СЮЖЕТНО-ТЕМАТИЧНА КАРТИНА: АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ДІЄВОСТІ ТА АЛГОРИТМУ ТВОРЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-28

Ключові слова:

мистецтво, живопис, сюжетно-тематична картина, сутність, дієвість, алгоритм творення

Анотація

Висвітлено авторське бачення суті «сюжетно-тематичної картини» в контексті розгляду її природних засад, становлення і розвитку в українському мистецькому середовищі, окреслено провідні функції та задачі таких творів, головним чином сфери живопису, у теперішні часи. У визначенні специфіки створення сюжетно-тематичної картини проведено аналіз дієвого алгоритму такого процесу, описано доцільні його дії від самого моменту появи творчого задуму, постановки його автором на опрацювання до останніх операцій упорядкування виконаного, надання йому охайного естетичного вигляду. Мета статті – визначити актуальні аспекти дієвості сюжетно-тематичної картини у теперішній час, окреслити і проаналізувати чинники, які впливають на процес виконання такого твору живопису від початку до завершення, забезпечують умови для якісної реалізації авторського задуму.Методологія. Механізм розгляду піднятих питань побудований на основі комплексного аналізу суті сюжетно-тематичної картини, чинників її дієвості та аспектів функціонування. Основні методи провадження дослідження – пошуково-бібліографічний, історичний, мистецтвознавчий, спостереження, художнього аналізу, синтезу і узагальнення, абстрагування, диференціювання, систематизації, компаративний, інтеграційний.Наукова новизна. Зроблено спробу комплексно охарактеризувати суть, засади творення та функції сюжетно-тематичної картини як виду і жанру образотворчого мистецтва, визначено її актуальність у сьогоденні. Показано, що в розкрої жанровості образотворчого мистецтва сюжетно-тематична картина постає як особливий комплексний жанр, в рамках якого інтегруються наративи тих класичних усталених жанрів, котрі уможливлюють відтворення людських взаємин, подій, дій і явищ за участі людей. Окреслено ключові позиції в рамках вибудови алгоритму роботи художника над сюжетно-тематичною картиною, її реального виконання від початку до завершення.Висновки. Підкреслено, що відтворення дійств і сцен людського життя, подій і явищ за участі людей є властивим для творів різних жанрів. Показано, що високим ступенем представлення таких наративів характеризується саме сюжетно-тематична картина. Констатовано, що сьогодні вона повністю позбулася свого «первинного духу», леліяного у стилі соцреалізму, наповнилася демократичними настроями, об’єктивною передачею реалій життя, людських стосунків, поступків тощо. Стверджено, що своєю комплексною природою, і як різновид реалізації мистецької творчості, і як інтегрований жанр образотворчості, такі твори виконують сьогодні важливі задачі – піднімають актуальні життєві питання, консолідують народ, націю, пропагують істинні наративи побудови суверенної миролюбної держави.

Посилання

Бренюк А. Г. Основи аналізу творів живопису для студентів художніх спеціальностей. Педагогічна освіта : теорія і практика. 2023. Вип. 34. С. 188–200.

Бушан О. О. Методологія дослідження сюжетно-тематичної композиції в образотворчому мистецтві. Київ : Вид-во НАОМА, 2018. 208 с.

Гулєвич С. О. Батальний жанр в контексті соціокультурних процесів України ХХІ століття. Культурологічний альманах. 2023. Вип. 4. С. 219–225.

Карпенко О. В. Аналіз основних тенденцій сучасного українського живопису воєнного часу та мистецькі паралелі. Вісник НАКККіМ. 2022. № 2. С. 127–134.

Кривушенко Б. О. Сучасний український арт-ринок живопису : специфіка, структура тематичного наповнення. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2018. Вип. ХХХХ. С. 319–326.

Кудрявцева К. П. До питань теорії композиції : проблема визначення поняття композиції у станковому живопису. Вісник ХДАДМ. 2012. № 9. С. 97–99.

Міронова Т. Основні напрями українського мистецтва 1990–2020 років : художня мова, форми та виражальні засоби – стан дослідженості проблеми. Сучасне мистецтво. 2021. Вип. 17. С. 175–182.

Монсевич В. Розвиток тематичної картини в історико-батальному живописі України другої половини ХХ століття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 49. Т. 1. С. 39–44.

Пічкур М. О. Теорія і практика композиції. Навчальний посібник. Харків : ПромАрт, 2021. 248 с.

Проців І. «Тематична картина» у радянській системі та умовах свободи творчості. Вісник ЛНАМ. 2010. Вип. 21. С. 146–154.

Сухоребрий А. В. Методика виконання сюжетної композиції майбутніми вчителями образотворчого мистецтва. Формальна і неформальна освіта у вимірах педагогіки добра Івана Зязюна : Матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 5–6 березня 2018 р.). Полтава : АСМІ, 2018. С. 101–104.

Туманов І. Складові художньої творчості та їхнє значення для розвитку творчих здібностей у процесі навчання мистецтву. Вісник Львівського університету. Серія : Педагогічна. 2008. Вип. 23. С. 38–45.

Урсу Н. О., Гуцул І. А. Теоретичні основи композиції : Навчально-методичний посібник. Вид. 2. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. 166 с.

Яковлєв М. Графо-геометричний метод аналізу побудови творів живопису. Актуальні проблеми сучасного дизайну : Збірник матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 23 квітня 2020 р.). Київ : КНУТД, 2020. У 2 т. Т. 1. С. 16–19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

СИДОР, М. (2025). СЮЖЕТНО-ТЕМАТИЧНА КАРТИНА: АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ДІЄВОСТІ ТА АЛГОРИТМУ ТВОРЕННЯ. Fine Art and Culture Studies, (2), 201–208. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-28

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ