми мінімалізму на різних художніх рівнях, визначити особливості застосування та вплив мінімалізму в різних сферах художньої естетики. Методи дослідження. Методологічна основа дослідження базується на міждисциплінарному підході, що поєднує мистецтвознавчий, історико-культурний, порівняльно-аналітичний т методи.Мистецтвознавчий аналіз використано для дослідження стилістичних характеристик творів мінімалізму у живописі, скульптурі, дизайні та інсталяції. Особлива увага приділяється аналізу художніх засобів, таких як геометричність форм, обмежена кольорова палітра, повторюваність елементів, матеріальність та просторовість. Історико-культурний метод дозволив простежити витоки та етапи розвитку мінімалізму як художнього напряму, від його ранніх проявів у європейському мистецтві початку ХХ століття до трансформацій у постіндустріальному та постмодерному контекстах.Загалом, поєднання кількох методів надало змогу дослідити філософсько-естетичну сутність мінімалізму як стилю, що продовжує активно трансформуватись у межах сучасного мистецтва.Наукова новизна дослідження полягає у всебічному міждисциплінарному підході до аналізу впливу мінімалістичного мистецтва в контексті сучасного мистецтва. У фокусі аналізу – живопис, скульптура, дизайн, архітектура та інші сфери.Висновки: мінімалізм у сучасному мистецтві не тільки відображається у формі, кольорі та просторі, але, що більш важливо, є культурним символом. Мінімалізм – це комплекс формальних експериментів, філософських спекуляцій та культурного діалогу.
Посилання
Accumulation: Dramatic LED Light Tunnel by Yang Minha [Електронний ресурс]. URL: https://theinspirationgrid.com/accumulation-dramatic-led-light-tunnel-by-yang-minha/?utm_source=chatgpt.com
Chave, A. C. Revaluing minimalism: Patronage, aura, and place. The Art Bulletin. 2014. 90 (3), P. 466–486. DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.2008.10786403
Lin, Yan. A Discussion of Minimalism Style in Interior Design. Proceedings of the 2022 International Conference on Science Education and Art Appreciation (SEAA 2022). DOI: 10.2991/978-2-494069-05-3_16
Lozano-Hemmer, R. Voice Tunnel. [Електронний ресурс]. URL: https://digitalpug.wordpress.com/2013/07/30/ rafael-lozano-hemmers-voice-tunnel/
Macarthur, J. The look of the object: Minimalism in art and architecture, then and now. Architectural Theory Review. 2002. 7 (1). P. 137–148. DOI: 10.1080/13264820209478450
Miguel de Baca Minimalism. Routledge Encyclopedia of Modernism. 2018. DOI: 10.4324/0123456789-REM1897-1
Minimalism (Encyclopedia Britannica). Last updated May 28, 2025. Covers the American roots, geometric simplicity, objectivity, and its response to Abstract Expressionism. [Електронний ресурс]. URL: https://www.britannica.com/art/Minimalism
NYC tunnel transformed into multisensory installation. [Електронний ресурс]. URL: https://www.designboom.com/art/nyc-tunnel-transformed-into-multisensory-installation/?utm_source=chatgpt.com
Simon, W. H. Minimalism and the Model Rules. Social Science Research Network. (SSRN Working Paper No. 903477). 2006. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.903477
Sorkin, J. Minimalism forever. Oxford Art Journal, 41 (3), 2018. P. 435–438. DOI: https://doi.org/10.1093/oxartj/kcy023
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.